Temperatur

juhap

Ny medlem
Gick med
3 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki gsxr 750
I serviceboken för Suzuki GSXR750 -96 står det att kylfläkten ska starta när motorn är 105grader.

frågan lyder, FRÅGAN LYDER: en bil mår inte alls bra av så hög temp. hur e de me hojen ? :7peta

Ps. 5-10 minuters stadskörning då är tempen uppe på ca:100 grader

Skål o tack :fyllisar nybörje
 
juhap skrev:
I serviceboken för Suzuki GSXR750 -96 står det att kylfläkten ska starta när motorn är 105grader.
FRÅGAN LYDER: en bil mår inte alls bra av så hög temp. hur e de me hojen ? :7peta

Ps. 5-10 minuters stadskörning då är tempen uppe på ca:100 grader

Skål o tack :fyllisar nybörje
Vart har du fått det i från?
Det är övertryck i dom flesta kylsystem vilket gör att det inte kokar förän över 100grader
Termostaten brukar väl öppna runt 90grader och fläckten går i gång lite efter det, om nödvändigt.
R:html-entities var vist inte tillåtet
 
juhap skrev:
ok vet ej vad termostaten gör ::::: :näsblod
svara :fyllisar
man tappar efekt över 80 grader C och jag vet att motorn inte mår bra av att vara +100 grader varm, spcigellt om den utsätts för hård belastning, korkat utav dem att dra igång fläkten vid 105 grader, den borde snarare starta vid 85 grader, koppla en ström brytare till fläkten. och starta den manuellt
 
en hoj körs ofta, fläkten är mest till för när det går mycket sakta så inte fartvinden kyler.
I övrigt ska hojen klara sig utmärkt utan fläkten.
 
juhap skrev:
ok vet ej vad termostaten gör ::::: :näsblod
svara :fyllisar
Reglerar tempraturen ved att öppna och stänga för kylvätskan så att den cirkulerar i kylet och inte bara i motorn vid rätt tempratur

hermes skrev:
man tappar efekt över 80 grader C och jag vet att motorn inte mår bra av att vara +100 grader varm, spcigellt om den utsätts för hård belastning, korkat utav dem att dra igång fläkten vid 105 grader, den borde snarare starta vid 85 grader, koppla en ström brytare till fläkten. och starta den manuellt
Källa?
Mycket ide att starta fläkten innan termostaten har öppnat ;)
 
Bilen kan också kliva upp i 100 grader eller över när det är kö på sommaren. Jag lovar att hade det varit skadligt för motorn att bli så varm så hade Suzukis tekniker sett till att den inte blev det, ganska logiskt.
 
mekonomen säljer andra termokontakter med lägre start temp (den som sitter i kylaren)
vi byter dom på våra hayabusor med gott resultat

jag gillar inte heller den onödiga varmgång som blir med standardkontakten
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top