Tester GSXR 750 -04

Robban skrev:
om jag inte minns helt fel så vart gixxer 750 vinnaren av Masterbike inte bara en gång utan 2!!!! spöade utan problem både r1:or och sin storebror.
750 Regerar!! :fakta

Har för mig att den 2:a gången berodde på att dom bytte till en långsammare testbana.
Med klara fördelar för 750:an. 1000cc hojarna kunde inte utnyttja all sin kraft där.
 
Vikt

Felix: du som är ingenjör förstår väl att större hål i cylindern ger mindre vikt :D , för du är väl inte partisk?
 
Det är väl liksom det som är kruxet, både för förarna i masterbike och för kreti o pleti. Kanske därför 750an är poppis ?

Wiseguy skrev:
1000cc hojarna kunde inte utnyttja all sin kraft där.
 
priset var ju inte speciellt farligt i staterna för 750:n, $9,599 alltså drygt 70k
 
bgix skrev:
Klarar man att leva med den något mindre snoppförlängareffekten är antagligen en GSX-R750 ett bättre val än en tusenkubikare för 99,9% av alla hojåkare.
Å andra sidan ger dagens 600:or tillräckligt med prestanda för 98,7 % av dagens hojåkare.

Vem behöver ärligt mer än detta:
0-100 = 3 s
0-200 = 10 s
Toppfart = 250-260 km/h

Fotnot: GSX-R600 -03 väger fulltankad 193,6 kg enligt Bike.
GSX-R 1000 -03, väger fulltankad 199,4 kg
 
Wiseguy skrev:
Å andra sidan ger dagens 600:or tillräckligt med prestanda för 98,7 % av dagens hojåkare.

Vem behöver ärligt mer än detta:
0-100 = 3 s
0-200 = 10 s
Toppfart = 250-260 km/h

"Tillräckligt mycket" är inget bra försäljningsargument om det finns konkurrerande modeller som är snabbare/starkare. Och så länge utvecklingen av MotoGP-hojar går framåt kommer köpare av sporthojar förvänta sig samma sak av de modeller de betalar dyra pengar för. Med all rätt dessutom.
 
Jag var och kollade på 750:an i lördags. Och den var ruskigt snygg. Helt underbar faktiskt. Ser mycket bättre ut irl än på bild. De uppgivna 155 hk är förresten inkl ramair. Vete tusan vad det kan ge utan.

@Nyteknik; jag förstår din tankegång, ur rent försäljningsperspektiv (varför nöja sig med en 750 när man kan få en 1000 för ca samma pris?). Det kan göra en 750 svårsåld när man skall sälja den. Men körmässigt håller jag inte alls med. Uppgivna torrvikter är en sak men körmässigt skiljer det mer än vad de visar. Det skiljer mycket i svängmassa och det märks när man skall bryta ner bågen. Jag tycker att 1000-kubukarna är tröga och sävliga jämfört med min 600. Av det skälet är de inte något egentligt alternativ för mig. Någon 750 har jag aldrig kört men om jag fattat det rätt skall de ligga närmare 600:orna än 1000. Snabbare är litermaskinerna på "raka" vägar/banor, men ju kurvigare det blir desto mer kommer de mindre maskinerna till sin rätt. Och rätt vad det är är vägen tillräckligt krokig för att de skall dra ifrån.

Det där är en balansgång. Det skulle väl inte vara något större problem för tillverkarna att göra en 1100 med ca 200 hk. Men det låter likväl inte som receptet för en storsäljare. Även om det skulle sätta dagens litermaskiner i "tillräckligt med effekt?"-sitsen.

Ajja, jag vill ha en 750 i alla fall. Fast polaren (ex GSXR 1000, som också var inne på 750) började snacka om ZX10:an när vi väl var där... En sån förrädare :mad: :D

@Felix, jag hoppas det. Den är rasande grann... :banana

@Steny, inte ofta men ibland faktiskt.
 
Bingo skrev:
--edit --Uppgivna torrvikter är en sak men körmässigt skiljer det mer än vad de visar. Det skiljer mycket i svängmassa och det märks när man skall bryta ner bågen. Jag tycker att 1000-kubukarna är tröga och sävliga jämfört med min 600. --edit--

Fast vi vet ju alla vad du egentligen vill ha. :7peta
 
Goodstuff skrev:
Fast vi vet ju alla vad du egentligen vill ha. :7peta
Jo, men du vill ju inte ge den till mig... :gråta :död
 
Goodstuff skrev:
Ska du få en GSXR750? :va
Nä, det är samma skit där. Jag har förvånansvärt svårt att få någon att ge mig en fin motorcykel.

Seså, sluta nu bråka med mig... :D
 
Bingo skrev:
Nä, det är samma skit där. Jag har förvånansvärt svårt att få någon att ge mig en fin motorcykel.

Seså, sluta nu bråka med mig... :D

Det är otroligt vad ogina folk verkar vara. 750 blir nog bra för herrn!
 
Bingo skrev:
Det skiljer mycket i svängmassa och det märks när man skall bryta ner bågen. Jag tycker att 1000-kubukarna är tröga och sävliga jämfört med min 600.

Skiljer det mycket i svängmassa - du menar vikt? Det återstår att se om Suzukis 750 är ett enda kilo lättare än ZX-10, R1 och CBR 1000 RR. Även om den skulle visa sig 5-6 kg lättare kompenserar det inte avsaknaden av 250 cc. Det är den springande punkten. För att kompensera sin mindre motor måste den ju erbjuda något som de andra inte har för att locka köpare. Man borde ha gett den ett mycket mer racemässigt utseende, quickshift, torrkoppling och aluminiumtank.
 
Nyteknik skrev:
Skiljer det mycket i svängmassa - du menar vikt? Det återstår att se om Suzukis 750 är ett enda kilo lättare än ZX-10, R1 och CBR 1000 RR. Även om den skulle visa sig 5-6 kg lättare kompenserar det inte avsaknaden av 250 cc. Det är den springande punkten. För att kompensera sin mindre motor måste den ju erbjuda något som de andra inte har för att locka köpare. Man borde ha gett den ett mycket mer racemässigt utseende, quickshift, torrkoppling och aluminiumtank.
Jag menar vikten på de roterande delarna i motorn, ja. det måste inte vara det det beror på, men det är en ordentlig skillnad mellan att bryta ned en 600 och en 1000. Den mindre bågen är helt enkelt mycket mer lätthanterlig.

Menar du att det är något fel på mig för att jag vill ha 750 och inte 1000?
 
Bingo skrev:
Jag menar vikten på de roterande delarna i motorn, ja. det måste inte vara det det beror på, men det är en ordentlig skillnad mellan att bryta ned en 600 och en 1000. Den mindre bågen är helt enkelt mycket mer lätthanterlig.

Menar du att det är något fel på mig för att jag vill ha 750 och inte 1000?

Klart det är fel på dig Bingo! Att inte vilja ha en större hoj borde man ju lagstifta emot!! :kocko

Eftersom Ny Teknik onekligen har svårt att förstå så citerar jag dom som kört cykeln istället för dom som bara läser spec:arna.

"The GSX-R750 gives you the best of both the GSX-R600 and GSX-R1000"

"Awesome power? Pin-point precision handling? You get both in varying degrees with Suzuki’s GSX-R1000 and GSX-R600. So how does the new GSX-R750 fit in? The answer is a brilliant combination of both that makes it a master of all trades."

Svårare än så var det inte...

Fler citat...

"You may be wondering why a 750cc sportbike is needed in this era of 600/1000 inline fours. A bike with the fortitude and heritage of the GSX-R750 is not going to be taken off the market, unless it does not sell, and they definitely will sell. The venerable "Gixxer" has always been the 750, since its inception in 1985. There is a huge market for them on name alone.

This 2004 GSX-R750 will sell for another reason. The modern 1000s are too much motorcycle for most mortals. They generally scare their owners on a daily basis. And while that power is intoxicating, and somewhat useful in the right hands, you are still dealing with quite a large rotating mass and a bike that is set-up for high speed. The 600s, on the other hand, are set up to handle really well in any condition, but their engines do their best while screaming at high rpm. Most riders would love to have the sweet, lithe handling of a 600, but the grunt and sheer power of a 1000. And that target lies squarely on the sharply styled GSX-R750. So Suzuki presents us with a new 2004 GSX-R750 that truly offers the size and handling capability of a 600, with a fully developed 750cc engine that, in the real world, gives away very little to the 1000s."
 
Last edited:
bgix skrev:
Det räcker inte med att de allra flesta människor kan köra fortare den än med en större hoj om den inte också har något annat som får upp imponatoreffekten.
Resonemanget är bestickande men den "gamla" 750:an har ändå sålt ganska bra. De är ju inte direkt ovanliga. Konkurrensen från större och starkare maskiner, med ungefär samma målgrupp, har inte ändrats särskilt mycket. Steget från 1000 till 750 är ungefär lika stort i år som det var förra året eller år 2002. Ajja, vi får se.
 
CorbenDallas skrev:
Eftersom Nyteknik onekligen har svårt att förstå så citerar jag dom som kört cykeln istället för dom som bara läser spec:arna.

"The modern 1000s are too much motorcycle for most mortals. They generally scare their owners on a daily basis...

GSX-R 750 har alltid varit en grymt kompetent hoj och det "test" du citerade ifrån behövs inte för att förstå att årets modell inte är ett undantag.

Den enkla poäng jag försöker belysa är att 750 cc är 250 cc mindre/sämre i de flestas medvetande. Och med viss rätt. De senaste årens utveckling (som MotoGP har påskyndat) har gett oss tusenkubikare som väger och beter sig som sexhundror.

De som "skräms" av en GSX-R 1000 lär knappast känna sig trygga med en 155 hk/15000 rpm GSX-R 750.

GSX-R 750 har ett visst berättigande som ikon. Men i sällskap med sina syskon och för att bära sitt arv med värdighet skulle den vara en exklusiv hoj för dem som söker en "riktig" racer för gata. Och då duger inte denna upplaga.
 
Nyteknik skrev:
GSX-R 750 har alltid varit en grymt kompetent hoj och det "test" du citerade ifrån behövs inte för att förstå att årets modell inte är ett undantag.

Den enkla poäng jag försöker belysa är att 750 cc är 250 cc mindre/sämre i de flestas medvetande. Och med viss rätt. De senaste årens utveckling (som MotoGP har påskyndat) har gett oss tusenkubikare som väger och beter sig som sexhundror.

De som "skräms" av en GSX-R 1000 lär knappast känna sig trygga med en 155 hk/15000 rpm GSX-R 750.

GSX-R 750 har ett visst berättigande som ikon. Men i sällskap med sina syskon och för att bära sitt arv med värdighet skulle den vara en exklusiv hoj för dem som söker en "riktig" racer för gata. Och då duger inte denna upplaga.

Varför kör man fortare med SS600or än 1000cc på dem flesta banor
Dagens 750 orginal är som en trimmad ss600 hoj motormässigt

Nej 1000cc är för posörbögar, för dem flesta kan inte hantera dem mer än man kör rakt fram på motorvägen.
 
Holy Rider skrev:
Varför kör man fortare med SS600or än 1000cc på dem flesta banor
Dagens 750 orginal är som en trimmad ss600 hoj motormässigt

Nej 1000cc är för posörbögar, för dem flesta kan inte hantera dem mer än man kör rakt fram på motorvägen.

Jag förstår faktiskt inte vad du skriver eller menar. :eek:
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top