Thailands tips.

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
Thailands tips?

Jag antar att det är ett angenämt problem, men jag frågar iaf!
Saken är den att jag och min far ska åka till Thailand för att fira hans 50årsdag. Frågan är bara hur länge man ska vara där! Vi planerar att åka den 23:e oktbober men det är hemresan som är problemet. Antingen 13:e November eller 22:a. Tröttnar man på allting där nere?! Finns det mycket att underhålla sig med? Ska resa runt lite i Norra Thailand också så där går det några dagar. Känns som att man kommer dö av tristess av att vara där i nästan en månad.

Kort sagt. Tipsa om saker att göra i Thailand. :tomten

Ajustejja; Dagens I-landsproblem. :rolleyes:
 
Last edited:

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Valentinic skrev:
2350640 Jag antar att det är ett angenämt problem, men jag frågar iaf!
Saken är den att jag och min far ska åka till Thailand för att fira hans 50årsdag. Frågan är bara hur länge man ska vara där! Vi planerar att åka den 23:e oktbober men det är hemresan som är problemet. Antingen 13:e November eller 22:a. Tröttnar man på allting där nere?! Finns det mycket att underhålla sig med? Ska resa runt lite i Norra Thailand också så där går det några dagar. Känns som att man kommer dö av tristess av att vara där i nästan en månad.

Kort sagt. Tipsa om saker att göra i Thailand. :tomten

Ajustejja; Dagens I-landsproblem. :rolleyes:

Ta ett dykcert?
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Tröttna tror jag inte att ni gör. Finns hur mkt som helst att göra. Hyra scooter och glida runt på lite utflykter, snorkla/dyka, dricka öl, shoppa, dricka öl, bada, åka bananbåt, njuta av deras extremt goda mat, dricka öl osv...

Så mitt tips är: STANNA SÅ LÄNGE DET BARA GÅR!
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Phuket är gött. Phiphi-öarna är överskattade tycker jag. Men åk på så många utflykter som möjligt. Helst med lokala researrangörer än med resebolaget (om du nu åker med ett sådant).
Brukar bli både billigare och bättre.

Åka Jetski och vattenskoter måste du också testa om du inte redan har gjort det. Riktigt skoj är det:tummenupp
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
[Tim] skrev:
2351272 Phuket är gött. Phiphi-öarna är överskattade tycker jag. Men åk på så många utflykter som möjligt. Helst med lokala researrangörer än med resebolaget (om du nu åker med ett sådant).
Brukar bli både billigare och bättre.

Åka Jetski och vattenskoter måste du också testa om du inte redan har gjort det. Riktigt skoj är det:tummenupp
Phuket är ju sämst i södra thailand; om man inte är ute efter fnask, vill säga....
Ett par dagar i bangkok, 1 dag phuket, 2-3 dagar phi-phi en vecka koh sumui....
Krabi/railey beach är perfekt om du gillar klättring, då bergen där är som gjorda för det. Finns många ställen som har klätter-turer där. Om man vill ha det väldigt lugnt så har jag hört att koh lanta ska vara fint.... Så några dagar där kan ju vara skönt oxå....
Det bästa är att inte ha några förbokade hotell när man åker ner (Om man inte åker jul o nyår, då det är mycke folk där nere).
Då kan man resa när man vill, och stanna lite längre på ett ställe som man gillar...

Ett tips är att inte ta med några kläder, förutom favorit-plagg då....
Och så börjar man i bangkok för att shoppa, då det är mycke billigare där än i turistorterna...

Sök även på forumet, då det finns några trådar om thailands-tips...
 
Last edited:

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Lidingö
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
Håller med Blanco.

Om ni vill se ett härligt ställe så kolla in Krabi/railey beach. Bergen är som sagt sanslösa och stället är hur mysigt som helst. Men räkna inte med party och shopping där :)

Edit: Och förboka inte hotellen. Det har ni inget för.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Jag o familjen va där innan jul, tre o en halv veckor, va mycket man velat göra som man inte hann med... Åk sålänge som möjligt.
 

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Vilken sida ska ni till? Östra eller västra? Jag kom hem i förrgår:D och var i Hua-hin( Lungt,och helt ok:tummenupp ) och mitt STORA tips, Ko Tao+ Nang yuan! PARADISET personifierat! Dykning/snorkling i världsklass, som att glo i ett akvarium! Såg haj, triggerfish, muräna, barracuda, bl.a:yoparty

[Tim] skrev:
2351272
Åka Jetski och vattenskoter måste du också testa om du inte redan har gjort det. Riktigt skoj är det:tummenupp
Gjorde det sista dagen, 1500 baht(c:a 300spänn) för 30 minuter, värt varenda krona!! åkte i 8:eek:r på slutet så man kunde hoppa på sina egna svallvågor-skitkul!:yoparty
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Vad du än gör, hyr INTE någon moppe/scooter/fordon what so ever och kör själv. Det är livsfarligt. Hörde någonstans att det bara på Phuket dör 10 pers i VECKAN i trafiken. Så skippa det och ta tuktuk. Vill du va säker på att komma hem? Hyr den inklusive chafför över dagen.

Så till tipsen:

Chang Mai, norra thailands huvudstad. Ett häftigt ställe med häftig natur runt. Nära (nåja) till byar med giraffkvinnor (halssmycken som töjer ut halsen, ser sjukt ut).

Koh Lanta som Blanco nämnde lite kort. Grymt ställe, mycket soft stämning, mysiga resturanger över vattnet i storbyn på ön. Lanta diver är ett dykcentra som är padi-anslutet och drivs av svenskar, tog dykcert där.

Phukettown, kanske overkill om du planerar tid i Bankok men ändå värt ett besök. Passera även Bankok (om så möjligt) på hemvägen och bunkra kläder.
 

M@rre74

Radical Riders
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Skåne/S-torp
Hoj
CBR 900RR -98 *SÅLD*
tröttna på thailand??? Det är så sjukt gött där så stanna så länge du kan, finns ju mycket att göra om man bara vill.
Koh Chang e grymt mysigt om man vill slapa och sola ett par dagar.
Mycket bra tips på denna sida. Ha en trevlig resa:tummenupp

http://www.thailandguiden.se/
 

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Superfast
Ta en live-aboard till Similan. 4-5 dagar på en båt med egen hytt och helpension där man dyker 3-4 dyk om dagen på mycket bra dykplatser. Då boende och mat ingår kostar det inte mycket jämfört med att vara iland.
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
Kongo skrev:
2355911 Vilken sida ska ni till? Östra eller västra? Jag kom hem i förrgår:D och var i Hua-hin( Lungt,och helt ok:tummenupp ) och mitt STORA tips, Ko Tao+ Nang yuan! PARADISET personifierat! Dykning/snorkling i världsklass, som att glo i ett akvarium! Såg haj, triggerfish, muräna, barracuda, bl.a:yoparty

Gjorde det sista dagen, 1500 baht(c:a 300spänn) för 30 minuter, värt varenda krona!! åkte i 8:eek:r på slutet så man kunde hoppa på sina egna svallvågor-skitkul!:yoparty

Det är inte bestämmt vilken sida tror jag. Om inte farsan har planerat något lite smått. Vet att vi ska besöka en by som heter..Vafan, nu har jag ju glömt vad den hette. Ajja, den ligger utanför en lite större stad som heter Udon Thani eller något sådant. Eller om det var byn som hette så och staden något annat. :3freak

Vattenskoter skall köras så mycket som möjligt! Snorkla och dyka verkar helt suveränt också! Lägs på schemat! Djur- och kulturlivet ska även utforskas! :tummenupp
Resan är beställd nu iaf! *Trummvirvel* Det blev det senare hemresedatumet. Tack för övertalningen. Var väl aldrig något annat alternativ direkt heller så. :rolleyes:
 

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Valentinic skrev:
2357328 Det är inte bestämmt vilken sida tror jag. Om inte farsan har planerat något lite smått. Vet att vi ska besöka en by som heter..Vafan, nu har jag ju glömt vad den hette. Ajja, den ligger utanför en lite större stad som heter Udon Thani eller något sådant. Eller om det var byn som hette så och staden något annat. :3freak

Vattenskoter skall köras så mycket som möjligt! Snorkla och dyka verkar helt suveränt också! Lägs på schemat! Djur- och kulturlivet ska även utforskas! :tummenupp
Resan är beställd nu iaf! *Trummvirvel* Det blev det senare hemresedatumet. Tack för övertalningen. Var väl aldrig något annat alternativ direkt heller så. :rolleyes:
Nyss hemkommen, här är bl.a lite av vad du har att uppleva, GRATTIS! Ville verkligen inte åka hem!:6surkart
 

Bifogat

  • Bild 117.JPG
    Bild 117.JPG
    134.4 KB · Visningar: 54
  • Bild 147.JPG
    Bild 147.JPG
    72.4 KB · Visningar: 64
  • Bild 130.JPG
    Bild 130.JPG
    102.7 KB · Visningar: 51
  • Bild 034.jpg
    Bild 034.jpg
    78.7 KB · Visningar: 56
  • Bild 041.JPG
    Bild 041.JPG
    49.4 KB · Visningar: 60

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
Kongo skrev:
2365102 Nyss hemkommen, här är bl.a lite av vad du har att uppleva, GRATTIS! Ville verkligen inte åka hem!:6surkart

Tackar Kongo!
Vackra bilder ! Ser nästan overkligt ut! Som en Hollywood-kuliss. :Bugar
Ser verkligen fram emot resan. Kommer ni på några mer saker att underhålla sig med där nere så kom med tips. Kommer ju som sagt att resa runt en del där så jag är inte bunden på något vis. :tummenupp
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Thailand...

Polaren "psychobiker" och jag sitter å läser lite, å eftersom jag varit i thailand 7ggr (totalt nästan 8månader) sedan tsunamin 2004 så känner jag mig manad att svara.
Frågan är vad du vill göra när du är där? Jag kan tipsa om det mesta, men saken är den att om man ändå bemödar sig med att åka dit så lönar det sig att stanna länge (det kostar i princip 1/4 till 1/2 att leva där jfr med sverige beroende på var. Turistorterna är dyrare). Att bara slappa och dricka öl tröttnar man sällan på, så VÄLJ DET SENARE DATUMET! Därutöver är utbudet för stort för att jag kunna svara i detta forum, men om du specifierar dina intressen så tipsar jag gärna. npbk@hotmail.comm
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
Psychobiker skrev:
2371494 Polaren "psychobiker" och jag sitter å läser lite, å eftersom jag varit i thailand 7ggr (totalt nästan 8månader) sedan tsunamin 2004 så känner jag mig manad att svara.
Frågan är vad du vill göra när du är där? Jag kan tipsa om det mesta, men saken är den att om man ändå bemödar sig med att åka dit så lönar det sig att stanna länge (det kostar i princip 1/4 till 1/2 att leva där jfr med sverige beroende på var. Turistorterna är dyrare). Att bara slappa och dricka öl tröttnar man sällan på, så VÄLJ DET SENARE DATUMET! Därutöver är utbudet för stort för att jag kunna svara i detta forum, men om du specifierar dina intressen så tipsar jag gärna. npbk@hotmail.comm

Ja, det låter som du har lite erfarenhet därifrån. :tummenupp
Mina intressen och vad jag vill uppleva dårå. Skulle vilja se djurlivet och naturen en del! Dedär med att kolla på massa Tempel kan kvitta för min del. Sen så är det äventyrliga upplevelser! Åka ut på paradisöar, se grottor, snorkla. Adrenalinfyllda upplevelser är klart man vill ha också! Svårt att säga när man tycker om så mycket saker :D.
 

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
M@rre74 skrev:
2356217
Koh Chang e grymt mysigt om man vill slapa och sola ett par dagar.


Håller med! Koh Chang är riktigt mysigt.

Trafik bilden är från Bangkok.

(Limez från MR.duDes inloggning)
 

Bifogat

  • Bild 257.JPG
    Bild 257.JPG
    39.2 KB · Visningar: 30
  • Bild 161 thai.JPG
    Bild 161 thai.JPG
    84.7 KB · Visningar: 36
  • Bild 191 thai.JPG
    Bild 191 thai.JPG
    121.3 KB · Visningar: 32
  • Bild 298 thai.JPG
    Bild 298 thai.JPG
    88.6 KB · Visningar: 40
  • Bild 409 thai.JPG
    Bild 409 thai.JPG
    97.4 KB · Visningar: 43
  • Bild 323 thai.JPG
    Bild 323 thai.JPG
    98 KB · Visningar: 41

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
Timon skrev:
2379423 Ähh, Thailand är överskattat! Stanna hemma och brassa i helvette med mig istället! :tomten

Jaförhelvete! Jag ställer in drömresan och stannar hemma i höstrusk och snöstormar för att köra hoj! I'm a Faggin' Outlaw! :yoparty

@ Limez: Härliga bilder!

Jag blir mer och mer sugen på att se "Det riktiga" Thailand. Funderar på att åka på en sån där flottpaddling på någon liten flod i den norra delen. Läste lite om det på Thailands-guiden. Någon som har erfarenhet av det ?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top