The Biggest Spy Scandal in Motorsport History

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
http://www.amazon.co.uk/gp/product/...mp=1634&creative=6738&creativeASIN=1844256898

Någon som läst boken och kan rekommendera den?

Verkar riktigt intressant. Hur många visste tex att tvåtaktsmotorerna för racing skapades av en V1-tekniker (den där hemska raketen som nazisterna skapade under andra världskriget) och att Suzuki köpte hemligheterna av en förrädare?

Kaaden took three ideas and combined them into a magic formula for the two-stroke engine. The first, he took from one of the grimmest weapons of the Second World War, the V1 rocket or doodlebug. The rocket used a pulse jet engine, basically a series of controlled explosions in a specially-shaped chamber producing thrust, and Kaaden's time spent at the German rocket base of Peenemunde at the end of World War II as a test engineer laid the germ of an idea which he used when he returned to producing motorcycles with IFA (formerly the DKW factory, before it was taken over by the communists after German partition). Here, Kaaden discarded the old megaphone exhausts previously used on two strokes, and set about designing and building the expansion chamber, using the same physics of resonant harmonics he had learnt while working on the V1's rocket propulsion.

Alla som kan sin 2-t historia visste väl detta......

Jag har läst boken och den är väl helt ok. Genren attraherar väl inte direkt storslagna författare men storyn är bra och som 2-t taliban är den givande....

Läste den för några dagar sedan, rekommenderas starkt!
60-talet måste tekniskt sett ha varit guldåldern för roadracing där Honda (förgäves) försökte matcha de allt snabbare tvåtaktarna med multicylindermaskiner med extrema varvtal. Man lärde sig en del andra saker också som att Suzuki, Yamaha och Kawasaki från början var helt inriktade på tvåtaktsmotorer till skillnad från Honda som hela tiden envetet kämpat för fyrtakt. Att Yamaha ägde Showa ett tag var också nytt för mig, samt att både Showa och Bridgestone tillverkade 2T-motorer! Showas motor användes av Yamaha i GP innan de fick nys om Kaadens idéer.

Har för mig att temat på årsracet för några år sedan var MZ, synd jag inte hade läst den här boken innan för då hade jag garanterat uppskattat de fula hojarna BETYDLIGT mer!

Walter Kaaden - värd en stor applåd för sitt motorkunnande!

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026