Tellsticktråden

Dagens i-landsproblem :D

Jaa :tungan
Det är ju jettemörkt hemma hos mig när jag slutar jobba 18:00, jag gillar inte det... Tänk om det står en bögrånmördare och väntar på mig innanför dörren som jag inte ser!

EDIT: Fel av mig, det borde ju vara en ingrottstjuvsbögrånmördare om han står och väntar på mig i mitt hus.

Last edited:
Nä, men behöver du all den där funktionaliteten? Knappast va.
Kul att koppla ihop, sen kommer du sitta där med en sladdhärva du inte använder. Rätt som det är kommer sen Windows 8, eller så brinner din router upp, och då sitter du där i en mörk lya :D:D

Klart man behöver..

Idag har vi 15trådlösa mottagare utspridda i huset som styr lampor. Till dessa har vi 5 kontroller som ligger och dräller.

Varför inte istället ha en widget (förlåt Perra) där dom vanligaste funktionerna finns? Så att man slipper gå och hämta kontrollen? Mobilen är ju alltid med.

Eller varför inte använda knappen på väggen i rummet man är i? Är ju meningslöst att lysa upp platser man inte är på
och låta en low tech timer som överlever ett atomkrig sköta utebelysning och motorvärmare?

Eller varför inte använda knappen på väggen i rummet man är i? Är ju meningslöst att lysa upp platser man inte är på
och låta en low tech timer som överlever ett atomkrig sköta utebelysning och motorvärmare?

Min sambo är lampfeteschist, det ska vara myslampor överallt. Om jag slipper gå och tända dom varje dag efter jobbet så är jag glad :D

Använda knapp, är du helt galen människa!? Det är ju för fan år 2011, då förväntar man sig att knappar ska vara omodernt.
Jag skulle inte överleva en dag utan fjärrstyrningen på mina lampor, grymt skönt att kunna ligga i sängen och dimma fönsterlampa eller taklampa. Samma sak i soffan, inte fan rör jag på fläsket för att tända/släcka lampan vid filmtittande eller efter maten när man bara vill jäsa.

Och man har ju belysning på även om man inte är hemma. Åtminstone hos oss, vi har en lampa i varje fönster som tänds när mörkret infaller. Ser ju grymt tråkigt ut med ett kolsvart hus mitt i grannskapet.

Sedan jag blev av med huskorset så har antalet lampor som bara är prydnader kraftigt minskat.

Jag använder numera bara 2 av mina Nexa, en till den enda prydnads lampan och den andra till mediabänken, dom är dock kodade på samma knapp på fjärren...

Det är lite för långt till motorvärmaren, annars skulle den tredje ha hamnat där.

En sån funktion skulle jag aldrig våga skaffa.
Jag förespråkar tom att ha reglagen inne i bastun (om man nu ska ha elbastu).

Har varit med om mer än en brand när man startar bastun och någon har ställt något på aggregatet :näsblod

"Det händer inte mig"
:gnissla

Den som ställer saker på ett bastuaggregat bör skjutas. :fakta
Den skall ALLTID vara redo att användas. :tummenupp

Nu är ju du typ 14 och husen uppe hos er kostar ju som ett tellstick system ungefär. När du blir vuxen kommer du fatta.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

@Zeb: Om du har tid och lust får du gärna göra en liten steg för steg beskrivning av vad man behöver i form av hårdvara och mjukvara. Tror jag har kläm på det men det vore ändå trevligt att få veta vad du använde :tummenupp

Här kommer den, bara för dig Perra.

1. Installera Tellsticken. Gör sedan inget med den programvaran.
2. Installera Switch King servern på serverdatorn. Installera Switch King-klienten på valfri dator i nätverket. Skall man ha fler än 5 kanaler i systemet får man handla en licens för 299kr.
3. Starta upp Switch King-klienten och börja lära in dina enher du ska ha i systemet.
4. Bygg upp systemet efter solens upp och nedgång, temp ute, ljusinströmning i huset eller nästan precis vad som helst. www.switchking.se har otroligt bra support och beskrivningar av vad man kan göra.

Vad behöver du köpa/ha för prylar:
  • Serverdator (jag använder min MediaPC som alltid står på), det finns en energisparfunktion som gör att datorn inte står på alltid, men ändå sköter sina scheman.
  • Tellsticksändare
  • Mottagare till väggkontakt och andra mottagare
  • Iphone / Ipad / Androidenhet för styrning av systemet

Mitt system är klart, det tog 1-2 timmar effektivt inkl all inlärning (15 enheter), mycket smidigt att knappa in.

Rock and råll!

Sedan jag blev av med huskorset så har antalet lampor som bara är prydnader kraftigt minskat.

Jag använder numera bara 2 av mina Nexa, en till den enda prydnads lampan och den andra till mediabänken, dom är dock kodade på samma knapp på fjärren...

Det är lite för långt till motorvärmaren, annars skulle den tredje ha hamnat där.

Kul med ett hus som ser obebott ut utifrån när det är mörkt ute...

En lampa i varje fönster gör att det ser hemtrevligt ut!

Last edited:
Nu är ju du typ 14 och husen uppe hos er kostar ju som ett tellstick system ungefär. När du blir vuxen kommer du fatta.

Tvivlar.

Jag ser inget behov av ett hus som kostar som ett litet lands BNP. De pengarna kan man lägga på annat.
Jag ser heller inget behov av att detaljstyra belysningen när det kostar 0.0057kr i timmen (~50kr per år) att lämna en lågenergilampa tänd.
Arbetsbelysning går precis lika bra att använda en lampa med rörelsevakt kopplat till en 30:- timer som man behöver ställa om cirka 2ggr/år

Vi har helt enkelt lite olika prioriteringar.

Sådant här är skitcoolt! Husautomation/intelligenta hus är skiten :fakta

Iaf om man gillar prylar och PLC :hihi

Lo
Tvivlar.

Jag ser inget behov av ett hus som kostar som ett litet lands BNP. De pengarna kan man lägga på annat.
Jag ser heller inget behov av att detaljstyra belysningen när det kostar 0.0057kr i timmen (~50kr per år) att lämna en lågenergilampa tänd.
Arbetsbelysning går precis lika bra att använda en lampa med rörelsevakt kopplat till en 30:- timer som man behöver ställa om cirka 2ggr/år

Vi har helt enkelt lite olika prioriteringar.

Vi är helt enkelt olika gamla och du kommer ändra dig när du blir äldre och äger eget.

En smart sak till är ju att man kan skapa random kopplingar om man reser bort, så den tänder och släcker lite på måfå. Bra mot tjuven..

Kul med ett hus som ser obebott ut utifrån när det är mörkt ute...

En lampa i varje fönster gör att det ser hemtrevligt ut!

Om jag inte är hemma är det ju obebott.

Är jag hemma så lyser prydnadslampan i det fönster som någon ser utifrån, för att titta i någon av dom andra fönstren måste man runda huset och då tänds ett par hundra watt byggstrålkastare som utebelysning. (förutom den "mysiga" utebelysningen som tänds när det skymmer)

Jag ser ingen vits i att ha smålampor i fönster som ingen ser om dom inte gör intrång på min tomt.

Vi är helt enkelt olika gamla och du kommer ändra dig när du blir äldre och äger eget.

Återigen: Nej.

Alla har inte samma prioriteringar som dig. Oavsett ålder.
Vi har antagligen helt olika bakgrund, influenser, prioriteringar och värderingar.
Så att säga "det kommer när du blir äldre" är helt felaktigt.

Face it:
Alla vill inte bo i en arkitektvilla i finaste kvarteret med automatiserad belysning.
Vissa av oss nöjer sig med en snickarvilla ute i skogen med lysknappar och lägger intresse, tid, pengar och energi på annat.

Om jag inte är hemma är det ju obebott.

Är jag hemma så lyser prydnadslampan i det fönster som någon ser utifrån, för att titta i någon av dom andra fönstren måste man runda huset och då tänds ett par hundra watt byggstrålkastare som utebelysning. (förutom den "mysiga" utebelysningen som tänds när det skymmer)

Jag ser ingen vits i att ha smålampor i fönster som ingen ser om dom inte gör intrång på min tomt.

Och alla bor som du eller?
Varför alltid hålla på och utgå ifrån hur du själv bor och lever istället för att bara se till att det finns ytterligare en teknisk lösning för de som vill ha det lite annorlunda än du?

Och alla bor som du eller?
Varför alltid hålla på och utgå ifrån hur du själv bor och lever istället för att bara se till att det finns ytterligare en teknisk lösning för de som vill ha det lite annorlunda än du?

Läs om tråden och läs rätt, jag utgick inte från att alla bodde som jag, någon annan utgick ifrån att jag hade folk på alla sidor som skulle se mitt hus som obebott eftersom jag inte har onödiga lampor tända i alla fönster.

Jag har förövrigt tänkt att hänga upp en fönsterlampa till, i fönstret man ser med kikare från andra sidan sjön (eller från en båt) det har bara inte blivit av än, ty då behöver jag inte tända läslampan i soffhörnan lika ofta.

Jag skrev dessutom tidigare att det skulle vara kul att leka en vecka med en Tellstick, men att JAG inte ser någon nytta med den, jag skrev ingenstans att folk som köpte en var dumma i huvudet/lata som inte ids kliva ur soffan och tända lyset.

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...