Testa/vänta ?

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Hai,
Har blivit grymt sugen på att testa på att tävla en säsong i SM nu. Vet dock inte om det är genomförbart så nu vänder jag mig till er för att få lite info :Bugar

Våren 2007 ryker man in i lumpen och sen efter de ska man väll plugga vidare e de tänk, så då kommer tiden/pengarna antagligen inte räcka till för att tävla (om man inte kommit igång redan kanske). Då jag vill ha råd att köra me gathojen oså samt min segelflygning så vet jag inte om jag kommer ha råd nu nästa år, men de känns som chanserna att prova på minskar :gnissla visst kanske skulle kunna flyga lite mindre men känns inte som jag vill minska på de för att testa på sm, men vill inte heller skita i racing för flygning.
Så va ska jag göra kan väll använda mig av mitt skinställ och min handskar men annars blir de till att skaffa allt :näsblod hoj/mcskor/verktyg m.m.

Hur billig kan en säsong bli? kan man hyra hoj? sattsar så klart inte på top placeringar direkt (inte va man erkänner iaf :D ). Men vill ju klart va med och fajtas och få den där adrenalin kicken..va säger ni gott folk? finns de hopp för mig?

/fattig studerande

Edit: har sökt men finner inget passande svar, antingen vill folk bara motionsköra eller så har de mer cash :huvet

Last edited:
Tjena Crille här !
Klart du ska testa en säsong i Supermoto, Jag kör själv elit & sluta som SM 4a i 450cc klassen, och 2006 blir det uppdelat A & B Licens, B-Licens för Rookie ,nybörjare & Racesugna Gatåkare , här har du en ekonomiklass som inte kräver så mycket mer än att du tar dig till & från banan, anmälningsavg. ligger runt 400kr per tävling.
däck kör du tills dom är slut, behöver inte nytt för varje race. kom till oss som kör i Elit så får du halvslitna däck av oss som du lätt kör tävling på.
Alltså så behöver det inte bli så dyrt,
satsa på en hoj som inte är för trimmad, För att slippa för mycket motor-ras så undvik KTM & Husaberg , dom är bra när dom går men 2005 var det mycket skrotade motorer, Japanerna är mer tillförlitliga .....säger jag som kör Suzuki RMZ 450 , men vi har inte haft problem med våra motorer, kan bero på att vi inte trimmat så hårt. Jag har en beg. -05 om du är sugen annars rekomenderar jag även Honda 450 HM & Yamaha 450 ,

Klart vi syns på banan.
:yoparty
Crille

Zenit skrev:
Hai,
Har blivit grymt sugen på att testa på att tävla en säsong i SM nu. Vet dock inte om det är genomförbart så nu vänder jag mig till er för att få lite info :Bugar

Våren 2007 ryker man in i lumpen och sen efter de ska man väll plugga vidare e de tänk, så då kommer tiden/pengarna antagligen inte räcka till för att tävla (om man inte kommit igång redan kanske). Då jag vill ha råd att köra me gathojen oså samt min segelflygning så vet jag inte om jag kommer ha råd nu nästa år, men de känns som chanserna att prova på minskar :gnissla visst kanske skulle kunna flyga lite mindre men känns inte som jag vill minska på de för att testa på sm, men vill inte heller skita i racing för flygning.
Så va ska jag göra kan väll använda mig av mitt skinställ och min handskar men annars blir de till att skaffa allt :näsblod hoj/mcskor/verktyg m.m.

Hur billig kan en säsong bli? kan man hyra hoj? sattsar så klart inte på top placeringar direkt (inte va man erkänner iaf :D ). Men vill ju klart va med och fajtas och få den där adrenalin kicken..va säger ni gott folk? finns de hopp för mig?

/fattig studerande

Edit: har sökt men finner inget passande svar, antingen vill folk bara motionsköra eller så har de mer cash :huvet

Bifogat

• kalix11.jpg
    kalix11.jpg
    49.5 KB · Visningar: 165
Klart jag e sugen på din beg. 05 men problemet e att den inte är i min prisklass tror jag :näsblod om jag säger så att jag vet inte om jag kommer kunna få ihop 20k:- ens för HELA säsongen misstänker att du vill ha mer än de bara för hojen :huvet

Att de kommer finns en rookie klass låter ju bra får räkna lite på de

Zenit skrev:
Klart jag e sugen på din beg. 05 men problemet e att den inte är i min prisklass tror jag :näsblod om jag säger så att jag vet inte om jag kommer kunna få ihop 20k:- ens för HELA säsongen misstänker att du vill ha mer än de bara för hojen :huvet

Att de kommer finns en rookie klass låter ju bra får räkna lite på de
Även om det anses vara en billig motorsport så är det inte gratis, jag tror att utöver inskaffandet av hoj så kommer du behöva 10-20 000 i fickpengar om du ska träna, tävla och skaffa de sakerna du saknar/har sönder.

RookieSM skrev:
Även om det anses vara en billig motorsport så är det inte gratis, jag tror att utöver inskaffandet av hoj så kommer du behöva 10-20 000 i fickpengar om du ska träna, tävla och skaffa de sakerna du saknar/har sönder.

Vet så klart detta och räknar inte med att få råd men ville höra med er iaf och ska klart räkna på det. Hur mycket kostar en hoj som är konkuranskrafig nog att tävla med? som sagt inte bra nog för en nybörjare att ta top 5 platser med men iaf känna att man e med i leken :yoparty finns det ingen möjlighet att hyra hoj?
eller någon dag nån stans man kna testa på? menar testar man och inser att de e skit kul och passar en så kan man ju prioritera bort annat för att få råd men innan man testat vill man ju inte skära ner på de andra för mycke :va

Zenit skrev:
Vet så klart detta och räknar inte med att få råd men ville höra med er iaf och ska klart räkna på det. Hur mycket kostar en hoj som är konkuranskrafig nog att tävla med? som sagt inte bra nog för en nybörjare att ta top 5 platser med men iaf känna att man e med i leken :yoparty finns det ingen möjlighet att hyra hoj?
eller någon dag nån stans man kna testa på? menar testar man och inser att de e skit kul och passar en så kan man ju prioritera bort annat för att få råd men innan man testat vill man ju inte skära ner på de andra för mycke :va

För runt 30'000:- kan du hitta en 4-t cross med några år på nacken alternativt en redan ombyggd cross för ytterligare ca. 10-15000:-. Försök hitta en som inte har allt för många gångtimmar & framför allt är väl skött.

Precis som Crille säger går däckskostnaden hålla väldigt lågt. Köper man beg. däck & kör upp varenda mm gummi så blir det inte många tusen för en säsong.

Hade jag varit du hade jag satsat på att träna så mkt som möjligt & sen kört några race för dom eventuella pengar som blir över. För 20'000:- har jag svårt att se att man skulle få ihop en helsäsong med alla kostnader det innebär, men det är ju inte mindre kul för det! :)

Barrett skrev:
För runt 30'000:- kan du hitta en 4-t cross med några år på ... satsat på att träna så mkt som möjligt & sen kört några race för dom eventuella pengar som blir över. För 20'000:- har jag svårt att se att man skulle få ihop en helsäsong med alla kostnader det innebär, men det är ju inte mindre kul för det! :)

jag har inga 30'000:- att lägga på en hoj, de 20' jag nämnde skulle isåna fall vara till säsongen med hoj inräknat :( har kikat lite på annonser nu, inte kollat på rätt ställe än väll då jag inte hittar några sm eller kollar jag i fel pris klass. de skom skulle kunna gå ekonomiskt va jag sett änså länge e en kawa kx250 91/92 men funkar de i supermoto? kanske i 450 klassen eller bör man leta nyare/bättre hoj?

Edit: Har vat inne på louis.de nu och kollat lite hjälm/handskar/glassögon går på ca. 1000-lappen ihop så de e ju över komligt sen e de alltså bara hoj och stövlarna jag behöver..kanske kanske..vill ju verkligen, man ska ju ha drömmar :tungan

Last edited:
Är inte ditt liv/huvud värt mer än ca 400 pix?
Hur kan man ens kolla på hjälmar/handskar/etc som inte är av kvalité?

Jag tror det kommer bli väldigt svårt för dig att få ihop en säsong på 20 000. Jag körde iofs "elit" (inte för att jag platsade där men, 16de i 450SM) förra året och med en konkurrenskraftig hoj men jag slutade en bra bit över 100ooo (inklusive hoj osv). Kanske bör tilläggas att jag bor 100 mil från allt utom Kalix då.

Men samtidigt rekomenderar jag dig att köra nästa säsong, dels pga att reglementet är som det är, att du måste köra ett år för att kunna bli A-förare. Jag vet inte vilken klass det kommer vara på B-förarna nästa säsong men jag tror nog att det går åka i toppen med en äldre tvåfemti, om man hittar rätt bakom styret då.

Mr R skrev:
Är inte ditt liv/huvud värt mer än ca 400 pix?
Hur kan man ens kolla på hjälmar/handskar/etc som inte är av kvalité?

Hjälmen jag kolla på är självklart gjord i fiberglass skulle inte vilja ha nåt som inte håller på skallen 69,95 euro kostar den men priset e inte de viktigt klart + om den e billig men jag vill ha nåt som håller..den jag såg hitta jag på louis.de som sagt heter: MADHEAD AFR CROSS
någon med erfarenhet av den eller kunskap om hjälmar som vill uttala sig?

EDIT: kom på en sak till :tomten om man nu råkar hitta en gamal 250 som går bra o e hel till ett skysst pris vill man ju kunna slå till..men hur e de med konverteringen sen? om man nu tar kx250 som exempel finns de montard sattser till den? vart? var får man tag på grejer annars? båda valen, vilket blir billigast? hur svårt är det att konvertera om de nu inte finns sattser? (för sattser då bara bytar man delarna rätt av va?)

Last edited:
Jag vill inte vara negativ, med om din buget bara är 20000:- så hade jag glömt alla tankar på supermoto för tillfället. Du får ju tänka att en cross från början av 90-talet kanske inte är i toppskick & behöver lite renovering samt kostar en del i underhåll. Lägg sen på minst 8000:- för att kovertera den till motard. Redan här är dina pengar slut :(

Hade jag varit som du så hade jag skjutit lite på motardkarriären & istället köpt mig en hyffsat cross & börjat motionsköra. Varje timma du lägger på crossbanan kommer du ha nytta av den dagen du har råd att satsa på motard! :tummenupp

Zenit skrev:
EDIT: kom på en sak till :tomten om man nu råkar hitta en gamal 250 som går bra o e hel till ett skysst pris vill man ju kunna slå till..men hur e de med konverteringen sen? om man nu tar kx250 som exempel finns de montard sattser till den? vart? var får man tag på grejer annars? båda valen, vilket blir billigast? hur svårt är det att konvertera om de nu inte finns sattser? (för sattser då bara bytar man delarna rätt av va?)
Lyckas man få tag på en honda från hm, 01 eller när aluramen kom, så passar motardgrejjerna från CRFen rakt över, men du hamnar ändå på 20k innan du har hjul på hojjen :(

Olof Eriksson skrev:
Lyckas man få tag på en honda från hm, 01 eller när aluramen kom, så passar motardgrejjerna från CRFen rakt över, men du hamnar ändå på 20k innan du har hjul på hojjen :(

ajdå..har haft de på känn att de skulle bli tight om ens gå..men man kan ju inte släppa sina drömmar. Ingen som känner för att sponsra en fart glad 18åring med hoj :hihi får nog fundera över Berretts tips, finns ju en cross bana ganska nära om jag inte minns fel..så får jag be att återkomma efter lumpen/utbildning när man har mer cash.. :( :död

En sån här är inte dyr!
Lite hopplock bara ..... :tummenupp

//doordie

Bifogat

• PIC000161.JPG
    PIC000161.JPG
    69.2 KB · Visningar: 130
Barrett skrev:
Jag vill inte vara negativ, med om din buget bara är 20000:- så hade jag glömt alla tankar på supermoto för tillfället. Du får ju tänka att en cross från början av 90-talet kanske inte är i toppskick & behöver lite renovering samt kostar en del i underhåll. Lägg sen på minst 8000:- för att kovertera den till motard. Redan här är dina pengar slut :(

Hade jag varit som du så hade jag skjutit lite på motardkarriären & istället köpt mig en hyffsat cross & börjat motionsköra. Varje timma du lägger på crossbanan kommer du ha nytta av den dagen du har råd att satsa på motard! :tummenupp

:fakta

Efter att ha spanat runt lite ett tag nu så verkar de bli en Honda Cr 125 -92, killen har även en Honda Cr 125 -91 som jag nog får in i dealen som reserv hoj..91an e komplett utom elsystemet. Sen sitter de nån trimkrök på 92an men han vet inte vad (förra ägaren). Finns de nåt specielt jag bör kolla på dessa hojar vid köpt/testkörning?

Edit: tänkt ha den att köra crossbana med. får man ha trimkrök då?

Barrett skrev:

Tyvärr måste jag nog hålla med Barrett :(

Zenit skrev:
Efter att ha spanat runt lite ett tag nu så verkar de bli en Honda Cr 125 -92, killen har även en Honda Cr 125 -91 som jag nog får in i dealen som reserv hoj..91an e komplett utom elsystemet. Sen sitter de nån trimkrök på 92an men han vet inte vad (förra ägaren). Finns de nåt specielt jag bör kolla på dessa hojar vid köpt/testkörning?

Edit: tänkt ha den att köra crossbana med. får man ha trimkrök då?

Tänk på att inte cykeln är ny ..så lyssna, kolla och känn efter missljud, läkage, glapp OSV

trimkrök är inga problem.

MVH
Mangan

En tanke till..

Har man ju inte så mycke cash till inköp nu men denna verkar helt ok att börja köra med för tränning/KM..hur är det annars med priserna går man upp en pris klass hittar man ganska mycke finnare men de finns inte penagre till nu, värt att vänta o spara kanske, då säsongen inte e igång än ändå? eller kommer e hojarna billigare nu än till våren så de blir skit samma?

Zenit skrev:
En tanke till..

Har man ju inte så mycke cash till inköp nu men denna verkar helt ok att börja köra med för tränning/KM..hur är det annars med priserna går man upp en pris klass hittar man ganska mycke finnare men de finns inte penagre till nu, värt att vänta o spara kanske, då säsongen inte e igång än ändå? eller kommer e hojarna billigare nu än till våren så de blir skit samma?
Vad betalar du för 125an? Du borde kunna få en 02 för under 20 000 riksdaler.

*/ ?>
Back