Tellsticktråden

Återigen: Nej.

Alla har inte samma prioriteringar som dig. Oavsett ålder.
Vi har antagligen helt olika bakgrund, influenser, prioriteringar och värderingar.
Så att säga "det kommer när du blir äldre" är helt felaktigt.

Face it:
Alla vill inte bo i en arkitektvilla i finaste kvarteret med automatiserad belysning.
Vissa av oss nöjer sig med en snickarvilla ute i skogen med lysknappar och lägger intresse, tid, pengar och energi på annat.

We´ll see.

Systemet klarade med bravur sin första koppling. Släcka huset (och alla lampor man kanske glömt på) klockan 22,00 på vardagar. Det var som magiskt :)

Har det så att Motorvärmaren startar om det är kallare än +4 grader och kupevärmaren om det är mindre än +0.5 grader ute. Temeraturen hämtas från mästation på nätet.

Hur har du löst detta?
:tummenupp

Har en Dovado hemma och har imponerats av allt man kan göra med Tellstick men inte riktigt sett något behov att börja krångla till det ;)
Brukar inte glömma lampor eller behöva släcka och tända med min Android men det är intressant med allt man kan göra.

Last edited:
Hur har du löst detta?
:tummenupp

Har en Dovado hemma och har imponerats av allt man kan göra med Tellstick men inte riktigt sett något behov att börja krångla till det ;)
Brukar inte glömma lampor eller behöva släcka och tända med min Android men det är intressant med allt man kan göra.

Det är svinenkelt, behövs ingen dovado heller.

Du sätter mottagning av temperatur.se från din ort. Du lägger en "på" om värdet "under 4 grader" är ett ja vid vissa tider. Allt detta i Switch King såklart.

Enkelt som satan faktiskt!

Den som ställer saker på ett bastuaggregat bör skjutas. :fakta
Den skall ALLTID vara redo att användas. :tummenupp
Viktigt att notera är följande. En riktig bastu har aldrig ett elaggregat utan är vedeldad och man ska hoppa i havet efteråt. Allt annat är iofs trevligt men bara bleka kopior.
Fixar Tellsstick att elda i bastun?

Insåg inte förrens nu hur mycket problem jag sluppit med en dygnstimer och ljussensor. :D

Men hur funker det med kärringar och alla fjärrar?

Insåg inte förrens nu hur mycket problem jag sluppit med en dygnstimer och ljussensor. :D

Men hur funker det med kärringar och alla fjärrar?

Det är ju inte kärringsäkert dessvärre, men vilken teknisk lösning i hemmet förutom tvättmaskinen är det liksom :confused:

Zeb, hur söker man sina externa produkter som tex waveman? Måste man ha originalfjärren eller söker den på något annat vis?
Känns som att jag måste få igång servern igen och se till att fixa detta nu, det verkar ju grymt enkelt :tummenupp

Det är ju inte kärringsäkert dessvärre, men vilken teknisk lösning i hemmet förutom tvättmaskinen är det liksom :confused:

Zeb, hur söker man sina externa produkter som tex waveman? Måste man ha originalfjärren eller söker den på något annat vis?
Känns som att jag måste få igång servern igen och se till att fixa detta nu, det verkar ju grymt enkelt :tummenupp

Tvättmaskinen är inte kärringsäker längre sen den började gå på el.

Man söker dom inte. Man väljer dom i en lista och ber sedan servern att synka ihop med mottagaren. Enklare än att synka mot en fjärr :fakta

Det är väldigt kärringsäkert. Man har ju inte en massa fjärrar, datorn sköter allt. Vill man mot förmodan sätta på eller stänga av något har man i telefonen en ruta där det står (exempel)

Belysning skrivbord kontor "på" "av" "dimmer i %".

Min fru älskade mig lite extra igår när jag visade på hennes telefon och jag blev lite mer värd på blocket. :banana

Jag har Waveman prylar. Bara lägga upp dom i Switch King med rätt kod om dom inte redan syns.

Hur är räckvidden på den
Det står 30 meter men i ett hus lär väl 5 meter vara mer rätt eller?

Hur funkar det om man är borta och någon annan vill tända med orginalfjärren?

Jag skulle kunna tänka mig att automatisera lite om orginalfjärren fortfarande funkar som "override" i systemet, så att ungarna kan styra som dom vill.

Jag skulle kunna tänka mig att automatisera lite om orginalfjärren fortfarande funkar som "override" i systemet, så att ungarna kan styra som dom vill.

Eftersom man inte ändrar koderna så lär den ju funka.

Och angående räckvidden så räcker mina wavemanfjärrar överallt i hela huset, även i källaren. Så 5 meter är absolut inte max, inget problem att styra vardagsrummet från sovrummet och vice versa.

Hur är räckvidden på den
Det står 30 meter men i ett hus lär väl 5 meter vara mer rätt eller?

Jag har hus på 206 (eg 235)kvm i 2 plan. Datorn står på ena planet i hörnet, den har inga problem att styra det som är på helt motsatta delen av huset.

Funkar finfint. Det enda tellsticken gör är ju sända ut en viss signal vid en viss tid eller händelse. Så inget overridar ju eftersom inga konstanta signaler sänds.

Last edited:
Eftersom man inte ändrar koderna så lär den ju funka.

Och angående räckvidden så räcker mina wavemanfjärrar överallt i hela huset, även i källaren. Så 5 meter är absolut inte max, inget problem att styra vardagsrummet från sovrummet och vice versa.

Jag tänkte mera om tellsticken skickade ut "stängav" signalen kontinuerligt under den tid en apparat ska vara avstängd för att försäkra sig om att den är avstängd (om det skulle klicka första gången) eller om den bara skickar signalen en gång och litar på att den inte klickar, för nexa dosorna skickar ju tyvärr ingen kvittering på vilken status dom har.

skickar den stäng av bara en gång är det ju bara att slå på igen med fjärren om man är hemma, men skickar den signalen en gång i minuten från datorn så kan det ju bli jobbigt att slå på hela tiden.

Jag tänkte mera om tellsticken skickade ut "stängav" signalen kontinuerligt under den tid en apparat ska vara avstängd för att försäkra sig om att den är avstängd (om det skulle klicka första gången) eller om den bara skickar signalen en gång och litar på att den inte klickar, för nexa dosorna skickar ju tyvärr ingen kvittering på vilken status dom har.

skickar den stäng av bara en gång är det ju bara att slå på igen med fjärren om man är hemma, men skickar den signalen en gång i minuten från datorn så kan det ju bli jobbigt att slå på hela tiden.

Nej, den sänder en lång signal för att alla enheter skall uppfatta den. Sen går den ner i vänteläge igen tills nästa triggning kommer.

Det finurliga med Nexa (och dylika system) är att sändaren skickar bara signalen vid angiven tid, vad som händer däremellan struntar den i, om en lampa till exempel är inställd på att släckas 22.00 men du själv har släckt den 21.30 så är det enda som händer att den får ytterligare en signal om att släcka sig 22.00 och alltså förblir släckt.

Känner den av på något sätt att en enhet är på eller går den på vad den var sist? dvs kan man kolla på datorn o se att lampan ska vara släck men att lampan faktiskt är tänd

Känner den av på något sätt att en enhet är på eller går den på vad den var sist? dvs kan man kolla på datorn o se att lampan ska vara släck men att lampan faktiskt är tänd

Du ser i mobilen den nuvarande statusen. Även i datorn.

Den kan inte veta att du har tryckt "vid sidan om".

hur snabbt stänger o sätter den på ?
Tänkte om man kan använda den till o justera värme in i huset.. typ öppna shunten 4 s.

Det är på gång med en ny tellstick (duo). Ska släppas Q1 2011 o kommer kosta runt 1000. Den kommer kunna ta emot signaler men då krävs det att brytarna skickar nåt den kan ta emot (vet inte om det finns brytare som stödjer det nu).

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT