Testament/arv o annat jox

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Det finns säkert kunniga inom ämnet här =)

Min far dog nyligen. Hans fru strax före det (ej min mor). Jag har två halvsyskon som hade henne som mor.

I testamentet står det att mina halvsyskon ska ärva ena lägenheten var. Jag nämns inte.

Hur funkar allt det här? Jag har ju alltid rätt till min laglott, dvs hälften av arvslotten? Innebär det att jag har rätt till 1/4 av båda lägenheterna?

Finns det anledning att bestrida testamentet för att få en större del? (förmildrande omständigheter, vad vet jag ;)

Hur såg det inbördes testamentet ut mellan din pappa och hans fru. Vem stod som ägare till lägenheterna? Bara frun eller båda två?

Du har mycket riktigt rätt till din arvslott minst efter din far. Vad du ärver beror på hur testamentet såg ut mellan din pappa och fru.

Om min far skulle ha gjort mig arvlös så skulle jag ha accepterat det utan att överklaga men möjligen gått till kyrkogården och pissat på hans grav.

Varför har han uteslutit dig? Beror det på resten av familjen eller beror det på nåt mellan dig och honom?

Hur såg det inbördes testamentet ut mellan din pappa och hans fru. Vem stod som ägare till lägenheterna? Bara frun eller båda två?

Du har mycket riktigt rätt till din arvslott minst efter din far. Vad du ärver beror på hur testamentet såg ut mellan din pappa och fru.

Jag vet inte ännu vem som stod som ägare. Vet ej heller om hon skrev något testamente men jag tror inte det för detta testamente är underskrivet av båda två.

Jag försöker bara få någon sorts heads up för att slippa bli arvslös =)
Gissar på att jag inte ska godkänna testamentet för att det "inkräktar på min rätt till laglott". Dvs jämka det.

Om min far skulle ha gjort mig arvlös så skulle jag ha accepterat det utan att överklaga men möjligen gått till kyrkogården och pissat på hans grav.

Varför har han uteslutit dig? Beror det på resten av familjen eller beror det på nåt mellan dig och honom?

Det är en invecklad historia som jag helst utelämnar men jag hyser ingen agg över detta bortsett från att det är tråkigt att min del blir mindre.

Last edited:
Den dagen det är dags för arv splittras många familjer. Det kan gå oerhört smutsigt till. Misstänker du att det kommer att gå fel tillväga skulle jag kontakta en advokat som har som specialområde familj och arvsrätt. Låt honom titta på testamentet och bevaka dina intressen. Kolla om det fanns något äktenskapsförord som reglerade deras tillgångar. Jag antar att du räknas som särkullbarn från en tidigare relation. Som sådan har du minst rätt till din arvslott efter din pappa. Hur mycket du ärver utöver det beror på hur testamentet inbördes din pappa och fru är skrivet och hur de valt att fördela arvet efter bådas död. De kan som sagt aldrig ta bort din laglott.

Jag vet inte ännu vem som stod som ägare. Vet ej heller om hon skrev något testamente men jag tror inte det för detta testamente är underskrivet av båda två.

Jag försöker bara få någon sorts heads up för att slippa bli arvslös =)
Gissar på att jag inte ska godkänna testamentet för att det "inkräktar på min rätt till laglott". Dvs jämka det.

Last edited:
Den dagen det är dags för arv splittras många familjer. Det kan gå oerhört smutsigt till. Misstänker du att det kommer att gå fel tillväga skulle jag kontakta en advokat som har som specialområde familj och arvsrätt. Låt honom titta på testamentet och bevaka dina intressen. Kolla om det fanns något äktenskapsförord som reglerade deras tillgångar. Jag antar att du räknas som särkullbarn från en tidigare relation. Som sådan har du minst rätt till din arvslott efter din pappa. Hur mycket du ärver utöver det beror på hur testamentet inbördes din pappa och fru är skrivet och hur de valt att fördela arvet efter bådas död. De kan som sagt aldrig ta bort din laglott.

Tack, det är så det får bli. Har du eller någon annan tips/erfarenhet av någon som vore jag tacksam.

Tack, det är så det får bli. Har du eller någon annan tips/erfarenhet av någon som vore jag tacksam.

Det enklaste är nog om du väljer någon i närheten som du lätt kan träffa personligen. Kanske någon här på forumet som kan hjälpa dig med en bra advokat i Stockholmstrakten på familj och arvsrätt.

Ett annat gott råd i all välmening är att inte gräva ner dig allt för djupt i detta. Det är väldigt lätt att låta känslorna styra. Se till att processen går rätt tillväga och försök därefter lämna allt bakom dig. Det är inte helt enkelt, men det är bara onödigt att låta ältande och annat ta över din dagliga tillvaro. Låt inte livet stanna upp - det är inte värt det i slutändan.

Eftersom det verkar vara en del kunniga folk här så skulle jag av ren nyfikenhet vilja ställa lite frågor som rör min egen familj den dagen någon går bort.

Min far och jag har en helt klart bristande relation till varandra, Vi bråkar inte eller har inga problem med varandra. Däremot umgås vi inte,och han har under de senaste 11 åren inte engagerat sig i mig över huvud taget.

Nu råkar jag ha hört en del när jag vart hos dom och hälsat på mina bröder mm. Och så vitt jag vet så sitter min fars hus och tillgångar i en fond någonstans undansatt tills den dag han trillar av pinnen.

Hur fungerar det med en fond? Hur fördelas denna?

Eftersom det verkar vara en del kunniga folk här så skulle jag av ren nyfikenhet vilja ställa lite frågor som rör min egen familj den dagen någon går bort.

Min far och jag har en helt klart bristande relation till varandra, Vi bråkar inte eller har inga problem med varandra. Däremot umgås vi inte,och han har under de senaste 11 åren inte engagerat sig i mig över huvud taget.

Nu råkar jag ha hört en del när jag vart hos dom och hälsat på mina bröder mm. Och så vitt jag vet så sitter min fars hus och tillgångar i en fond någonstans undansatt tills den dag han trillar av pinnen.

Hur fungerar det med en fond? Hur fördelas denna?

Enkelt förklarat tar man dödsboets tillgångar, betalar av alla skulder och fördelar överskottet till arvingarna. Det spelar alltså ingen roll hur han flyttar tillgångarna så länge det är han som äger dom.

Enkelt förklarat tar man dödsboets tillgångar, betalar av alla skulder och fördelar överskottet till arvingarna. Det spelar alltså ingen roll hur han flyttar tillgångarna så länge det är han som äger dom.

Så om man skulle få riktigt usla barn i framtiden får man alltså se till att göra dom arvslösa innan man kastar in handduken? :rolleyes:

Man kan inte ärva skulder i dagens Sverige hoppas jag? Med min fars leverne lär jag gå fetback i så fall.. :gnissla:

Nej, men jag har ingen aning om hur hans ekonomiska situation ser ut, och jag har tidigare hört olika rykten om svindleri på x antal miljoner, men inget som jag vet är sant eller inte. Av hans leverne att dömma så har han iallafall så han klarar sig. Min förhoppning är dock att han någon dag när han går bort iallafall ska lämna någonting till mig. Vilket jag inte tror att han gör om han absolut inte måste. Så kan han komma undan det genom att sätta saker i fonder? Eller vem får tillgång till fonderna sen?

För som jag förstått det så kan fonden aldrig splittas, utan det som finns däri skall gemensamt omhändertas av de efterlevande?

Det är fullt möjligt att göra sina arvingar fullt lottlösa om man så vill.
Så det är alltså ingen ide att fortsätta försöka få sin far att bry sig om en? Har han inte gjort det på 10 år så lär han väl knappast börja nu när man börjar bli vuxen och han har en ny liten unge att gulla med... :(

Also lekman, men kan man inte göra fonden till en egen juridisk person?

Är det inte det Kamprad gjort med IKEA?

Så det är alltså ingen ide att fortsätta försöka få sin far att bry sig om en? Har han inte gjort det på 10 år så lär han väl knappast börja nu när man börjar bli vuxen och han har en ny liten unge att gulla med... :(

Jag tror inte att du ska oroa dig för det just nu vad han eventuellt kommer att göra efter sin bortgång. Det är aldrig försent att försonas. Det är inte förbjudet att göra dåliga affärer. Vill man absolut göra sina efterlevande arvslösa är det fullt möjligt, men det påverkar alla efterlevande skulle jag tro. Vill din pappa även skada sin egen familj ekonomiskt efter sin bortgång? En skicklig advokat i den högre skolan kan säkert vägleda en hur man går till väga. Man kan ju alltid gömma tillgångar utomlands etc.

Ett utmärkt sätt som jag vet att många gör är att man lämnar vissa luckor i testamentet som gör att de efterlevande processar upp tillgångarna. Tillslut är pengarna borta - de har hamnat i dyra advokaters fickor.

Kamprad har satt IKEA i en stiftelse som på sikt kommer att förhindra de efterlevande att förstöra hans skapelse efter hans död. Det förhindrar också insyn i företaget.

Fam. Wallenberg satte också allt i en stiftelse - De efterlevande endast förvaltar arvet och försöker få ut så höga arvoden som möjligt genom att de lyckats få strukna vissa rader i testamentet. De äger alltså inget i princip.

Last edited:

Det här låter som något min far skulle luskat ut att göra... Läskigt är att min far vet precis hur man tjänar pengar, hur man bäst behåller dem och hur man förbrukar dem på saker som enbart gynnar en själv.

Som ett exempel kan vi ta att han nyss har anställt min lillebror i sin firma. Så nu tror min stackars bror att han har fått ett jättebra jobb som data tekniker. Dock är dealen denna:
Min bror får "nystartsjobb" ett bidrag från Arbetsförmedlingen som gör det lättare för arbetslösa att få jobb. Detta nyttjar då min far till att anställa sin egen son.
Att tilläggas till detta är att min bror dock inte skulle ha svårigheter att skaffa ett annat jobb, men jag tror att det myglas med lön även här, och tyvärr inte till min brors fördel.

När de 6 månaderna av nystartsjobbet bidraget är slut, kommer min bror med största sannorlikhet att stå utan arbete.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...