Teng momentnyckel, är detta verkligen en push through?

"CW- och CWW-funktion" står det på den elektroniska, spontant känns det som det betyder att den går år båda håll , men vad vet jag. =)

edit:nu insåg jag att det var konstigt skrivet, borde ju varit cw och ccw, dom kanske skrivit fel?

Precis. Det är förvirrande. Och i beskrivningstexten för den enklare mekaniska nyckeln för (där bilden ger intryck av en push through fyrkantstapp) där står det i beskrivningstexten "Åtdragning – endast högergång". :va

Men Bensinskalle intygar ju att de iaf sålt en till honom som går åt båda hållen. Så det verkar som att jag får offra en halvdag på att åka till biltema och titta hur de funkar i praktiken.

Jamen titta!
Så var det inte sist jag kollade på biltemas nycklar! Kollar man noga på bilden ser det ju ut som att det går att trycka igenom tappen till andra sidan!
Och jag som fick skjuts till Biltema igår av en kompis :(
Lustigt med biltema, här verkar det vara tvärtom, nyckeln har en feature som saknas i besrivningstexten.
Jag har köpt en nyckel som saknar en feature som nämns i texten.

Då får jag även be om ursäkt för mitt svar till Bensinskalle ovan.

Ang den elektronisa Biltema-nyckeln så hittar jag dock inte ngt som tyder på att den klarar vänstergänga.
Men det kan ju vara samma sak här, som med den billigare helt mekaniska biltemanyckeln ovan.

Vi har ett antal sådana biltema momentnycklar på jobbet, konstigt nog är de i två olika storlekar så någon gång har de ändrat i sortimentet. Nycklarna ser i övrigt lika ut och det går att trycka igenom hylsfästet.

Vi lämnade in dom tillsammans med en teng-tool och någon annan lite dyrare variant för kalibrering. De hade alla används ganska vårdslöst vid hjulbyte på bilar under ett par år men var alla hyfsat korrekta trots viss misshandel.
Ett ganska gott betyg för biltema tycker jag.

Min gamla Kamasanyckel är push-through.
Tittar man på dagens utbud nämns det inte i texten, men nog ser det så ut på bilden... ?
30939_500x300_-1.jpg

Min gamla Kamasanyckel är push-through.
Tittar man på dagens utbud nämns det inte i texten, men nog ser det så ut på bilden... ?
View attachment 351239
¨
Intressant! På bilden ser de ju dessutom ut att vara mycket lika biltemas nycklar.
Kanske samma tillverkare för kamasas och biltemas nycklar.

:va skruva ur dem 2 små skruvarna vänd spärrdelen upponer o skruva ihop igen så har du en moment nyckel för vänstergäng jag har 2 moment nycklar av olika märken och det fungerar utmärkt att göra så på båda.

Hej
Jag behövde en ny momentnyckel som klarar att momentdra vänstergängor.
Jag köpte därför en momentnycket från en Ebayfirma med beskrivningen:
"Bi-directional torque wrench for left/right hand threads with push through square drive and flip reverse ratchet action for torque checking "

Jag är van vid att en "push through drive" ser ut så här

http://www.diytools.co.uk/media/cat...-er4-torque-wrench-70-350nm-1-2in-drive_2.JPG

Men business end på min momentnycket ser ut så här.

View attachment 351218

View attachment 351217

För mig är detta en solklar icke-"push through". Eller finns det ngn dold feature som jag missat här?

Måste vara billigare att köpa en Stahlwille än två tengtool ? på Sthalwille vänder man hela spärr huvet

Stahlwille_end_fittings.jpg

Hej
Jag behövde en ny momentnyckel som klarar att momentdra vänstergängor.
Jag köpte därför en momentnycket från en Ebayfirma med beskrivningen:
"Bi-directional torque wrench for left/right hand threads with push through square drive and flip reverse ratchet action for torque checking "

Jag är van vid att en "push through drive" ser ut så här

http://www.diytools.co.uk/media/cat...-er4-torque-wrench-70-350nm-1-2in-drive_2.JPG

Men business end på min momentnycket ser ut så här.

View attachment 351218

View attachment 351217

För mig är detta en solklar icke-"push through". Eller finns det ngn dold feature som jag missat här?

Bara en fundering, vad blir skillnaden mellan din och en"riktig push through nyckel"? kan det inte bara vara så att det är en produktutveckling, att man har skippat den rörliga fyrkanttappen och förlitar sig på spärrfunktionen istället?

Bara en fundering, vad blir skillnaden mellan din och en"riktig push through nyckel"? kan det inte bara vara så att det är en produktutveckling, att man har skippat den rörliga fyrkanttappen och förlitar sig på spärrfunktionen istället?

Genom att skifta spärrmekanismen med spaken kan man dra åt andra hållet, men eftersom man inte vänder på handtaget, kommer inte mekanismen att lösa ut då.
Det är oftast bara riktigt dyra nycklar som har handtag som löser ut i båda riktningar.

I tillägg ska doc sägas att man inte får använda spärrmekanismen till att dra åt fel håll, vs åt det håll där handtaget inte löser ut. Att skifta spärrmekanismen har mer syftet att kunna ställa handtaget i ett läge där man får mest kraft

Last edited:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-20210-Nm-10241/

Där är den jag har ;)

Verkar som den sjunkit i pris, stensäker på att jag betalade 800...
Ok! Ja om inte säljaren kan byta min mot en Teng push through, så köper jag nog en likadan som du har.
Teng-nyckeln har nämligen en annan nackdel, den fodrar väldigt mycket handkraft för att vrida upp till de högsta momenten. Genomsnittspersonen måste förmodligen använda ringnyckel och skruvstäd för att nå 200Nm. Alldeles för stor stigning på ställskruven förmodligen, vart inte bättre när jag smorde den.

ähh läste i tråden att Terminator snacka om det, glöm det !

Ok, det är lugnt.

Last edited:
Säkert nån som svarat men iaf...tar du helt enkelt inte bort huvudet med spärrmekanismen och vänder på den ett 1/2 varv??? Jag har några nycklar som heter "Takagnishi" nånting och dom är så. Man kan även sätta in kråk-fötter e.tc uppe i verktygsfästet.

Säkert nån som svarat men iaf...tar du helt enkelt inte bort huvudet med spärrmekanismen och vänder på den ett 1/2 varv??? Jag har några nycklar som heter "Takagnishi" nånting och dom är så. Man kan även sätta in kråk-fötter e.tc uppe i verktygsfästet.
Bara inte fjäder och tärning ploppar ut om jag gör det?
Vet du eller ngn annan om det är lugnt att ta bort låsring och sprint som håller huvudet utan att ändra kalibreringen?

Hej!

Jag råkar sitta som momentansvarig på Luna och vi säljer Tengtools momentnycklar. Din nyckel är inte push-through och är inte bi-directional om den inte har beteckningen Nr 1292AG-ER och 1292AG-E4R. DVS ingen momentkontroll i vänstergång. Däremot kan den användas för att lossa skruvar i vänstergång.

Tengs nya Q-serie är bidirectional rakt över hela serien men den är lite dyrare än den Röda serien.

Var på Tengs hemsida ser du den felaktiga beskrivningen? Kan du länka? mvh Fredrik

Last edited:
Hej
Sökte igen idag, men nu kan jag inte längre hitta min nyckel med den felaktiga beskrivningen.
Säljaren är beredd att ta tillbaks min nyckel då han är överens om att beskrivningen inte stämmer. Till sitt försvar säger han dock att han ordagrant tog den beskrivning han fick från Teng, och jag tror honom.
Jag tror som du att det är beskrivning till en annan nyckeltyp som använts.
Jag skickar nog tillbaks nyckeln till UK.
Hej!

Jag råkar sitta som momentansvarig på Luna och vi säljer Tengtools momentnycklar. Din nyckel är inte push-through och är inte bi-directional om den inte har beteckningen Nr 1292AG-ER och 1292AG-E4R. DVS ingen momentkontroll i vänstergång. Däremot kan den användas för att lossa skruvar i vänstergång.

Tengs nya Q-serie är bidirectional rakt över hela serien men den är lite dyrare än den Röda serien.

Var på Tengs hemsida ser du den felaktiga beskrivningen? Kan du länka? mvh Fredrik

Last edited:
Hej

OK, lycka till! Gå annars till närmsta TOOLS butik å köp en.

mvh Fredrik

Tack,
Kollade upp Tools hemsida och såg att Grönmarks är en sån butik, det ligger ju nära vårt garage, får kvista dit och kolla.

/J

Hej, passa på att fråga dem om de inte har ett momentmätningsinstrument i butiken så att du kan komma in och kolla din momentnyckel så att den stämmer med jämna mellanrum. Svarar de nej så fråga dem om de inte tycker att det hade varit en käck service till sina kunder som köpt en momentnyckel. Köper man en momentnyckel så vill man ju vara säker på att den ger rätt moment även efter tid.

mvh Fredrik

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...