Teng momentnyckel, är detta verkligen en push through?

Bara inte fjäder och tärning ploppar ut om jag gör det?
Vet du eller ngn annan om det är lugnt att ta bort låsring och sprint som håller huvudet utan att ändra kalibreringen?

Ohoj!

Jag har en vändbar skalle på min sandvik och den ser ut som din fast ingen sprint och clips utan en liten låsknapp man trycker in för att huvet ska trilla ut. Jag är skeptiskt till att din har vändbart huvud. :/

Ja jag kollade igår, huvudet är inte vändbart, det är en del av utlösningsmekanismen.
/J
Ohoj!

Jag har en vändbar skalle på min sandvik och den ser ut som din fast ingen sprint och clips utan en liten låsknapp man trycker in för att huvet ska trilla ut. Jag är skeptiskt till att din har vändbart huvud. :/

Vi har modellen, fast 5-25 Nm här på jobbet och jag blev så nyfiken så jag har suttit och pillat på den en bra stund (tråkig sista timme..). Kan också numera fastställa att den inte är vändbar på något sätt och endast har momentfunktion åt ett håll. (Det som visst inte var bra att testa... :D)

Jag äger dock privat en biltemanyckel med 40-200 tror jag det är och den har "push-through" eller vad ni kallade det. Det är jag helt hundra på även om jag inte har den här. Det är den modellen de även säljer idag, som verkligen var lik Kamasanyckeln det länkades till innan.

Vad ska man köpa för momentnyckel som duger till verkstan hemma? Fick du den såld Jörgen som du köpte?

Se till att inte ha för STORT spann. 10-50 nm Sedan 50-250 eller så.

Alltså typ 5X

Ingen 10-200. som blir 20X

Se till att ha lämplig fattning eller storlek för hylsor.

DÅ bör du ha en bra fungerande även om den är billig.

Vad ska man köpa för momentnyckel som duger till verkstan hemma? Fick du den såld Jörgen som du köpte?

Jag hann tyvärr skicka tillbaks min Teng till UK.
Man det var lika bra det, ty den var som sagt även mycket trög att ställa in. Kändes billig.

Jag köpte biltemas 210 Nm-momentnyckel i fredags. Fast den var mycket billigare så känns den mycket mer påkostad. Extremt lik Kamasas motsvarande nyckel. Fodrar mindre handkraft att ställa in, har push through så att den även klarar vänstergänga. Push through-tappen har även en slits som förhindrar att den ploppar ut eller följer med hylsan. Låsmekanismen för inställningen är även mycket smidigt, bara trycka in en knapp för att låsa. Huvud och spärrmekanism känns tight, glappfritt och påkostat.
Så om du behöver en tvåvägs momentnyckel i denna storlek så köp biltemas.

I övrigt är det bra att ha säg tre momentnycklar. En för säg 0-25 Nm en för upptill säg 110 Nm och en för säg 210 Nm.
Ty ska du momentdra skruv med säg 8 Nm, så blir det alldeles för grovt att tex använda ngn av de två större momentnycklarna i mitt exempel ovan, utan då använder man den som går till 25Nm.

Annars blir det som att väga brev på din badrumsvåg, alldeles för dålig precision.

Last edited:
Tycker biltemas prissättning verka lite konstig. 1/2"-20–210 Nm kostar 499kr 3/8" 4–20 Nm kostar 699kr... Har sökt runt en del på nätet efter andra momentnycklar utan resultat måste väl finnas fler än biltema som säljer budget nycklar?

Jag köpte biltemas 210 Nm-momentnyckel i fredags. Fast den var mycket billigare så känns den mycket mer påkostad. Extremt lik Kamasas motsvarande nyckel. Fodrar mindre handkraft att ställa in, har push through så att den även klarar vänstergänga. Push through-tappen har även en slits som förhindrar att den ploppar ut eller följer med hylsan. Låsmekanismen för inställningen är även mycket smidigt, bara trycka in en knapp för att låsa. Huvud och spärrmekanism känns tight, glappfritt och påkostat.
Så om du behöver en tvåvägs momentnyckel i denna storlek så köp biltemas.

Det är en bra feuture. Har lånat min fars momentnyckel med den äldre push-through funktionen och 8 gånger av 10 stannar fyrkantstappen kvar i hylsan när man skall byta den. Mycket irriterande!

Har du möjlighet att testa nyckeln mot ett kalibreringsinstrument innan du börjar använda den?
Det skulle vara intressant att veta hur mycket fel den visar direkt från kartongen. Iof skulle man vilja testa 10 st, men 1 är bättre än ingen.

Mvh J

Last edited by a moderator:
Det är en bra feuture. Har lånat min fars momentnyckel med den äldre push-through funktionen och 8 gånger av 10 stannar fyrkantstappen kvar i hylsan när man skall byta den. Mycket irriterande!

Har du möjlighet att testa nyckeln mot ett kalibreringsinstrument innan du börjar använda den?
Det skulle vara intressant att veta hur mycket fel den visar direkt från kartongen. Iof skulle man vilja testa 10 st, men 1 är bättre än ingen.

Mvh J

Hej
Nej jag har tyvärr ingen testutrustning, nöjer mig med protokollet som följer med nyckeln.
Biltemas 210 Nm momentnyckel hamnade ju dock bra till i test i Vi Bilägare för några år sedan, men det var ju den gamla nyckel av samma kinatyp som Jula och Classe säljer, inte denna (i mitt tycke) mer påkostade nyckel.

Kul att du verkar nöjd med den!

Min har fungerat finfint också. Enda jag kan nämna är att vredet börjat kännas lite segare nu vid lite hårdare belastning, kanske går att komma in och smörja eller något...?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT