Thailands tips.

Nu börjar det närma sig !
Vi har börjat spåna lite hur vi ska lägga upp resan nu iaf. Först ett par dagar i bangkok för att sedan bege sig åt sydöst mot Koh Samet och sedan även Koh Chang. Låter det bra än så länge? På dessa öar ska vi vara ett antal dagar men det är ju fortfarande mycket restid kvar att utnyttja. Så finns det fler platser man bör besöka som inte är långt åt helvete från dessa öar. Klart, tid finns ju å andra sidan att bege sig iväg långväga också.

Egentligen hade jag velat åka Västerut, mot Phi Phi öarna. Känns på något sätt som sanden är lite vitare där, vattnet lite klarare och varmare och naturen ändu mer överväldigande. Hur är det egentligen ni som vart på båda sidorna? Kommer jag bli nöjd med tex koh changs paradis ? Sen funderar jag på regnperioden? Hörde någon som sade att det skulle regna en del i den delen av Thailand såhär års?!

Om du ska hyra båge i tex Pattaya är riktpriset:

R1, blade m.m ca 200-300kr/dag. Då ingår inte hjälm eller ställ. Kör lugnt. Jag ser faranger som smäller varje dag på moppar och dyl pga att det kör som hemma.

Tänk bara på att även fixa försäkring.

Om du är i Bkk och har lust att gå ut dra iväg ett PM så kan jag visa runt dig på några schyssta ställen.

Mvh Harry

Kongo skrev:
2365102 Nyss hemkommen, här är bl.a lite av vad du har att uppleva, GRATTIS! Ville verkligen inte åka hem!:6surkart

Yeah. Är det inte Koh Nangyang jag skådar på en bild. Där har man ju spenderat några veckor. Finns det något vackrare ställe i Thailand? Allvarligt?

Åk till Koh Tao utanför Koh Phagnan (hur det nu stavas).
Ta dykcert så är regnet inget problem!

Valentinic skrev:
2530721 Nu börjar det närma sig !
Vi har börjat spåna lite hur vi ska lägga upp resan nu iaf. Först ett par dagar i bangkok för att sedan bege sig åt sydöst mot Koh Samet och sedan även Koh Chang. Låter det bra än så länge? På dessa öar ska vi vara ett antal dagar men det är ju fortfarande mycket restid kvar att utnyttja. Så finns det fler platser man bör besöka som inte är långt åt helvete från dessa öar. Klart, tid finns ju å andra sidan att bege sig iväg långväga också.

Egentligen hade jag velat åka Västerut, mot Phi Phi öarna. Känns på något sätt som sanden är lite vitare där, vattnet lite klarare och varmare och naturen ändu mer överväldigande. Hur är det egentligen ni som vart på båda sidorna? Kommer jag bli nöjd med tex koh changs paradis ? Sen funderar jag på regnperioden? Hörde någon som sade att det skulle regna en del i den delen av Thailand såhär års?!

Last edited:
bodde i thailand i 8 månader och det va den bästa tiden i mitt liv .
underbara människor som är väldigt gästvänliga och trevliga .maten är gudomlig. jobbade i bkk så har inte så mycket kännedom om alla öar , men Koh Samet är helt ok . ganska liten ö som ligger ett par timmar från bkk . kan rekomendera Seafood bbq buffé där då dom dukar bord på stranden och man äter samtidigt som man ser solen gå ner över horizonten .

Bifogat

• samet.jpg
    samet.jpg
    68.9 KB · Visningar: 38
Porsche Harry skrev:
2532497 Om du ska hyra båge i tex Pattaya är riktpriset:

R1, blade m.m ca 200-300kr/dag. Då ingår inte hjälm eller ställ. Kör lugnt. Jag ser faranger som smäller varje dag på moppar och dyl pga att det kör som hemma.

Tänk bara på att även fixa försäkring.

Om du är i Bkk och har lust att gå ut dra iväg ett PM så kan jag visa runt dig på några schyssta ställen.

Mvh Harry

Tror jag skippar 2hjuligt där nere. Hört alldeles för mycket ont om trafiken. :tungan
Superschysst! Jag ska överväga detta med bangkok guidningen. :tummenupp

Starstriker skrev:
2532516 Yeah. Är det inte Koh Nangyang jag skådar på en bild. Där har man ju spenderat några veckor. Finns det något vackrare ställe i Thailand? Allvarligt?

Kollade lite på dedär med Ko Tao och den såg ju ruskigt fin ut. Hur tar man sig dit bäst ? Måste man bege sig landvägen söderut och sedan ut till ön eller kan man åka båt från T.ex Bangkok ?

Några fler som har lite tips angående mina funderingar uppigenom i tråden ?:)

Åker också till Thailand om ett par veckor. Koh Lanta närmare bestämt:tummenupp

Någon som varit där och vill berätta lite? Vad rekomenderas att göra, inte göra? Trevligt folk? Finns det möjlighet att ta sig ut på snorkelturer och liknande?

marst060 skrev:
2532883 Åker också till Thailand om ett par veckor. Koh Lanta närmare bestämt:tummenupp

Någon som varit där och vill berätta lite? Vad rekomenderas att göra, inte göra? Trevligt folk? Finns det möjlighet att ta sig ut på snorkelturer och liknande?

Även jag ska dit den 14: november!
Sen andra veckan blir det Krabi! :Rockbanan

Finns tre sätt att ta sig dit:

Flyg till Samui sen båt
Tåg/buss till Surat Thani sen båt till Samui sen båt vidare därifrån
Tåg/buss till Chumpoon (hur det nu stavas) sen båt

Valentinic skrev:
2532830 Tror jag skippar 2hjuligt där nere. Hört alldeles för mycket ont om trafiken. :tungan
Superschysst! Jag ska överväga detta med bangkok guidningen. :tummenupp

Kollade lite på dedär med Ko Tao och den såg ju ruskigt fin ut. Hur tar man sig dit bäst ? Måste man bege sig landvägen söderut och sedan ut till ön eller kan man åka båt från T.ex Bangkok ?

Några fler som har lite tips angående mina funderingar uppigenom i tråden ?:)

V

Så här ser rutten ut för snittturisten som åker runt på egen hand:

Du kommer till nya suwannapoom (betyder ungefär "kobraträsket"!) flygplatsen. Relaxar någon dag i Bkk. Går på MBK, Panthip, Paragon, Samoen saduk (floating market), Wat pho. En sväng på Chatuchak(weekendmarket), chao prya, Lumpin nightmarket. Eventuellt till China town och khaosan road också.

Sen buss till Kho Samui (ca 9 timmar och ca 400 baht). Badar och relaxar några dagar. Sen vidare till grannön kho phangan för full moon party, vidare till Kho tao för att ta dykcert.

Sedan drar vissa vidare till krabi, då främst railey. Alternativt drar de till phi phi.

När det kommer till party är det Bangkok som gäller. Många, många helt sanslösa ställen här. Ofta är klubbarna i bkk samlade i kvarter. Då kan ske det finns ca 10-20 klubbar på samma gata. Vilken dag som man går ut på beror på område. Dock är det så att vi försöker pricka in då det är "lite" folk, annars blir det för mycket folk. Många av dessa kvarter hittas sällan av turister. Men vill man träffa andra turister är turistställen som Phangan (dock bara runt fullmoon), Patong, Pattaya också godkända.

Starstriker

Det är inte så noga hur du stavar Chumpon (ชุมพร) eftersom att "våra bokstäver" inte räcker till i transkriberingen så finns det många korrekta stavningar när man ska översätter med västerlänska bokstäver.

mvh Harry

Starstriker skrev:
2532516 Yeah. Är det inte Koh Nangyang jag skådar på en bild. Där har man ju spenderat några veckor. Finns det något vackrare ställe i Thailand? Allvarligt?

Nog ser herr Starstriker rätt! Visst är det Koh Nangyang!:D Fantastiskt ställe! Men var du på den lilla ön i flera veckor??:va Fanns väl bara den lilla restaurangen vid "hamnen" inget mer, skulle nog få lappsjuka att vara ute på den lilla ön! Var mest på Koh Tao, och det är ju en riktig liten och supersoft ö med snorkling/dykning i världsklass!

ÄR SÅ INIHELVITTE sugen på att försöka dra ihop lite extra deg nu så man kan dra ner i feb/mars igen!

Valentinic skrev:
2532830 Kollade lite på dedär med Ko Tao och den såg ju ruskigt fin ut. Hur tar man sig dit bäst ? Måste man bege sig landvägen söderut och sedan ut till ön eller kan man åka båt från T.ex Bangkok ?

För ett par år sedan åkte vi vanligt tåg på kvällen från Hua hin till Chumpon. Tågresan i sig var klart värt minnet. Från tågstationen i Chumpon hoppade vi upp på ett pickisflak och blev körda till hemnen i 30 gradig värme rätt sent på natten. Dofterna varierar på ett sätt som man minns än idag tillsammans med den underbart fuktiga värmen.

Runt midnatt gick en långsam nattbåt över till Koh Tao. Tog väl runt 7 timmar med ett ständigt rullande över dyningar och man låg relativt tätt bland andra backpackers på taket på båten och halvsov. En apa vaktade oss. Toaletten var full av kackerlackor kommer jag oxå ihåg.

Sedan kom vi fram till Koh Tao där vi bodde snorbilligt i en välhållen bungalowby på södra änden av ön. Ön var helt underbar på den tiden och jag hoppas att den är lika fin idag även om utbyggnaden var i full gång på den tiden.
Vi stannade där i fyra dagar och de var nog den bästa ön på hela den resan.
Åkte speedboat i 40 knop med 600 hk därifrån till Koh Samui, men det är fortfarande nattfärjan med kackerlackorna som i efterhand gett den största upplevelsen :)

Maten jag säjer bara maten fy fan vad trött jag brukar vara på den efter en vecka eller två :zpy håll dig inom lagom avstånd från någon större ort. Abstinensen efter riktig mat kan vara väldigt besvärande och brukar resultera i besök på något riktigt STEAKHOUSE som Macdonalds eller så:D .

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg