The best riders of 2006.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Engelska tidningen Motorcycle Racer har i sitt senaste nummer en lista över 2006 års bästa förare. Ganska kontroversiell på en del vis och korrekt på andra. Som vanligt överskattar de sin nationella serie ä det grävsta men andra placeringar ser mer korrekta ut. :D
Saknar personligen en killa som Alvaro Bautista och Capirossi. Får se om jag orkar göra en egen lista....

1. Troy Bayliss
2. Sebastan Charpentier
3. Valentino Rossi
4. Ben Spies
5. Ryuchi Kiyonari
6. Jorge Lorenzo
7. Gregorio Lavilla
8. Nicky Hayden
9. Leon Haslam
10 James Toseland

De måste ha viktat väldigt med serien de kört i, och knappast heller då kan de motivera listan...

Jag tycker den ser ganska värdelös ut, som brittiska listor brukar göra.

Ryuchi Kiyonari bland världens fem bästa förare? Det var därför det gick så jäkla bra när han körde fabrikshonda i MotoGP, Gregorio Lavilla har kört hundra år i SBK-VM utan att komma med mer än medelmåttiga resultat, Leon Haslam kan inte vara annat än ett stort skämt...hahahaha, Charpentier är också alldeles för högt upp.

Här är min, dvs facit.

1.Valentino Rossi
2.Loris Capirossi
3.Jorge Lorenzo
4.Alvaro Bautista
5.Marco Melandri
6.Nicky Hayden
7.Daniel Pedrosa
8.Ben Spies
9.Andrea Dovizioso
10.Sebastien Charpentier

Edit:Äh, jag raderade Bayliss....han ska in mellan Bautista och Lorenzo, Charpentier trillar alltså ut topp tio.

FireSalle skrev:
2656852 De måste ha viktat väldigt med serien de kört i, och knappast heller då kan de motivera listan...
De har långa motiveringar till de olika placeringarna men BSB är ju sjukt överhypat i UK. Tre av världens bästa förare 2006 i BSB? Sure Burt.

Men hallå!?!?
Gregorio, han är grym! Har du kollat in BSB från 05 och i år??? Samma gäller Kyionari (stavning), men även Haslam har skärpt till sig. Listan var väl för 06, inte sant?
Obs, säger inte att listan är korrekt till fullo, men bsb grabbarna rockar röf!!!

Chris Ash skrev:
2656854 Jag tycker den ser ganska värdelös ut, som brittiska listor brukar göra.

Ryuchi Kiyonari bland världens fem bästa förare? Det var därför det gick så jäkla bra när han körde fabrikshonda i MotoGP, Gregorio Lavilla har kört hundra år i SBK-VM utan att komma med mer än medelmåttiga resultat, Leon Haslam kan inte vara annat än ett stort skämt...hahahaha, Charpentier är också alldeles för högt upp.

Här är min, dvs facit.

1.Valentino Rossi
2.Loris Capirossi
3.Jorge Lorenzo
4.Alvaro Bautista
5.Marco Melandri
6.Nicky Hayden
7.Daniel Pedrosa
8.Ben Spies
9.Andrea Dovizioso
10.Sebastien Charpentier

Edit:Äh, jag raderade Bayliss....han ska in mellan Bautista och Lorenzo, Charpentier trillar alltså ut topp tio.

Mrlind skrev:
2656903...bsb grabbarna rockar röf!!!
Och det gör inte grabbarna i MotoGP, GP 250, GP 125 eller AMA-Superbike?

På en lista över de 10 bästa är det såklart helt orimligt att ha med flera (om ens någon) från BSB. Om de är så grymma, varför kör de då en nationell serie och inte VM?

:fakta

En svensk tidning får korrigera listan, den engelska vinkling av världstoppen känns inte så angelägen. Bike kan väl göra en sådan här kanske?

1. Troy Bayliss
2. Sebastan Charpentier
3. Valentino Rossi
4. Ben Spies
5. Jimmy Lindström
6. Jorge Lorenzo
7. Christer Miinin
8. Nicky Hayden
9. Micke Nilsson
10 Johan Stigefelt

Hur lokalpatriotiska kring sin nationella serie får man vara?

Ärligt, om de inte viktade hur dominanta de varit i sin klass, hur kan Bayliss och Charpentier komma före t.ex. Rossi???

Måste bara vara kors-post med denna tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=141165 :D

Last edited:
Ha ha ha... Var det inte en lika rolig lista från samma tidning förra året som diskuterades här?

Dom är för sköna... :D

Nyteknik skrev:
2656944 Och det gör inte grabbarna i MotoGP, GP 250, GP 125 eller AMA-Superbike?

På en lista över de 10 bästa är det såklart helt orimligt att ha med flera (om ens någon) från BSB. Om de är så grymma, varför kör de då en nationell serie och inte VM? :fakta
Kan bara hålla med, listan är ett skämt.

Mrlind skrev:
2656903 Men hallå!?!?
Gregorio, han är grym! Har du kollat in BSB från 05 och i år??? Samma gäller Kyionari (stavning), men även Haslam har skärpt till sig. Listan var väl för 06, inte sant?
Obs, säger inte att listan är korrekt till fullo, men bsb grabbarna rockar röf!!!

BSB är världens mest överskattade serie, en massa feta gamla engelsmän och avdankade medelmåttor från VM impar inte på mig.

Spanska 125, där har vi en riktigt grym nationell serie med massor av framtida världsmästare, GP-tempo på täten och mördande konkurrens....

Chris Ash skrev:
2657025 BSB är världens mest överskattade serie, en massa feta gamla engelsmän och avdankade medelmåttor från VM impar inte på mig.

Jag håller med, men de måste ha gjort ett bra jobb med att promota serien! :)

Ni är ju galna hela bunten :tungan
Kolla 06 DVD:n, dom kör ju så sjukt fort i helt sinnesjuka förhållanden (engelsktväder) blött på ena halvan, torrt på andra. Dessutom är ju bansäkerheten på BSB eventen ett skämt! Krävs ballar för att köra fort under deras omständigheter. Nu skenar ju tråden iväg.

Feta å gamla, förvisso, en del, men många snorungar finns representerade i toppen. Kyio, Harris, Rea Hill & hans teamkollega. Inte snorris direkt, men tidiga 20.

Åter igen, må vara så att listan inte stämmer till fullo , men påstå att dom inte kan köra är ju vansinne! :tuttar

1. Kraschandburn
2. Sebastan Charpentier
3. Valentino Rossi
4. Ben Spies
5. Jimmy Lindström
6. Jorge Lorenzo
7. Christer Miinin
8. Nicky Hayden
9. Micke Nilsson
10 Johan Stigefelt

Mrlind skrev:
2657298...men påstå att dom inte kan köra är ju vansinne! :tuttar
Vem har påstått att förarna i BSB "inte kan köra"? Men att de är "grymma" och likvärdiga med VM-förare för att deras banor och väder är skit - det är din högst subjektiva/romantiserande värdering.

Såg du Walker köra NSR 500? :rofl

Chris Ash skrev:
2656854
Här är min, dvs facit.

1.Valentino Rossi
2.Loris Capirossi
3.Jorge Lorenzo
4.Alvaro Bautista
5.Marco Melandri
6.Nicky Hayden
7.Daniel Pedrosa
8.Ben Spies
9.Andrea Dovizioso
10.Sebastien Charpentier

Valentino :D :D

Jo, hrm, visst är Motorcycle Racer synnerligen subjektiv. Hade listan varit publicerad av en tysk tidning så hade väl minst två tyskar varit med och hade den varit fransk så hade väl OJ toppat den med Vincent Philippe som runner up. Naturligtvis är det vanskligt att ranka olika serier och förarnas prestationer i dessa.

Men att kvaliteten på BSB ifrågasätts här kan man verkligen ifrågasätta?

Vad finns i AMA förutom Spies o Mladin? Inte mycket. Att Hodgson inte är (var) med i matchen beror på honom eller bajken har jag ingen uppfattning om. På Laguna Seca skilde det iaf 1,8s på topp 10 i kvalet, det är mycket. I MotoGP skillde det 0.9s under samma helg.

Kiyo har nu kört tre säsonger i BSB och han har säkert utvecklats enormt sedan den relativt långsamme kille han var i MotoGP 2002. Att jämföra honom med den han var 2002 är bara löjligt. Hans mål är att komma tebax till MotoGP och väl där kommer vi säkert att se en helt annan Kiyo än vad vi såg 2002.

Lavilla har som påpekats aldrig presterat några toppresultat i WSB ( Om inte podier räknas som toppresultat ) men han har aldrig haft tillgång till toppmaterial heller, men det har han haft de två säsongerna. Skulle han få chansen att köra WSB igen på konkurrenskraftigt material så är han en titelutmanare.

Leon Haslam, jo, jag vet han har varit ute och åkt GP utan större väsen, men han är precis som Kiyo några år äldre nu och det kanske passar honom bättre att köra Superbike än 125. Han lärde sig säkert massor i WSB 2004 och man skall inte glömma bort att han hade en sämre hoj än teamkompisen Haga och klart sämre än vad Toseland o Laconi hade. Leon var ju snubblande nära att vinna BSB i år. Kolla in hans körning i regnet på andra racet på Croft i år, sista varvet, det är världsklass och något för Humlan att bita i.

Haga körde förresten ett race i BSB 2004 på Oulton, han var inte ens med i matchen.

Shakey slaktade alla i WSB på Brands 2003 med sin dubbelseger.

Hizzy spöade Rossis tid i MotoGP på BSB finalen 2002. Det var världsklass det. Dom dagar när allt stämde för Hizzy så var det ingen som spöade honom, ingen. Möjligtvis vår tids störste talang.

På årets BSB final så skillde det 1,18s på topp tio. På WSB i somras, 1,13s.

Att det är stenhård konkurrens i BSB och att det är världens 3e tuffaste serie efter MotoGP o WSB råder det nog inget tvivel om.

Att det sedan är helfestligt att se racing på galna banor som Oulton, Cadwell Park och Knockhill gör ju inte saken sämre.

Strider skrev:
2657657
Att det sedan är helfestligt att se racing på galna banor som Oulton, Cadwell Park och Knockhill gör ju inte saken sämre.

Som vanligt en massa kloka ord :tummenupp :tummenupp

Strider skrev:
2657657 Jo, hrm, visst är Motorcycle Racer synnerligen subjektiv. Hade listan varit publicerad av en tysk tidning så hade väl minst två tyskar varit med och hade den varit fransk så hade väl OJ toppat den med Vincent Philippe som runner up. Naturligtvis är det vanskligt att ranka olika serier och förarnas prestationer i dessa.

Men att kvaliteten på BSB ifrågasätts här kan man verkligen ifrågasätta?
---edit---

Kiyonari imponerande inte oerhört när han körde Camel Honda 2005 på Valencia och jag har svårt att tro att han skulle blivivt oerhört mycket vassare på ett år. att en förare av hans kaliber kan vinna tio av de tretton sista racen i denna supertighta och braiga serie är ju ett bevis på att den inte är så bra. Shakeys körning på samma Camel Honda var ju si så där etc etc. Jag håller med om att racingen ofta är underhållande men det är i sig inget bevis på förarkvalitén.
Visst är BSB en bra serie men att de skulle ha tre av världens bästa förare i den serien är ett skämt, förvisso underhållande men ett skämt. Förare som Bautista, Capriossi, Melandri, Pedrosa etc etc är så klart vassare än Leon Haslam...

Last edited:
Back