Thai-tripp Y2K7

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
Jahopp då var det dags igen... Thailand...

Denna gång bara i tre veckor men det får väl duga... bättre än o jobba iaf..

Åker den 20:e januari och har biljett till Bangkok...

Nu till varför jag ställer ut en tråd om detta (vill alltså inte bara göra er avundssjuka)..

Jag hade tänkt mig att dra ner mot öst närmare bestämt till Trat för att sen glida över till Koh Chang och sedan längre ut bland öarna Koh Mak m.m...
Eventuellt eftersom det är så nära blir nog en vecka i Kambodja också...

Jag är jävulskt trött på att komma på strandpromenaden och höra svenska överallt och därför är denna planerade rutt väldigt öppen för nya förslag..

Jag vill helt enkelt ha tipps på vart man ska åka i Thai och Kambodja..
Suger livet på Koh Chang/Koh Mak/Koh Wai osv... eller vart skulle du rekommendera mig att resa eller avråda mig från??

God Jul o Gott Nytt :)

Trevligt jag drar den 15/1! Jag är också lyhörd för förslag!

//spenk

Koh Chang är en riktigt trevlig ö men inte för den mest partysugne även om det finns litegrann även här om man letar.
När du kommer dit så ska du direkt ta en taxi ner till den stora stranden nedanför White sand. Kommer ej ihåg namnet men det är här du ska bo då white sand suger.
Vill du bo billigt men ändå "lyxigt" så ska du svänga av till höger när du kommer till ett torg där det står "cowboys rental" och sedan fortsätter du vägen ner och över en liten bro. Där har du hotellet med riktigt schyssta bungalows som är byggda som båtar men dessa ser du inte förrän du är inne på området. Grym frukost på hotellet också, och bor du i samma stuga som jag och tjejen så har du egen strand med solnedgång, allt för ca 240:-/natt.
Jag har bilder därifrån om du är sugen på det stället.

Annars finns det ett billigare alternativ med bungalows på stranden (2m upp i luften) och det heter "KP Hut" och ligger avsides men här äter du den bästa maten på hela ön och softar hela dagarna.

Ön är hyffsat stor, du tar dig "runt" med bil på ca 30-40 minuter men södra delen är avstängd pga några rika människor som har en fetingbåt där så man kommer ej hela vägen runt ön.
Du hyr de bästa bilarna och de snabbaste "mopparna" hos cowboy och han prutar gärna. Ge honom en pava whiskey och du får det riktigt billigt tippar jag på :D

Vägarna är ruskigt roliga och man kör som en galning här efter ett tag. Stora hojar kan du hyra men det räcker med en moppe som toppar ca 130-140km/h i lite nedförslut.

Och white sand handlar du bara på och går ut och festar på om du ska göra, inget annat.

Jag skulle lätt åka till Koh Chang igen om tjejen inte hade andra resmål i Thailand inplanerade.

har du testa pa-trask ö gruppen väldigt vackert, eller jinka-kan inte mycket svenskar där, var ner förra året å besökte dom öarna, helt underbart.

Dee_cati skrev:
2680268 Koh Chang är en riktigt trevlig ö men inte för den mest partysugne även om det finns litegrann även här om man letar.
När du kommer dit så ska......

Tack för svaret... Var du nedanför Koh Chang något?? På alla småöar??
Eller någon annan som kan varmt rekommendera något annat än:

Phuket, Lanta, Phi-Phi, Pha-Ngan, Samui eller Pattaya... dessa ställen åker jag inte till igen.... möjligtvis Ko Pha-Ngan för att röja lite fullmåne eftersom det var typ 10 år sen jag var på fullmoon.. men bara nån dag eller 2

O ang. hyra hoj... Det gjorde jag sist.. CBR600RR... Körde i 2 veckor... Inget Hoj-KK.. Inget skyddsställ... ibland utan hjälm.. :dummer O med tanke på hur jag körde + inte alltid utan kraftig bakfylla så nöjer jag mig nog med en moppe eller jeep...

DaLorD skrev:
2680853 Inget Hoj-KK.. Inget skyddsställ... ibland utan hjälm.. :dummer O med tanke på hur jag körde + inte alltid utan kraftig bakfylla så nöjer jag mig nog med en moppe eller jeep...

Hmm nån som har nån aning hur dom ställer sig till fyllekörning eg ?

Nu ska ja besserwissra mig :D

y2k7 = year 2 x kilo x 7

Kilo = 1000

så.. year 2 x 1000 x 7 blir alltså "year 14000"!

:rolleyes:

(Edit.. så jävla oviktigt igentligen.. varför håller ja bara inte käften?)

( Edit 2.. man kan säga "Y0,28671428K7" :D )

Last edited:
Det har varit så lugnt på jobbet idag så jag har surfat nåra timmar på thailand och kom nyss på att åtminstånde i 4-6 dagar eller nått skall vi hyra en katamaran-seglare inkl. besättning (Skäppare, kock, kapten).. finns ju världens lyxåk..:yoparty

räknat lite på det o det blir typ 1000 spänn om dagen... då ingår tre rätter lagad mat om dagen +oändligt med softdrinks och vatten... Alkohol kan man ta med eller köpa hyffsat billigt av besättningen om man säger till innan...

Fan va grymt med lite hemmagjord island-hopping..:tuttar

Är det nån som har tidigare erfarenheter av segling i Thai gulfen??

Vill gärna ha tipps på bra yacht-charters som seglar i det området d.v.s nord östra gulfen gärna med resor som sträcker sig in i Kambodja...

Glocalnet skrev:
2681135 Nu ska ja besserwissra mig :D

y2k7 = year 2 x kilo x 7

Kilo = 1000

så.. year 2 x 1000 x 7 blir alltså "year 14000"!

:rolleyes:

(Edit.. så jävla oviktigt igentligen.. varför håller ja bara inte käften?)

( Edit 2.. man kan säga "Y0,28671428K7" :D )

Eller så läser man det så enkelt som: 2 (två) k (tusen) 7 (sju)

Men varför göra det enkelt när man kan göra det så underbart svårt som min fysiklärare brukar säga. :näsblod

DaLorD skrev:
2681286 Det har varit så lugnt på jobbet idag så jag har surfat nåra timmar på thailand och kom nyss på att åtminstånde i 4-6 dagar eller nått skall vi hyra en katamaran-seglare inkl. besättning (Skäppare, kock, kapten).. finns ju världens lyxåk..:yoparty

räknat lite på det o det blir typ 1000 spänn om dagen... då ingår tre rätter lagad mat om dagen +oändligt med softdrinks och vatten... Alkohol kan man ta med eller köpa hyffsat billigt av besättningen om man säger till innan...

Fan va grymt med lite hemmagjord island-hopping..:tuttar

Det där lät riktigt schysst! Det värsta är ju att man blir så satans sjösjuk men det kanske bara är i början? 1000:-/dag är ju helt ok om det är en skapligt stor båt med mycket lyx och 3-4 dagar räcker ju gott och väl.
Om du drar på en sån så måste du fixa lite mer info och maila mig isåfall, det lät väldigt intressant.
Angående de andra öarna så var vi så tråkiga att vi var på Chang hela tiden. Jag är lite för bekväm av mig egentligen så luffandet är inte riktigt min grej men någon gång skulle jag vilja back-packa på riktigt i Thailand mm.
Angående Koh Panghan så var vi där för några år sedan och då sket vi i full-moon partyt och bodde istället på nordvästra sidan av ön och hade en hel strand för oss själva och riktigt schysst boende och grym mat. Klart en underskattad ö om man vill ha det lugnt och skönt, något som inte förknippas med Panghan direkt...

Edit/ Här är en karta över den stranden man ska bo på enligt mig. Chai-Chet bungalows högst upp bodde vi på och det var jäkligt bra. Schysst strand bredvid hotellet, fisketurer med olika båtar i "hamnen" och ett litet torg ca 5 minuters gångväg och där finns det bra restauranger, laundrys, web-café, supermarket mm. Och en grym restaurang där de gör varma baugetter mm, en tysk som äger stället.
Det låter ju litegrann som överexploaterat men det ligger ändå avsides, klart det bästa i den prisklassen och vi kollade i stort sett in ALLA hotell på denna sida av ön under två dagar. Jepp, vi tycker sånt är skoj och då får man se hela ön också....

Bifogat

• Klong_Prao_Beach_map-chang.gif
    Klong_Prao_Beach_map-chang.gif
    70.1 KB · Visningar: 42
Last edited:
Tack för tippsen..!!

Vi kommer garanterat bo på Chang några nätter och jag ska testa dina bungalows... låter bra...

Ang. Seglingen så har jag redan nu hittat massor på nätet... hitta en trevlig sida som erbjöd en 7 dagars tripp där man utgår från Tratt/Chang och sen tar sig igenom hela nationalparksområdet med alla dess öar på 2 dagar.. stannar bl.a på Koh Kut och har en Barbeque-grillning på stranden innan knyter sig i båten i alla Singha ångor.. 3:e dagn tar man sig in i Kambodja och sticker direkt till "shia-lablabla" (kommer inte ihåg namnet men det är en av Kambodjas mest kända turistorter) och väl där går man i hamn och medans besättningen går igenom alla gräns-papper kan man roa sig själv på ön för att senare på natten gå o lägga sig i båten igen.. morgon därpå bär det "hemmåt" igen fast med en lite annorlunda rutt...

Jag kollade på en 38-fots katamaran seglare från -02 med massa bekämligheter inkl. skäppare, kock och kapten och fick fram priset :
3400$ inkl all besättning 3 mål mat om dagen , oändl. m. vatten, softdrinks och frukt
så 3400 * 7(dollarn ligger på 6,78 idag) =23800 Skr
23800 SKR delat på 3 (för vi är bara 3 )= 7933 Skr
7933Skr/7 dagar är 1130 Skr
Så för tusen spänn om dagen får du mat, uppassning, tak över huvet och en sjuhelvetes spännande upplevelse...

Tydligen ska just seglingen i gulfen vara grym denna årstid p.g.a att det kommer relativt starka vindar från land och just därför inga vågor att tala om direkt... katamaranen kan komma upp i mellan 15-20 knoppar...

koolt tycker jag dessutom det är att man kan spänna upp ett nät framför mittendäcket imellan de två skroven o glida fram ett par dec över vattnet..

Priset är ju dessutom på en sajt... blir förmodligen billigare på plats... båten tar 24-48timmar att förbereda innan avsegling..

over and out...

DaLorD skrev:
2682381 Tack för tippsen..!!

Jag kollade på en 38-fots katamaran seglare från -02 med massa bekämligheter inkl. skäppare, kock och kapten och fick fram priset :
3400$ inkl all besättning 3 mål mat om dagen , oändl. m. vatten, softdrinks
over and out...

Men länka då....

Fan va sugen man blir :(
Kollade nyss vad man får pynta för en flygstol, ca 6000:- för den billigaste till Bangkok och i Februari när vi kan åka tidigast så får man dem kanske snäppet billigare. Sen tillkommer iofs flygskatt.
Visste jag att hela resan kunde stanna på ca 25k så skulle vi åka direkt men det är för dyrt just nu :( Senaste resan gick på i runda slängar runt 40k och för det får man fan så mycket stereogrejjer mm. Synd att man är en sån jävla materialist, jag lider varje gång jag slösar pengar på en resa.

Dee_cati skrev:
2682474 Fan va sugen man blir :(
Kollade nyss vad man får pynta för en flygstol, ca 6000:- för den billigaste till Bangkok och i Februari när vi kan åka tidigast så får man dem kanske snäppet billigare. Sen tillkommer iofs flygskatt.
Visste jag att hela resan kunde stanna på ca 25k så skulle vi åka direkt men det är för dyrt just nu :( Senaste resan gick på i runda slängar runt 40k och för det får man fan så mycket stereogrejjer mm. Synd att man är en sån jävla materialist, jag lider varje gång jag slösar pengar på en resa.

Ja vad funderar du på ? :arsele

Bifogat

• pepe.JPG
    pepe.JPG
    131.8 KB · Visningar: 47
Twosaint skrev:
2682487 Ja vad funderar du på ? :arsele

Ähhh, är det så där molnigt så kan man ju lika gärna stanna hemma :gnissla
Men tanken på att gå upp på morgonen och känna den 30-gradiga värmen slå emot ansiktet samtidigt som man blandar sig en Gin&Tonic och käkar lite "flied lice with chicken" gör ju att man gärna flyttar över lite pengar på flygbolagets konto.
Men samtidigt vet vi inte vart vi ska åka, något att rekommendera på västra sidan?

Dee_cati skrev:
2682682 Ähhh, är det så där molnigt så kan man ju lika gärna stanna hemma :gnissla
Men tanken på att gå upp på morgonen och känna den 30-gradiga värmen slå emot ansiktet samtidigt som man blandar sig en Gin&Tonic och käkar lite "flied lice with chicken" gör ju att man gärna flyttar över lite pengar på flygbolagets konto.
Men samtidigt vet vi inte vart vi ska åka, något att rekommendera på västra sidan?

Mjoo... Det skulle i så fall vara högt upp... nästan vid burma..
Surin National park.. Beror på vad man vill göra... vill man bara slappa o dyka skall man absolut till denna plats... vill man festa kan man åka mer söderut..

Det bästa är väl att göra lite av båda grejerna... börja med festen o sen slappa innan man åker hem...

lite info om Surin:

Delar citerat ut Willma-guiden:

"Ögruppen består av fem öar och de två viktigaste är Ko Surin Neua och Ko Surlin Tai (norra resp. södra Surin Island)."

Det är inträdesavgift till parken. Hur mycket vet jag inte.

Vidare går det att läsa:

"I jmf med Similian Islands i söder är Surin Islands mer uppskattat för vandring än för dykning. Det finns flera vandringsleder, särskilt på den norra ön. Man behöver inte dyka för att upptäcka några av de bästa reven. Snorkling är utmärkt inom många områden eftersom vattnet är förhållandesvis grunda."

"På sydön bor havszigenare. Dom håller en stor festlighet på Ko Surin Ti under fullmånen i april och då kommer många besökare till ön, varför man bör höra sig för i förväg om logi. De flesta som kommer hit är Thailändska turister."

"Man kan bo i parkens långhus eller bungalows. Eller också kan man hyra ett tält - eller använda ditt eget (eller campa utan tält)."

Det är dock lite krångel att ta sig dit... får pruta lite fiskare o så.. (värsta The Beach grejen juh..=) )

Twosaint skrev:
2682462 Men länka då....

Sorry men jag satt på jobbet igår på min laptop och surfa runt på typ456548264572654735437484376393947656482092 hemsidor...

Jag sökte iallafall på "sailing thailand" på google... förpassade alla företag i söder runt phuket... För min del är det viktigt att det är i norra gulfen...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg