Termostatkontakt ZXR750

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Hoj
Hojlös igen...
Tjena alla!
Jag tror min termostatkontakt har lagt av. Den som sitter i kylaren som säger till fläkten att gå igång vill säga.
Finns det något sätt att kolla att den funkar och vart hittar jag en ny?

Tacksam för alla svar.
Den som hjälper mig närmast till räddning får kaffe, kaka och påtår :)

Du kollar den genom att helt enkelt ta loss kontakten och kortsluta de två stiften i kontakten, då ska fläkten starta om du har tändningen på.
Vissa hojar går den igång på utan tändning så prova med först.

Du kollar den genom att helt enkelt ta loss kontakten och kortsluta de två stiften i kontakten, då ska fläkten starta om du har tändningen på.
Vissa hojar går den igång på utan tändning så prova med först.

Okej, ska testa det imorgon när jag har tid. Kan väll passa på att byta kylarvätskan på samma gång. Om nu kontakten skulle vara död, vart köper man en ny i sthlmstrakten?

Okej, ska testa det imorgon när jag har tid. Kan väll passa på att byta kylarvätskan på samma gång. Om nu kontakten skulle vara död, vart köper man en ny i sthlmstrakten?

Den har ju en speciell gängstigning och ett speciellt temperaturområde den ska jobba inom.
Finns det inte en Kawa-handlare som har en , så sök på biltillbehörsfirmor, hojskrotar o dyl.

Jag har beställt grejor via Mcvaruhuset, funkat bra. Annars har säkert AVA eller Örby MC delar till din hoj.

Okej, nu har jag försökt kortsluta kontakterna i fråga som sitter på "termostaten" som sitter på kylaren. DVS Denna...
10001542.jpg

Detta funkade inte. Alla sladdar sitter ihop som dom ska och säkringen är hel.
Men den säger ju bara till fläkten att den ska gå igång Right?

Men så har vi den den termostat som man tar vattentempen ifrån. Är ganska stor och ser ut som en "dykarklocka" typ. Denna makapär går det sladdar från till mätaren för vattentemp. Så jag antar nu att det ända att göra är att tjacka en ny fläkt och kolla om det funkar istället?

Kolla att du har ström fram till kontakten till fläkten när du byglat kontakten till termoswitchen.

Jag har paralellkopplat en brytare över thermostatet så att jag manuellt kan påverka fläktens start. Då kan jag starta fläkten innan det blir för varmt och motorn ligger då inom normal arbetstemp. Bra ligga steget före när det är varmt vid stadskörning.

Last edited:
Kollade en extra gång nu. Fläkten funkar som den ska och alla sladdar som ska ha ström har det.. Det är som sagt termoswitchen som spökar.

A Hansen: Det låter faktiskt som en bra idé. Vart har du satt denna smarta lilla knapp för att sätta igång fläkten då?

Okej, nu har jag försökt kortsluta kontakterna i fråga som sitter på "termostaten" som sitter på kylaren. DVS Denna...
10001542.jpg

Detta funkade inte. Alla sladdar sitter ihop som dom ska och säkringen är hel.
Men den säger ju bara till fläkten att den ska gå igång Right?

Men så har vi den den termostat som man tar vattentempen ifrån. Är ganska stor och ser ut som en "dykarklocka" typ. Denna makapär går det sladdar från till mätaren för vattentemp. Så jag antar nu att det ända att göra är att tjacka en ny fläkt och kolla om det funkar istället?

Kanske ett missförstånd men det är i själva kontakten (sladden) du skall "kortsluta".

Det var just därför jag kollade en gång till. Innan så tog jag ur kontakten och kortslöt den :dumihuvudet
Kortslöt då sladdarna och allt funkade. Så nu måste jag ha en ny "termoswitch"

Monterade en knapp för att kunna sätta igång släkten manuellt också, men vätske temperaturen är fortfarande väldigt hög. Ska testa att skölja ur systemet och byta vätska för att kolla ifall det blir bättre. Ska även slå en flukt på termostaten som vattentempen tas ifrån.

En annan sak som jag har lagt märke till är att från oljepumpen går det en slang in till kylaren, men det går ingen därifrån.. Varför?

38260_404192189354_565724354_4524398_4301365_n.jpg

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey