Termostat på en cbr 929

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Termostaten sitter den på En cbr 929:a 2000 där jag ringat in:va Eller är den vid Kylaren, någon som vet. Svårt att se på spränskissen och där jag beställde termostaten pratade de om kedjeskydd och under tank/luftfilter. Och det borde ju sitta i något hus/slanganslutning.

Bifogat

• främre drev (Medium).JPG
    främre drev (Medium).JPG
    81.5 KB · Visningar: 99
Jag tror att att vattenpumpen sitter där. Följ slangen uppåt så sitter nog termostaten där.

Jag tror att att vattenpumpen sitter där. Följ slangen uppåt så sitter nog termostaten där.

Oki! Termoster brukar ju kunna sitta högt, i bilar brukar de ju även kunna sitta vid vattenpumpen..nåja skall kolla vidare:tummenupp

På min 600:a -01 sitter termostaten i mitten bakom cylindrarna så om du följer slangarna uppåt från pumpen så bör du hitta termostaten.

Den sitter i toppen. PÅ höger baksida.
Du ser ett termostathus alldeles nära ramen där slangen till kylaren går ut.
Tank luftburk och ev oxå insprutsenhet måste bort! :D
(igen alltså!!)

Den sitter i toppen. PÅ höger baksida.
Du ser ett termostathus alldeles nära ramen där slangen till kylaren går ut.
Tank luftburk och ev oxå insprutsenhet måste bort! :D
(igen alltså!!)
För säkerhetsskull...är det Bingo det gula inringade?

Oki!! Måste tacka min gurugud, DR.bike här oxå:Bugar :Bugar vad skulle jag göra utan dina värdefulla tips och råd:va

Bifogat

• ev termostat (Medium).JPG
    ev termostat (Medium).JPG
    70 KB · Visningar: 102
Last edited:
För säkerhetsskull...är det Bingo det gula inringade?

Oki!! Måste tacka min gurugud, DR.bike här oxå:Bugar :Bugar vad skulle jag göra utan dina värdefulla tips och råd:va

Tack själv!
Men nej, du tycks ha ringat in oljetrycksgivaren.
Termostatens hus är den bortskruvningsbara delen som slangen uppe till höger sitter fastklämd på.
Ska sitta med två 10mm m6 muttrar. Var försiktig med packningen bara.

Edit: Ser faen inte från vilket håll du fotat! :) Är det neutrallägeskontkten? Eller hastighetsgivaren du fotat? Ja det är det! Men följ iaf den grova slangen upp till toppen!

Edit2: :D ser nu att du TROLIGEN fotat rätt sak... :gnissla Men "underfrån" på nåt sätt!
(hur du nu lyckats med det!! *eloge*
Hursomhelst: jag försökte ladda ner manualen, men nu har Ingoberra förtjänstfullt lagt ut bilden och där ser du att termostaten sitter i det hus som är bultat på toppens baksida, men i mitten (jag sa höger sida) men det ger sig automagiskt när du kommer dit :tummenupp

Last edited:
Tack själv!
Men nej, du tycks ha ringat in oljetrycksgivaren.
Termostatens hus är den bortskruvningsbara delen som slangen uppe till höger sitter fastklämd på.
Ska sitta med två 10mm m6 muttrar. Var försiktig med packningen bara.

Oki, men är rätt ute ialla fall, rakt ovanför detta sitter detta..
Nåja är i förberedelsen namn ute, har inte fått termostaten än förhoppningsvis kan man hämta den imorrn.

Sportlover: Se mitt edit2 i mitt föregående inlägg ;)
Tack Ingoberra, jag laddade ner bilderna men hann inte!

Sportlover: Se mitt edit2 i mitt föregående inlägg ;)
Tack Ingoberra, jag laddade ner bilderna men hann inte!

Yes! Jag har krypit ner på högersida och fotat upp under ramen vid fotbromsen, innan jag är klar med Hondan så är jag ju nästan färdig mekaniker:) Gillar inte bara att läsa massa manualer och konstiga bilder, då blir det bara som IKEA prylar, man måste slaviskt följa pappret....fast det ändå ger sig..

Tack ialla fall för ni har tagit er tid i anspråk!!

Uppdaterar tråden! Forsatte mitt mek med Termostatbyte då jag hämtade den idag, när jag vickade upp tanken så ser jag även att bränsleledning som går från tanken, är sprucken och nästan av där den slutat(ca 35 cm lång slang)så jag passade på att inhandla en ny sådan oxå idag.

Jäkla pillergöra att byta termostaten, trångt o tajjt, ibland skall det så vara, men inte vid mcmek:D När jag fick låna 10 mm lednyckel(skall inhandlas, helst med spärrfunktion oxå) av en granne så gick det som en dans..

Imorrn skall det startas upp och provas. Så man kan hoppas att allt nu tillsammans, med tändstiftsbyte, rengjort luftfilter, ny termostat, och ny frisk och HEL bränsleslang, får bukt på för låg arbetstemp och för hög bränsleåtgång och sotande, det har ju med åtgärd för åtgärd gått åt rätt håll iaf..

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...