Terrordåd i Oslo?

Det intressanta är att innan någon visste så var det helt fastställt i mångas hjärnor att det var ytterligare ett verk av dödsreligionen Islam, men när det visar sig att det var en kille med "kristna värderingar" så är det plötsligt en ensam galnings verk och inte alls knutet till religion.....

så...vad är det för skillnad på ett fåtal sh-medlemmar och anders behring breivik?

• uttryckt högerextrema åsikter
• islamfientlig
• nationalist

sh är en lätt rasistisk och homofobisk sajt kan jag torrt konstatera efter att ha varit medlem i några år. allt fler trådar som pratar nedsättande om människor med en annan tro, hudfärg eller sexuell läggning, skapas och ges dessutom väldigt mycket utrymme för det också.

bara att kolla in denna tråd som 'bara' är på 5, 6 sidor. hade gärningsmannen varit ett av 'skäggen' skulle antalet sidor säkert vara uppe i 30, 40 sidor.

ta er en titt i spegeln och fråga er själva, varför ni hatar så jävla mycket. fråga er själva en gång till, om det i sin tur gör er lyckliga, glada.

för min skull och alla andras, hoppas jag att ni inte vaknar en dag med samma känslor och övertygelse som anders behring breivik.

Det intressanta är att innan någon visste så var det helt fastställt i mångas hjärnor att det var ytterligare ett verk av dödsreligionen Islam, men när det visar sig att det var en kille med "kristna värderingar" så är det plötsligt en ensam galnings verk och inte alls knutet till religion.....

Mina tankar om att han är ensam gärningsman har ingenting med huruvida han är kristen eller inte att göra. Jag tror att den norska polisen har rätt bra koll på de inhemska grupper som skulle kunna tänkas utföra något liknande. Detta innebär att ett planerande med fler inblandade lättare avslöjas med telefonavlyssning o.s.v. Jag drog tidigt slutsatsen att det var en terrorgrupp eftersom det enligt uppgifter från media klivit fram en grupp som tog på sig dådet. Nu var det troligtvis inte kopplat till islamistiska terrorgrupper utan, enligt mig, en beslutsam ensam man som ägnat lång tid att planlägga dådet för att kunna orsaka så stor skada som möjligt.

Vi lider med Norge idag, men hur tänkte Du nu? De flesta politiker och myndigheter inser väl, så vitt jag kan förstå, mycket väl att extremism finns och frodas i såväl politisk som religiös form. Men jag hoppas innerligt att Du inte anser att samhället ska gå knäppgökarna till mötes bara för att de tillgriper terror som verktyg för att nå sina mål?

Jag hoppas även att de som var så snara att anklaga muslimska terrorister tidigt i tråden är intelligenta nog att dra sina egna slutsatser kring sin egen slutledningsförmåga. Terrorism och extremism är lika otäck oavsett om det är höger, vänster, eller religiösa krafter som driver den som utlöser bomben eller avlossar kulan. I min värld gör man sig bara till verktyg för destruktiva krafter om man lättsinnigt pekar ut enskilda falanger utan tillstymmelse till faktagrund eller bevisning.

Mina 2p

...Såna här knäppgökar kommer att göra sånt här så länge de etablerade partierna oavsett land vägrar att inse och erkänna att det faktiskt finns en rörelse som har radikalt antidemokratiska åsikter.

Det kanske inte är så konstigt då det rent historiskt har utförts en hel del dåd av folk som påstår sig företräda islam, dels uttalats hot mot bland annat jusst Norge från dessa grupperingar.

Dom var på goda grunder förstahandsvalet att misstänka.

Likaväl som en nazistisk organisation skulle ligga överst på misstankelistan om det på årsdagen av kristallnatten krossades fönster hos judiska handelsmän samt misshandlades judar.

Igår skulle Oslo sälla sig till raden av städer som attackerats av Islamistiska Fundamentalistiska Terrorister
(New York, London, Madrid ...).

Idag får Oslo sälla sig till raden av städer som attackerats av Kristna Konservativa Terrorister
(Hanoi, Santiago, Bagdad ...).

Igår skulle Oslo sälla sig till raden av städer som attackerats av Islamistiska Fundamentalistiska Terrorister
(New York, London, Madrid ...).

Idag får Oslo sälla sig till raden av städer som attackerats av Kristna Konservativa Terrorister
(Hanoi, Santiago, Bagdad ...).

Många, bl a här på SH, brukar ju vara snabba att skylla en hel religion och dess utövare för vad en person gör. Vi får se om det blir samma debatt om kristen terrorism och kristendomens skuld som det blev i tråden nedan.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=235259

Många, bl a här på SH, brukar ju vara snabba att skylla en hel religion och dess utövare för vad en person gör. Vi får se om det blir samma debatt om kristen terrorism och kristendomens skuld som det blev i tråden nedan.

Har norrmannen sagt sig företräda kristendomen och göra vad han har gjort i kristendomens namn?

Muslimer, Muslimska ledare och Muslimska anhängare har ju utfört och tagit på sig en del bussträck på senare tid, samt hotat med flera bussträck bland annat i Europa.

Inte minst efter gripandet/dödandet av ledarskägget nu senast.

Om utredningen visar att det är en kristen terrororganisation som ligger bakom så kommer nog debatten komma. Tror mer att detta handlar om en ensam galning utan starka vanföreställningar om en så kallad gud.

Oavsett vad som är fallet så är det en vidrig gärning som utförts. Dödsstraff hade varit mer rimligt än 21 år som idag är maxstraffet.

Tankarna går till offren och dess anhöriga.

så...vad är det för skillnad på ett fåtal sh-medlemmar och anders behring breivik?

Funderade faktiskt på det med, när jag läste och hörde följande:

Han har även vänt sig mot svenska medier, som han anser inte är tillräckligt kritiska mot islam.

Länk
De har även rapporterats i andra medier förutom AB.

Resonemanget känns väl igen från vissa i OT^2-forumet, som mer eller mindre precis uttryckt samma sak om svensk media.

procentuellt sett så är ju en attack av en kristen idiot ett större hot mot demokrati m.m. av kristendomen än när en islamistisk idiot utför en liknande attack och islam fördöms....

(1 av XX miljoner utövare)
(1 av XXX miljoner utövare)
(fiktiva siffror but you get the picture)

:rolleyes:

--------------------------------------------------------

Har norrmannen sagt sig företräda kristendomen och göra vad han har gjort i kristendomens namn?

Muslimer, Muslimska ledare och Muslimska anhängare har ju utfört och tagit på sig en del bussträck på senare tid, samt hotat med flera bussträck bland annat i Europa.

Inte minst efter gripandet/dödandet av ledarskägget nu senast.

Aha! och det berättigar att du med flera dömer ut en hel kontinent med några miljoner/någon miljard människor och deras religion?...

(Norrmannen har sagt sig ha kristna värderingar, DU om någon lär ju knappast bry sig om en individ med muhammed som efternamn och är lite mörk i huden säger sig förespråka islam eller inte, ditt tänk går direkt till det jag skrev ovanför vare sig det skulle handla om religionsextremist eller inte...)

Ditt svar på Chris Ash förstorar verkligen vad han ville få ut av sitt inlägg, nästan humor.

Last edited:
Aha! och det berättigar att du med flera dömer ut en hel kontinent med några miljoner/någon miljard människor och deras religion?...

(Norrmannen har sagt sig ha kristna värderingar, DU om någon lär ju knappast bry sig om en individ med muhammed som efternamn och är lite mörk i huden säger sig förespråka islam eller inte, ditt tänk går direkt till det jag skrev ovanför vare sig det skulle handla om religionsextremist eller inte...)

Ditt svar på Chris Ash förstorar verkligen vad han ville få ut av sitt inlägg, nästan humor.

Jag har väl inte dömt ut någon kontinent eller någons religion i den här tråden?

Tvärtom var jag noga med att påpeka att inte alla terrorister är muslimer och att inte alla muslimer är terrorister.

Dock höll jag det troligt att det var en extremmuslimsk organisation bakom, då det rent historiskt har visat sig vara en gissning som ofta stämmer, jag var inte ensammen om det, jag lovar att även svenska vänstermedia nystade i dom trådarna.

Jag reviderar min åsikt till att alla religiösa är att förakta oavsett religion.

Kommer det här klassas som terror?

Medlem i fremskrittspartiet.

Otippat. Profilen blir tydligare och tydligare.

Jag reviderar min åsikt till att alla religiösa är att förakta oavsett religion.

Kommer det här klassas som terror?

Det är inte ett rekvisit att det skall finnas islamistiska självmordsbombare för att det skall vara terrorism.

Att överhuvudtaget tala om religion blir på något sätt att förenkla det som har hänt. Skall man nödvändigtvis förenkla detta så ligger det väl närmast till hands att hävda att GM är en komplett dåre, med seriösa mentala tillkortakommanden.

Last edited:
Funderade faktiskt på det med, när jag läste och hörde följande:

Länk
De har även rapporterats i andra medier förutom AB.

Resonemanget känns väl igen från vissa i OT^2-forumet, som mer eller mindre precis uttryckt samma sak om svensk media.

exakt min poäng; jag skulle inte bli förvånad om och när det sker något liknande här i sverige, att det visar sig vara en sh-medlem.

Det är inte ett rekvisit att det skall finnas islamistiska självmordsbombare för att det skall vara terrorism.

Syftar mer på avsaknad av terrororganisation, och att det inte finns något "vi" ska skrämmas till?

exakt min poäng; jag skulle inte bli förvånad om och när det sker något liknande här i sverige, att det visar sig vara en sh-medlem.

Han var ju uttalad antirasist, eller har jag missat nått?

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...