Teng momentnyckel, är detta verkligen en push through?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Jag behövde en ny momentnyckel som klarar att momentdra vänstergängor.
Jag köpte därför en momentnycket från en Ebayfirma med beskrivningen:
"Bi-directional torque wrench for left/right hand threads with push through square drive and flip reverse ratchet action for torque checking "

Jag är van vid att en "push through drive" ser ut så här

http://www.diytools.co.uk/media/cat...-er4-torque-wrench-70-350nm-1-2in-drive_2.JPG

Men business end på min momentnycket ser ut så här.

IMG_3373.jpg

IMG_3372.jpg

För mig är detta en solklar icke-"push through". Eller finns det ngn dold feature som jag missat här?

Last edited:
Du vänder ju på't med spärren, min lilla teng-nyckel ser ut sådär, och klickar åt båda hållen - sedan är 'la frågan om den är någorlunda rätt i kalibreringen, men det är en annan pilsner. :D

Jo men om jag vänder på spärren vänder man ju bara på spärrmekanismen. Handtaget momentmekanism går ju bara åt ett håll, den löser inte ut åt andra hållet. Detta indikeras även av en pil, jag har även testat (vilket man inte får göra med nycklar med enelritad pil) att den inte lösare ut åt andra hållet.

På momentnycklar med mekanism som löser ut åt båda hållen är pilen på handtaget dubbelriktad. <->

Last edited:
Såg momentnyckeln i eBay-auktionen likadan ut på bild som den du länkade till eller som den du fick? Ifall dom beskrivit / skickat fel momentnyckel så tycker jag att du ska kontakta säljaren.

Mig veterligen ser en "push-through" ut som den du länkade till. Det är då vad man kallar vanliga spärrskaft med samma funktion.

detta hittar jag på teng-tools sida, med produktinformation:

"Teng Tools" With ratchet - by which the torque wrench can be used for both full tightening, and the final check of the tightening torque. Reversible with lever, but only right-hand action for torque checking. Equipped with angle gauge for post tightening. Graduated in Nm and Ibf.ft. Lockable setting. Accuracy ±4%. Satin finish for the torque setting to be easier to read. Degree scale for post tightening of cylinder heads, etc.
No 1292AG-ER and 1292AG-E4R with torque control for both right and left-hand action.
:confused::va annan produkt, eller ett tillval ??

http://catalogue.tengtools.com/webs...t_bid=T20&dokid=5103248&katnr=1&katsektnr=199

men jag har andra momentnycklar som funkar på båda håll :tungan

Tack alla.
Ja jag är sedan några dagar i dialog med fiman som sålde. Jag ville bara vara säker på att inte jag har missat ngn ny modell av "push throgh". Jag tror också att Teng tools av misstag på flera stälen på nätet skriver fel om denna nyckel.
Ebayfirman jag köpte av, har nog bara tagit texten från Tengs hemsida.
Så här ser beteckningen på min nyckel ut.

IMG_3371.jpg

Och man hittar den på flera ställen på nätet med den (enligt min uppfattning) felaktiga beskrivningen ovan. Dvs jag tror att Teng skrivit fel till sina återförsäljare.
De nycklar som är bi-directional via push through, ska nog ha en tilläggsbeteckning där det ingår ett R.

Innan jag argumenterar vidare med säljaren så ville jag bara vara helt säker på att jag inte missat ngn dold feature med vilken min nyckeltyp kan vändas.

Last edited:
Jag har alltid använt min garagegrannes push through när jag ska dra min vänstergängade drev- samt kopplingsmutter.
Man nu har han lämnat vårt garage och jag tänkte köpa en egen. Det var länge sedan Biltema hade ngn annan momentnyckel än denna enkla variant http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-10987/#
som klarar vänstergänga.

Eftersom jag inte gillar att vara beroende av att låna andras vertyg, så har senast förra sommaren kollat på Hansen, Swedol, Biltema, Jula och Mekonomen efter en ½" momentnyckel som klarar vänstergänga. Men kammade noll då.

Ja dedär är ju ingen "push through" i alla fall.

Köp biltemas för 800, fungerar superbra ;)

Last edited:
Om du har brådis så kan du få låna min men den är inte kalibrerad sen 80'talet.

Jag tror inte dom skrivit fel. Det är inte första gången en firma har skrivit saker dom sett att konkurrenten skrivit om sin pryl utan att ha en aning om vad det innebär.

Idag är det copy by pride som gäller........i alla fall copy.

Jag tror inte dom skrivit fel. Det är inte första gången en firma har skrivit saker dom sett att konkurrenten skrivit om sin pryl utan att ha en aning om vad det innebär.

Idag är det copy by pride som gäller........i alla fall copy.

Jajag tror ocså att det är så det är. Den nyckel jag fic levererad står på flera ställen på näten beskriven med samma text. Dvs att den klarar vänstergänga tack vare push through square drive.

Tom på teng tools hemsida står det fel, bilden är på min nycel, men tetxten hör till en annan nyckel.
Teng tools har en nyckel med push through.

Till andra:
Beträffande tråden så ville jag mest kolla att jag inte missat ngn dold feature. Jag vet att det finns nycklar som klarar vänstergänga. Men nu vill jag att säljare ska byta ut denna nyckel mot rätt Teng-nyckel.
Jag vill nämligen köpa en nyckel som klarar vänstergänga i hobby-prisklassen. Dvs under 1500:-
Då är det push through som gäller.
Inte nycklar i prisklassen från 5000:- och upp.
Jag använder bara vänstermomentdragning när jag monterar opplingskorgen och byter framdrev på min hoj.

Precis. Förr var det vanligt att momentnycklarna hade push through. Idag är det inte så vanligt, vilket gör att man hänvisas till nycklar som har skaft med utlösningsmekanism åt båda hållen. Då hoppar man ofta upp till proffsnycklar för flera tusen kronor.
Push through är det absolut mest prisvärda alternativet till att klara vänstergänga.
På gamla spärrsaft var det även vanligt med push through isf spak, för att klara vänster/höger. Det gjorde spärrmekanismen mer robust men mer tidskrävande att byta riktning.
Vad gäller momentnyckel så har jag dock inga problem med push through, momentnyckeln ska ju ändå ställas in plus att det för oss hobbymekar inte är så stressigt och ofta som man använder momentnyckeln, i synnerhet inte åt vänster.
känns dumt att köpa en proffsdyr nyckel med dubbelriktad utlösningsmekanism då.

Last edited:
Jag har alltid använt min garagegrannes push through när jag ska dra min vänstergängade drev- samt kopplingsmutter.
Man nu har han lämnat vårt garage och jag tänkte köpa en egen. Det var länge sedan Biltema hade ngn annan momentnyckel än denna enkla variant http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-10987/#
som klarar vänstergänga.

Eftersom jag inte gillar att vara beroende av att låna andras vertyg, så har senast förra sommaren kollat på Hansen, Swedol, Biltema, Jula och Mekonomen efter en ½" momentnyckel som klarar vänstergänga. Men kammade noll då.

Låter ju spännande. Jag har en push through variant från biltema som inte är mer än 1-2 år

Jamen titta!
Så var det inte sist jag kollade på biltemas nycklar! Kollar man noga på bilden ser det ju ut som att det går att trycka igenom tappen till andra sidan!
Och jag som fick skjuts till Biltema igår av en kompis :(
Lustigt med biltema, här verkar det vara tvärtom, nyckeln har en feature som saknas i besrivningstexten.
Jag har köpt en nyckel som saknar en feature som nämns i texten.

Då får jag även be om ursäkt för mitt svar till Bensinskalle ovan.

Ang den elektronisa Biltema-nyckeln så hittar jag dock inte ngt som tyder på att den klarar vänstergänga.
Men det kan ju vara samma sak här, som med den billigare helt mekaniska biltemanyckeln ovan.
biltemas går iaf att trycka igenom hylsfästet på, vet inte om det innebär att den går att dra vänstergäng med iofs...
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-10241/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...trustning/Ovrigt/Momentnyckel-digital-191408/
verkar ju gå åt båda hållen också, men något dyrare

Låter ju spännande. Jag har en push through variant från biltema som inte är mer än 1-2 år

Se mitt svar ovan, får be om ursäkt. Jag har inte hängt med i biltemas nya nycklar verkar det som. Har för mig att det var förra sommaren som jag for runt och kollade igenom nycklar hos Biltema mfl
Får ta och åka dit och kolla och ev köpa igen, om inte säljaren kan byta ut min nyckel.

Lustigt att Biltema skriver "Åtdragning – endast högergång" i beskrivningstexten för denna nyckel ?

Last edited:
Jamen titta!
Så var det inte sist jag kollade på biltemas nycklar! Kollar man noga på bilden ser det ju ut som att det går att trycka igenom tappen till andra sidan!
Och jag som fick skjuts till Biltema igår av en kompis :(
Lustigt med biltema, här verkar det vara tvärtom, nyckeln har en feature som saknas i besrivningstexten.
Jag har köpt en nyckel som saknar en feature som nämns i texten.

Då får jag även be om ursäkt för mitt svar till Bensinskalle ovan.

Ang den elektronisa Biltema-nyckeln så hittar jag dock inte ngt som tyder på att den klarar vänstergänga.
Men det kan ju vara samma sak här, som med den billigare helt mekaniska biltemanyckeln ovan.

"CW- och CWW-funktion" står det på den elektroniska, spontant känns det som det betyder att den går år båda håll , men vad vet jag. =)

edit:nu insåg jag att det var konstigt skrivet, borde ju varit cw och ccw, dom kanske skrivit fel?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT