The biggest disappointment of her life

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Nu har han ju fått omvärdera just stenåldern eftersom hans egna åsikter kommer just från denna tidsålder.

Vad gäller kvinnor inom både bil- och mc-racingen skulle jag tycka det vore än mer intressant med motorsport om där fanns fler kvinnor. Tävlingsgrenarna inom motorsporten har ju fördelen av att vara potentiellt jämlika mellan könen tack vare att fysiska och genetiska egenskaper inte spelar lika stor roll som inom traditionell idrott.

Jorden skapades ju för bara 6.000 - 10.000 år sedan enligt kristendomen :rolleyes:
Det är allmän kunskap att bibelns berättelser ska uppfattas bildligt, inte bokstavligt. Det går utmärkt att ha en kristen tro och naturvetenskaplig syn på jordens tillkomst.

Angående Bräck så lutar jag åt att han är felciterad i artikeln som du länkade till. Ingen dagstidning har skrivit om saken. Inte en enda Googleträff.

”Tester”... :rolleyes:

Jadu, du kan ju komma med dina rolleyes.. Men jag är uppväxt på en flygflottilj. Med en far som var läkare på FMS, flygvapnets medicinska center. D.v.s uppväxt bland stridspiloter och de som utvecklar både materiel och testerna.

Lika bra, i vissa fall bättre och en del sämre.. Sen är det självklart att man får utforma g-dräkter etc speciellt för kvinnor...
Man fick bygga om männens g-dräkter rätt ordentligt också när det skulle börja flygas över 6G..

Duger det här?

Vad säger du om Karma en dag vill bli racerförare?
- Det är inget jag skulle uppmuntra, tjejer kan inte bli lika bra som killar. Sedan stenåldern finns det en genetisk skillnad och det är inte bara tillfälligheter att tjejer är mindre motorintresserade än killar.

:

Alltså, skulle killar på stenåldern vara mer motorintresserade än tjejer, hmm dvs ett antal tusen år innan motorer existerade:va:va

Ja, jag vet att det är ett korkat inlägg men jag kunde inte låta bli:)

Oftast är det en fördel att vara i fysiskt bra skick som pilot men när det gäller g-krafter är det bästa att vara kort och tjock. Det är lättare att stoppa blodflödet i fettvävnad än i muskelmassa. En kort kropp är också en fördel.
Sen är ju inte förmåga att tåla en viss g-kraft det viktigaste i alla lägen.

Reflektion: Att G-kraft och Taru Rinne plötsligt hamnat i samma tråd

Tolkar det som att det finns något som vi ännu inte vet

:hihi

Haha nej, det är klart. Förmågan att tåla g-krafter spelade nog mindre roll för att prestera i 125VM.
Jag köper fortfarande inte resonemanget att hon skulle ha fått sin karriär förstörd av den onde Eccelstone bara för att hon var kvinna. Hon skriver ju själv att han förmodligen inte ens visste att hon var kvinna. Varför fortsatte hon inte i nationella mästerskap, wildcard inhop och så vidare om hon var en sån stor talang?

Bernie Ecclestone största mål: Att tjäna så mycket pengar som möjligt. Det gör han genom att försöka promota sin produkt, Formel 1, så ofta han kan.

Han gör det genom teorin "all publicitet är bra publicitet", med andra ord försöker han med jämna mellanrum komma med kontroveriella uttalanden som han vet får utrymme i pressen.

Det är liksom svårt att nämna hans namn utan att skriva in "F1" någonstans i texten med. Det senaste uttalnadet var väl att "Hitler var en bra ledare" eller nått.. Tror ni verkligen han har de åsikterna och de som tidigare tillskrivits honom?

Om nu så är fallet så har jag svårt att tro att en person som är tillräckligt intelligent för att bli mångmiljardär är så dum att han inte vet när han ska hålla tyst om de åsikterna.. om det inte nu vore för just publicitet.

Fick Ecclestone bestämma skulle motorsport vara en dokusåpa inte bara bildligt utan bokstavligt. Varenda Tv-tittare ger honom pengar rakt ner i fickan. Snarast är jag förvånad att han inte kvoterat in någon kvinna då det borde leda till mer tittarsiffror?

Som sagt, jag köper inte den här historian. Tror snarast att det handlar om att Ecclestone ville ge plats för någon mer kommersiellt intressant person i en "tillväxtmarknad" eller något liknande än ett inneboende kvinnohat.

Långt inlägg men... det handlar om $, inget annat. Det är vad jag tror.

Det är allmän kunskap att bibelns berättelser ska uppfattas bildligt, inte bokstavligt. Det går utmärkt att ha en kristen tro och naturvetenskaplig syn på jordens tillkomst.
Det går utmärkt att tro på tomten också. Att plocka russinen ur kakan och bara tro på det som passar en gör inte saken bättre.
Angående Bräck så lutar jag åt att han är felciterad i artikeln som du länkade till. Ingen dagstidning har skrivit om saken. Inte en enda Googleträff.
Du får luta åt vilket håll du vill men din sökförmåga är inget vidare. Jag hittade en artikel på expressen.se, det var den som ledde mig till källan. Att jag minns det hela beror på att det var uppe och snurrade i flera stora media för 4-5 år sedan och ett så korkat uttalande är svårt att glömma.

Tror personligen att i dagsläget borde det inte vara "svårare" för en kvinna att slå sig in i RR, (bortse från hormoner, våghalsighet mm). Hon norska Caroline har ju verkligen bevisat det.
Tror faktiskt att som kvinna har man lättare att få publicitet inom en mansdominerad sport. Dessutom kommer en kvinna alltid undan med att vara kvinna.. Blir hon sist en tävling så är hon ju trots allt "tjej" och är tuff och duktig som ställer upp mot killarna... Missförstå mig rätt, jag vill gärna se fler kvinnor i sporten, skulle nog gynna oss alla i ett mediellt-värde.

Lite skillnad på detta:
Vår egen Kenny Bräck har ju gjort klart att han inte tycker att tjejer ska tävla med bilar.
...och detta :
- Det är inget jag skulle uppmuntra, tjejer kan inte bli lika bra som killar. Sedan stenåldern finns det en genetisk skillnad och det är inte bara tillfälligheter att tjejer är mindre motorintresserade än killar.[/I]
Eller rättare sagt, ...inte samma sak alls.

Jadu, du kan ju komma med dina rolleyes.. Men jag är uppväxt på en flygflottilj. Med en far som var läkare...

Kolla här nedan till exempel. Sammanfattningen av en studie som visar att det förhåller sig lite mer komplicerat än att ”tjejer tål g-krafter bättre än killar”.

Gender differences in cardiovascular tolerance to short radius centrifugation.
Fong KJ, Arya M, Paloski WH.
University College London, Gower Street, London, WC1E 6BT, UK.
kevinjfong@gmail.com

”In preparing for the NASA Artificial Gravity Pilot Study the planned centrifuge loading protocol was tested in 11 ambulatory subjects (6 men, 5 women). Each was subjected to a single 60 min trial with 2.5G of equivalent gravitational load feet and 1G at the level of the mediastinum. Amongst the men, 5/6 completed the trial successfully with no adverse sequelae. However, amongst the women, 4/5 tests were stopped early because of presyncope. Women are known to have a greater predisposition to syncope following orthostatic stress under normal tilt table conditions, during lower body negative pressure and following space flight. Amongst the factors which may have contributed to their lower tolerance to centrifugation are anthropometric factors, the vasoactive effects of sex hormones, catecholamine levels, ability to augment total peripheral resistance in response to orthostatic stress, and structural differences in cardiac anatomy and physiology. However, determining the true cause of this difference will require further investigation.”

http://www.ncbi.nlm.nih.gov

En annan studie:

Invited review: gender issues related to spaceflight: a NASA perspective.

Harm DL, Jennings RT, Meck JV, Powell MR, Putcha L, Sams CP, Schneider SM, Shackelford LC, Smith SM, Whitson PA.
Collaborators (4)
Harm DL, Powell MR, Putcha L, Sams CP.

Human Adaptation and Countermeasures Office, NASA Johnson Space Center, Houston, TX 77058, USA. dharm@ems.jsc.nas.gov

”This minireview provides an overview of known and potential gender differences in physiological responses to spaceflight. The paper covers cardiovascular and exercise physiology, barophysiology and decompression sickness, renal stone risk, immunology, neurovestibular and sensorimotor function, nutrition, pharmacotherapeutics, and reproduction. Potential health and functional impacts associated with the various physiological changes during spaceflight are discussed, and areas needing additional research are highlighted. Historically, studies of physiological responses to microgravity have not been aimed at examining gender-specific differences in the astronaut population. Insufficient data exist in most of the discipline areas at this time to draw valid conclusions about gender-specific differences in astronauts, in part due to the small ratio of women to men. The only astronaut health issue for which a large enough data set exists to allow valid conclusions to be drawn about gender differences is orthostatic intolerance following shuttle missions, in which women have a significantly higher incidence of presyncope during stand tests than do men. The most common observation across disciplines is that individual differences in physiological responses within genders are usually as large as, or larger than, differences between genders. Individual characteristics usually outweigh gender differences per se.

Last edited by a moderator:
Men kom igen. Vem som är äldre än 11 år tror du blir övertygad av sådana argument? Man kan vara uppväxt på Närkeslätten med en pappa som var brevbärare och ändå lyckas göra en sökning bland databaser som publicerar vetenskapliga studier.

Kolla här nedan till exempel. Sammanfattningen av en studie som visar att det förhåller sig lite mer komplicerat än att ”tjejer tål g-krafter bättre än killar”.

Gender differences in cardiovascular tolerance to short radius centrifugation.
Fong KJ, Arya M, Paloski WH.
University College London, Gower Street, London, WC1E 6BT, UK.
kevinjfong@gmail.com
Amongst the men, 5/6 completed the trial successfully with no adverse sequelae. However, amongst the women, 4/5 tests were stopped early because of presyncope

Finns en enorm brist i denna studie, dessa skillnader är inte signifikanta.
Det vill säga det kan lika gärna vara slumpen.
Har man randomiserat dessa grupper ? dvs det kan vara ett selekterat material !
Alldeles för få deltagare för att studien ska ha statistisk signifikans !

I den andra studien sammanfattar det med The most common observation across disciplines is that individual differences in physiological responses within genders are usually as large as, or larger than, differences between genders. Individual characteristics usually outweigh gender
Vilket visar väl att man inte kan dra några slutsatset utifrån könets betydelse.

Men ett bra försök

Last edited:
Men ett bra försök

Men tesen han förskte "motbevisa" var ju "kvinnor är bättre än män".
Så är svaret från en undersökning "vi hittade ingen skillnad" så ....

och jämfört med "min pappa" är ju argumenten lysande.

Jag är faktiskt också "uppväxt på flygflottilj". Att svenska försvaret skulle komma med någon slutsats som inte var PK eller som inte var anpassad för fredsorganisationen istället för krigsorganisationen håller jag för EXTREMT osannolikt. För närvarande kvoterar vi in lågpresterande (på "tester" :rolleyes:) kvinnor i jägabataljonerna.

Dvs, Det kan va sant. Men hade man kommit fram till motsatsen hade det inte blivit publicerat.

Last edited:
Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...