Terrordåd i Oslo?

Islamofoberna vädrar morgonluft trots att ingen vet något ännu. Att åka båt ut till en ö för att specifikt döda socialdemokratiska ungdomar låter mer högerextremt än religiöst i mina öron.

En Ö med många ungdomar samlade, oavsett deras politiska tillhörighet, är ju ett bra mål för en terrorist/galen massmördare.

Massor av mål och ingenstans att fly för dom.

Visst kan det vara en högerextremist, men samtidigt har det uttalats hot från muslimskt håll mot dom länder som har trupp i Afghanistan, hot efter gripandet av storskägget och hot mot dom deltagande i Libyen.

Hot specifikt riktade mot Europa och Natoländer.

Men även om terror attentatet utförs i en religions namn betyder det inte att alla utövare av den religionen är skyldiga, din granne/taxichaffis/kebabkarvare/läkare som är muslim har ingen kollektiv skuld i det här.

Där håller till och med jag med. Dock får man inte glömma att en genomsnittlig "muslim" är mer troende än en genomsnittlig "kristen" och sk tro, dvs brist på eget tänkande, för det mesta inte leder till nåt gott. Dessutom förespråkar islamtalesmän, koran och annat bajs mycket mer hat/mord osv jämfört med kristendomen och att personer från muslimska länder är grovt överrepresenterade i brottsligheten samt ofta mentalt 500 år tillbaks i tiden och kanske inte helt kompatibla med Europa 2011. Därav borde vi vara jävligt noga med vilka vi tar in från de länderna.

Men jag håller absolut med om att skötsamma, moderna personer som råkar räknas som muslimer inte på något sätt ska få skit pga av vad andra idioter har gjort.

Islamofoberna vädrar morgonluft trots att ingen vet något ännu. Att åka båt ut till en ö för att specifikt döda socialdemokratiska ungdomar låter mer högerextremt än religiöst i mina öron.

Trots tragedin måste jag erkänna ett det hela väcker en hel del intressanta teorier till liv. När utförde högerextrema nåt terrordåd senast? Oklahomabomben? Det är mest flaskkastning mot vänstermuppar nuförtiden tycker jag. Mycket snack, liten verkstad. Det har väl iofs varit deras filosofi för att inte få den breda massan emot sig genom att uppföra sig som reclaimarna.

Last edited:
En Ö med många ungdomar samlade, oavsett deras politiska tillhörighet, är ju ett bra mål för en terrorist/galen massmördare.

Massor av mål och ingenstans att fly för dom.

Visst kan det vara en högerextremist, men samtidigt har det uttalats hot från muslimskt håll mot dom länder som har trupp i Afghanistan, hot efter gripandet av storskägget och hot mot dom deltagande i Libyen.

Hot specifikt riktade mot Europa och Natoländer.

ELLER så är det ett budskap riktad till sossarna, då en religiös terrorist knappast bryr sig om vilket parti offren röstar på. De hade dragit av bomben och sen skjutit vem som helst.

Man ser ju vad man vill se.

ELLER så är det ett budskap riktad till sossarna, då en religiös terrorist knappast bryr sig om vilket parti offren röstar på. De hade dragit av bomben och sen skjutit vem som helst.

Eller varför finns Islamofob, men inte Kristenofob, Judenofob, Hinduistobob etc

Det är PR, fatta :)

Det var förmodligen den största samlingen ungdomar på en Ö i närheten av Oslo.

Men visst kan det vara politiska motiv bakom, skäggen gillar ju knappast partiet bakom dom norska försvarsbesluten heller...

Ja tycker vi måste göra nåt åt muslimer/terrorister

Du rosar verkligen hela SH med alla dina intelligenta inlägg. Hur vore det att avvakta lite fakta innan du slänger ur dig idiotiska fördomar?

Polisen säger att den 32-årige norrman som greps på Utöya också observerats utanför regeringsbyggnaden strax före explosionen. ”Mycket tyder på att det är samma person”, säger Are Frykholm på Olso polisdistrikt
Länk

Vad exakt är det du vill "vi" skall göra åt muslimer?

Last edited:
Mja men det är ju lite att spotta ord.

Om någon blir mulla är det skitsamma om personen är lärd eller inte, hans ord följs.

Sen är det även okej att ljuga och döda otrogna ( kristna ) men det glömde du ;)

Själv är jag lärd av en muslimsk ledare som kom till skolan, så jag litar på hans ord mer än aftonbladet :)

Hmm... det är aldrig okey för en muslim att ljuga och att man ska döda otrogna som du säger är endast tillåtet isåfall vid krig (heligt krig vilket det inte finns nu´) men ALDRIG annars, att ljuga och döda otrogna som du säger verkar vara som att du pratat med en Shia "muslim" (sunnietir anser inte att alla shieter är muslimer)

Vad exakt är en mulla? du kanske har ett annat ord för det du menar?

Den arresterade!

http://nb-no.facebook.com/people/Anders-Behring-Breivik/100002651290254

276366_100002651290254_7355937_n.jpg

Last edited:
"Victor Stenquist:
32-åringen har enligt VG varit aktiv på islamkritiska nätforum samt kommenterat nyhetsartiklar där han uttryckt missnöje över att media inte är tillräckligt islamkritiska. "

"Victor Stenquist:
Mannen ska själv ha kallat sig för nationalist. "

Jag backar h051n i islam saken, jag bodde med en kille som är muslim i några månader och passade på att bryta ner mina fördomar som jag hade, fördomar som skapats av media och den allmänna uppfattningen hos gemene man.
Vi hade några långa samtal ett par kvällar och min bild av islam ändrades helt.

Terroristerna har inget med islam att göra, dom betraktas som vilka kriminella som helst och är inte omtyckta av någon, muslim kristen eller ateist osv..

Man får inte döda huxflux till höger och vänster, men får försvara sitt land och sin familj mot angripare. Det är ungefär samma som i alla andra religioner.
OCH man får absolut INTE ljuga, det var han väldigt noga med att poängtera.

Nu har jag ju bara en källa, men jag väljer att tro honom eftersom han är en väldigt bra människa med bra värderingar som jag fick stor respekt för efter att ha lärt känna honom.

Jag tycker det är väldigt dåligt att så fort det luktar krut så ska muslimerna få skit för det.

Var påväg hem till Oslo idag men halvvägs fick jag höra om denna sjuka händelse
så jag stanna över natten i Karlstad.

Det är tydligen en sjuk värld vi lever i.
Och ni med fördomar om människor lär hålla igen lite..

Mina tankar går till alla mina vänner och dom drabbade.
:(

80+ personer som dog på ön. :(
Det är tragiskt och ofattbart.

Jag som tyckte siffrorna på 10-15 döda var höga.

Last edited:
Man får inte döda huxflux till höger och vänster, men får försvara sitt land och sin familj mot angripare. Det är ungefär samma som i alla andra religioner.
OCH man får absolut INTE ljuga, det var han väldigt noga med att poängtera.

Nu har jag ju bara en källa, men jag väljer att tro honom eftersom han är en väldigt bra människa med bra värderingar som jag fick stor respekt för efter att ha lärt känna honom.

Jag tycker det är väldigt dåligt att så fort det luktar krut så ska muslimerna få skit för det.

Där är du väldigt nära det som jag ser som problemet med många religioner och kulturer.
Vem definerar vad som är ett angrepp?
Att inte, under några omständigheter, få ljuga resulterar i att man skaffar sig en tradition av att vinkla saker till sin fördel och överreagera om någon ifrågasätter "sanningen" ety det är att antyda att man ljuger - vilket är förbjudet.

Finns liknande problem i katolska kulturer eftersom "allt" är förbjudet.
Men man kan bikta sig och få syndernas förlåtelser.
Därför kan man göra (i stort sett) vad som helst.
Bara man biktar sig efter.

Judarna är oerhört duktiga på att vara oberörbara eftersom de alltid kan hänvisa till någon historisk händelse som rättfärdigar deras eget handlande.

Det går att fortsätta.

Last edited:
Profil enligt NRK nu på morgonen;

Själv uttalat att han inte är nazist
Kristna värderingar
Konservativ
Vill se 'det gamla' norge åter
Hatar det 'mångkulturella samhället'
Vapenromantiker

Kristna värderingar
Konservativ
Vapenromantiker

Kristna värderingar och konservativ är väl inte speciellt radikalt.

Han anses varit extremt nationalistisk, islam fientlig, och aktiv i vitmakt miljö.

Attacken riktades mot det Socialdemokratiska partiet i Norge.
Utan tvekan måste attacken varit oerhört välplanerad.

Den gripne
Anders Behring Breivik har, enligt egna uppgifter, tidigare drivit bloggen Fjordman och har senare under många år varit skribent för de antimuslimska och sionistiska bloggarna Gates of Vienna och Jihad Watch under pseudonymen Fjordman.

Den 17 juli släppte Anders Behring Breivik ett meddelande på Twitter där han skriver att ”One person with a belief is equal to the force of 100 000 who have only interests”.

Last edited:
Hur många mer än mig tror att det är en knäppgök utan någon förankring i något utom sin egen vilja att skada andra?

Kristna värderingar
Konservativ
Vapenromantiker

Undrar om han tycker att massmord är en del av kristna värderingar och det gamla Norge han så längtar till.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park