Här kommer lite fakta från bantestet av de fyra stora literhojarna. Ett fulltest kommer senare i vår då dom också utvärderar dem på landsvägen.
Bana: Ricardo Tormo, utanför Valencia.
Hojar: ZX-10R, CBR 1000RR, GSX-R1000 & R1
Bänkning: (Gjordes med en protabel effektbänk – en Dynojet 200i.)
Metod: 1) Effekten mäts på bakhjulet, 2) Friktionsförlusterna mellan koppling och bakhjul mäts, 3) Effekten vid kopplingen räknas fram med hjälp av 1) och 2)
Kawasaki: 165.8 hk/12 000 rpm
Suzuki: 163.0 hk/11 310 rpm
Honda: 158.6 hk/11 300 rpm
Yamaha: 154.4 hk/12 470 rpm
Suzuki: 108.0 Nm/9750 rpm
Kawasaki: 106.7 Nm/8250 rpm
Honda: 106.4 Nm/8500 rpm
Yamaha: 96.4 Nm/9750 rpm
Varvtider:
Förare: Oriol Fernandez
Honda: 1.45,113
Kawasaki: 1.44,562
Suzuki: 1.45,446
Yamaha: 1.45,139
Förare: Alessandro Valia
Honda: 1.46,046
Kawasaki: 1.44,588
Suzuki: 1.45,647
Yamaha: 1.47,232
Omdömmen:
Hondan
+ Lättkörd, smidigare än förut, utan att den för den skull bli nervös. Avancerad styrdämpare. Grymt bra bromsar.
- Väldigt komplett maskin med få svagheter. Möjligen skulle man kunna önska sig lite mera klipp på toppen av motorns register.
Kawan
+ Insprutningen och växellådan har förbättrats. Slirkopplingen ger extra säkerhet vid snabba nedväxlingar under hård bromsning.
- Väger fem kilo mer än sin föregångare. Annars utan egentliga svagheter.
Sukkan
+ Ett stadigt och förtroendeingivande chassi. Motorn har ett fint register, utan effektpuckel. Slirkopplingen ger trygghet i bromsningarna.
- Liksom övriga har även Suzukin få svagheter. Fjädringens grundinställning är lite för mjuk för hård bankörning.
Yamaha
+ Den är mycket lättkörd, trots sin höga effekt. Körställningen är också förvånansvärt bekväm, med tanke på att det är en extrem sporthoj.
- Få svagheter, möjligen kunde bromsarna ha ännu bättre känsla och bett. Nu matchar de inte riktigt det fina chassit i övrigt.
I prestandamätningarna är Suzukin snabbast. Den noteras för bästa acceleration från stillastående och bästa roll-on (hastighetsökning på sexan). Den är också snabbast i toppfart med 293 blås i verklig fart. Kawasakin och Yamahan går nästintill lika fort, medan Hondan kommer lite på efterkälken med "bara" 279 i toppfart.
Som den engelska racertesen lyder: "When the flag drops, the bullshit stops". Varvtiderna är den slutgiltiga sanningen.
Och idag, på Valencia-banan, är Kawasaki ZX-10R klart snabbast!
Bana: Ricardo Tormo, utanför Valencia.
Hojar: ZX-10R, CBR 1000RR, GSX-R1000 & R1
Bänkning: (Gjordes med en protabel effektbänk – en Dynojet 200i.)
Metod: 1) Effekten mäts på bakhjulet, 2) Friktionsförlusterna mellan koppling och bakhjul mäts, 3) Effekten vid kopplingen räknas fram med hjälp av 1) och 2)
Kawasaki: 165.8 hk/12 000 rpm
Suzuki: 163.0 hk/11 310 rpm
Honda: 158.6 hk/11 300 rpm
Yamaha: 154.4 hk/12 470 rpm
Suzuki: 108.0 Nm/9750 rpm
Kawasaki: 106.7 Nm/8250 rpm
Honda: 106.4 Nm/8500 rpm
Yamaha: 96.4 Nm/9750 rpm
Varvtider:
Förare: Oriol Fernandez
Honda: 1.45,113
Kawasaki: 1.44,562
Suzuki: 1.45,446
Yamaha: 1.45,139
Förare: Alessandro Valia
Honda: 1.46,046
Kawasaki: 1.44,588
Suzuki: 1.45,647
Yamaha: 1.47,232
Omdömmen:
Hondan
+ Lättkörd, smidigare än förut, utan att den för den skull bli nervös. Avancerad styrdämpare. Grymt bra bromsar.
- Väldigt komplett maskin med få svagheter. Möjligen skulle man kunna önska sig lite mera klipp på toppen av motorns register.
Kawan
+ Insprutningen och växellådan har förbättrats. Slirkopplingen ger extra säkerhet vid snabba nedväxlingar under hård bromsning.
- Väger fem kilo mer än sin föregångare. Annars utan egentliga svagheter.
Sukkan
+ Ett stadigt och förtroendeingivande chassi. Motorn har ett fint register, utan effektpuckel. Slirkopplingen ger trygghet i bromsningarna.
- Liksom övriga har även Suzukin få svagheter. Fjädringens grundinställning är lite för mjuk för hård bankörning.
Yamaha
+ Den är mycket lättkörd, trots sin höga effekt. Körställningen är också förvånansvärt bekväm, med tanke på att det är en extrem sporthoj.
- Få svagheter, möjligen kunde bromsarna ha ännu bättre känsla och bett. Nu matchar de inte riktigt det fina chassit i övrigt.
I prestandamätningarna är Suzukin snabbast. Den noteras för bästa acceleration från stillastående och bästa roll-on (hastighetsökning på sexan). Den är också snabbast i toppfart med 293 blås i verklig fart. Kawasakin och Yamahan går nästintill lika fort, medan Hondan kommer lite på efterkälken med "bara" 279 i toppfart.
Som den engelska racertesen lyder: "When the flag drops, the bullshit stops". Varvtiderna är den slutgiltiga sanningen.
Och idag, på Valencia-banan, är Kawasaki ZX-10R klart snabbast!