Test av nya literhojarna i Bike - Sammanfattning!

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
Här kommer lite fakta från bantestet av de fyra stora literhojarna. Ett fulltest kommer senare i vår då dom också utvärderar dem på landsvägen.

Bana: Ricardo Tormo, utanför Valencia.

Hojar: ZX-10R, CBR 1000RR, GSX-R1000 & R1

Bänkning: (Gjordes med en protabel effektbänk – en Dynojet 200i.)
Metod: 1) Effekten mäts på bakhjulet, 2) Friktionsförlusterna mellan koppling och bakhjul mäts, 3) Effekten vid kopplingen räknas fram med hjälp av 1) och 2)
Kawasaki: 165.8 hk/12 000 rpm
Suzuki: 163.0 hk/11 310 rpm
Honda: 158.6 hk/11 300 rpm
Yamaha: 154.4 hk/12 470 rpm

Suzuki: 108.0 Nm/9750 rpm
Kawasaki: 106.7 Nm/8250 rpm
Honda: 106.4 Nm/8500 rpm
Yamaha: 96.4 Nm/9750 rpm

Varvtider:
Förare: Oriol Fernandez
Honda: 1.45,113
Kawasaki: 1.44,562
Suzuki: 1.45,446
Yamaha: 1.45,139

Förare: Alessandro Valia
Honda: 1.46,046
Kawasaki: 1.44,588
Suzuki: 1.45,647
Yamaha: 1.47,232

Omdömmen:
Hondan
+ Lättkörd, smidigare än förut, utan att den för den skull bli nervös. Avancerad styrdämpare. Grymt bra bromsar.
- Väldigt komplett maskin med få svagheter. Möjligen skulle man kunna önska sig lite mera klipp på toppen av motorns register.

Kawan
+ Insprutningen och växellådan har förbättrats. Slirkopplingen ger extra säkerhet vid snabba nedväxlingar under hård bromsning.
- Väger fem kilo mer än sin föregångare. Annars utan egentliga svagheter.

Sukkan
+ Ett stadigt och förtroendeingivande chassi. Motorn har ett fint register, utan effektpuckel. Slirkopplingen ger trygghet i bromsningarna.
- Liksom övriga har även Suzukin få svagheter. Fjädringens grundinställning är lite för mjuk för hård bankörning.

Yamaha
+ Den är mycket lättkörd, trots sin höga effekt. Körställningen är också förvånansvärt bekväm, med tanke på att det är en extrem sporthoj.
- Få svagheter, möjligen kunde bromsarna ha ännu bättre känsla och bett. Nu matchar de inte riktigt det fina chassit i övrigt.

I prestandamätningarna är Suzukin snabbast. Den noteras för bästa acceleration från stillastående och bästa roll-on (hastighetsökning på sexan). Den är också snabbast i toppfart med 293 blås i verklig fart. Kawasakin och Yamahan går nästintill lika fort, medan Hondan kommer lite på efterkälken med "bara" 279 i toppfart.
Som den engelska racertesen lyder: "When the flag drops, the bullshit stops". Varvtiderna är den slutgiltiga sanningen.
Och idag, på Valencia-banan, är Kawasaki ZX-10R klart snabbast!

Rimligt resultat, Kawa var jämn med Suzuki även i fjol (såg båda vinna olika tester) men gjorde största ändringarna till i år och seglar då ifrån. MCN har också ett test där Kawan vinner. Största överraskningen är väl Hondan tycker jag.

Superbike Roger skrev:
De fem extra kilona som ZX10an har är det till stor del det nya avgassystemet som bidrar till.
Det känns som att de drabbades av någon grupptryckhybris. Dock hävdar de att sättet de valt att göra det på, dubbla burkar så långt ut som möjligt, gör att lösningen blir lättare då värmeisoleringen blir enklare. Det är ju en anledning till att t ex CBR1000RR är så tung.

Neutral skrev:
Rimligt resultat, Kawa var jämn med Suzuki även i fjol (såg båda vinna olika tester) men gjorde största ändringarna till i år och seglar då ifrån. MCN har också ett test där Kawan vinner. Största överraskningen är väl Hondan tycker jag.

Jag tycker samma sak, skönt att Yamman halkar lite efter :tungan Nä men man märker att det börjar skilja väldigt lite på dessa fyra giganter... Intressant var även omdömena vilken hoj testförarna skulle valt.. Alla hadde Hondan som första eller andra val... För en gångs skull kul att läsa att Hondan klarade sig hyffsat.. Samt att den va billigast!

Neutral skrev:
MCN var väl med på samma test som Bike?

I en annan tråd där vi diskuterade de verkliga toppfarterna var det någon som efterfrågade 0-100 tider osv.
Här kommer tiderna Bike fick fram och de talar väl sitt tydliga språk :D

0-100 km/h:
Honda: 3,27
Kawasaki: 3,29
Suzuki: 3,11
Yamaha: 3,29

0-150 km/h:
Honda: 5,40
Kawasaki: 5,69
Suzuki: 5,04
Yamaha: 5,16

0-200 km/h:
Honda: 8,22
Kawasaki: 7,94
Suzuki: 7,64
Yamaha: 7,85

0-400 meter:
Honda: 10,64
Kawasaki: 10,52
Suzuki: 10,29
Yamaha: 10,48

0-1000 meter:
Honda: 19,27
Kawasaki: 19,34
Suzuki: 18,66
Yamaha: 18,92

50-100 på högsta växeln:
Honda: 4,68
Kawasaki: 4,88
Suzuki: 4,35
Yamaha: 5,36

50-150 på högsta växeln:
Honda: 8,71
Kawasaki: 8,74
Suzuki: 8,25
Yamaha: 9,34

50-200 på högsta växeln:
Honda: 12,94
Kawasaki: 13,01
Suzuki: 12,34
Yamaha: 13,76

R1an har så mycket lägre vrid än dom andra att jag skulle gissa på att det var fel på den, eller nåt mätfel.
Av mätresultatet av döma är det en 900...
Deras 'mäta förlust'-grej är både onödig och osäker.
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
R1an har så mycket lägre vrid än dom andra att jag skulle gissa på att det var fel på den, eller nåt mätfel.
/u
Kom nu inte och förstör vår skadeglädje :fatta! :D

sandstream skrev:
Jag har ingen aning. Bike går väl inte att köpa förrän 7/2 i butik, jag prenumererar inte. Det var i någon annan tråd det nämndes testet från MCN men där stod inget om att det var samkört men sannolikt är det väl kanske.

Neutral skrev:
Jag har ingen aning. Bike går väl inte att köpa förrän 7/2 i butik, jag prenumererar inte. Det var i någon annan tråd det nämndes testet från MCN men där stod inget om att det var samkört men sannolikt är det väl kanske.

Jo MCN, InMoto, Motociclismo och Bike körde samtidigt... Sen kanske de har gjort egna tester efter det?

sandstream skrev:

I en annan tråd där vi diskuterade de verkliga toppfarterna var det någon som efterfrågade 0-100 tider osv.

0-100 km/h:
Honda: 3,27
Kawasaki: 3,29
Suzuki: 3,11
Yamaha: 3,29
...........

Nu är det bevisat, Suzuki är den snabbaste posörhojen
:banana

För vem vill vara snabb på bana vid korvmojjen när det accar rakt fram!

ulf_lundin skrev:
Av mätresultatet av döma är det en 900...
/u

Isåfall var det fel på min förra R1-05 också :hihi kände brutal skillnad i vridet på den och min nuvarande sukka.

Men dock hade R1 kraft så det räckte och blev över rejält ändå...

MagnusK skrev:
Nu är det bevisat, Suzuki är den snabbaste posörhojen
:banana

För vem vill vara snabb på bana vid korvmojjen när det accar rakt fram!

inte att förglömma:

Toppfart, verklig fart/mätarfart:

Honda 279/299km/h
Kawasaki 287/299km/h
Suzuki 293/299km/h
Yamaha 289/299km/h

Den går även snabbast om man håller stumt jämt :D

Last edited:
$noop skrev:
...........
inte att förglömma:

Toppfart, verklig fart/mätarfart:

Honda 279/299km/h
Kawasaki 287/299km/h
Suzuki 293/299km/h
Yamaha 289/299km/h

Den går även snabbast om man håller stumt jämt :D

Nu var jag ironisk men men grattis :tummenupp

;)

Kul för hondan att det gick så bra!

Tittade man på diagrammen så höll den jämnt skägg i allt med de bästa, ända upp till 10.000 rpm, där den av någon anledning kroknade av, och det kommenterade oxå Gerry.
Men handen på hjärtat hur ofta ligger man över 10K på bana?
På landsväg finns ju lämpligare raketer om det bara är toppfart det handlar om.

Summa sumarum, de flesta reportrar valde HONDAN :tummenupp.

Soichiro Honda i din himmel: - VARFÖR tar ni det inte HELA vägen fram i effektligan (så det blir slut på käbblet).
Att de får den BÄSTA hojen ändå, utan de sista handfull hästar det rör sig om spelar inte någon ROLL i unga köpares sinne. Det SKA vara mest effekt för att kallas bäst på ett sporthojsforum! ;)
För ofta den enda mätbara "egenskapen" för denna målgrupp.

sandstream skrev:

Jo enligt "siffrona" är ju Suzuki bäst...
Men läser man siffrorna lite mer nyanserat så kan man konstatera:

- F-n vad LIKA de är numera!

Det skiljer ju ipraktiken ingenting inom vissa segment.
Kul för konkurrensen!!

Dr.Bike skrev:
Tittade man på diagrammen så höll den jämnt skägg i allt med de bästa, ända upp till 10.000 rpm, där den av någon anledning kroknade av, och det kommenterade oxå Gerry.
Men handen på hjärtat hur ofta ligger man över 10K på bana?
Även en sopa som jag spenderar väl halva tiden där, en bra förare nog betydligt mer. Är inte förresten syndromet snarlikt hur den förra CBR1000RR betedde sig, ville liksom inte varva fritt.

Dr.Bike skrev:
Summa sumarum, de flesta reportrar valde HONDAN :tummenupp.
Vad spelar det dig för roll egentligen? Du har ju valt för åratal sedan. Nu hittade du något som bekräftade ditt tidigare val men vad hade det egentligen krävts för att du skulle frångå det? Det är vad jag undrar när folk alltid hittar något som stämmer med vad de redan innan tycker. Någon som ser likheter med horoskop? :hihi

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra