Temperatur

juhap

Ny medlem
Gick med
3 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki gsxr 750
I serviceboken för Suzuki GSXR750 -96 står det att kylfläkten ska starta när motorn är 105grader.

frågan lyder, FRÅGAN LYDER: en bil mår inte alls bra av så hög temp. hur e de me hojen ? :7peta

Ps. 5-10 minuters stadskörning då är tempen uppe på ca:100 grader

Skål o tack :fyllisar nybörje
 
juhap skrev:
I serviceboken för Suzuki GSXR750 -96 står det att kylfläkten ska starta när motorn är 105grader.
FRÅGAN LYDER: en bil mår inte alls bra av så hög temp. hur e de me hojen ? :7peta

Ps. 5-10 minuters stadskörning då är tempen uppe på ca:100 grader

Skål o tack :fyllisar nybörje
Vart har du fått det i från?
Det är övertryck i dom flesta kylsystem vilket gör att det inte kokar förän över 100grader
Termostaten brukar väl öppna runt 90grader och fläckten går i gång lite efter det, om nödvändigt.
R:html-entities var vist inte tillåtet
 
juhap skrev:
ok vet ej vad termostaten gör ::::: :näsblod
svara :fyllisar
man tappar efekt över 80 grader C och jag vet att motorn inte mår bra av att vara +100 grader varm, spcigellt om den utsätts för hård belastning, korkat utav dem att dra igång fläkten vid 105 grader, den borde snarare starta vid 85 grader, koppla en ström brytare till fläkten. och starta den manuellt
 
en hoj körs ofta, fläkten är mest till för när det går mycket sakta så inte fartvinden kyler.
I övrigt ska hojen klara sig utmärkt utan fläkten.
 
juhap skrev:
ok vet ej vad termostaten gör ::::: :näsblod
svara :fyllisar
Reglerar tempraturen ved att öppna och stänga för kylvätskan så att den cirkulerar i kylet och inte bara i motorn vid rätt tempratur

hermes skrev:
man tappar efekt över 80 grader C och jag vet att motorn inte mår bra av att vara +100 grader varm, spcigellt om den utsätts för hård belastning, korkat utav dem att dra igång fläkten vid 105 grader, den borde snarare starta vid 85 grader, koppla en ström brytare till fläkten. och starta den manuellt
Källa?
Mycket ide att starta fläkten innan termostaten har öppnat ;)
 
Bilen kan också kliva upp i 100 grader eller över när det är kö på sommaren. Jag lovar att hade det varit skadligt för motorn att bli så varm så hade Suzukis tekniker sett till att den inte blev det, ganska logiskt.
 
mekonomen säljer andra termokontakter med lägre start temp (den som sitter i kylaren)
vi byter dom på våra hayabusor med gott resultat

jag gillar inte heller den onödiga varmgång som blir med standardkontakten
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top