Telias nya sidoverksamhet - bluffakturor?

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Jag bytte för en tid sedan internetleverantör till Telia då de var de enda som kunde leverera fiber på min nya adress. Efter första månaderna var ungefär hälften av fakturorna felaktiga och de har under denna tid försökt debitera mig på sammanlagt 1000:- för mycket.

En tid därefter säger min sambo upp sitt mobilabonnemang hos dem. När vi granskar slutfakturan finner vi att de även på den har försökt ta ut alldeles för mycket.

Idag fick min kompis en faktura med sin slutbetalning på ett abonnemang. Efter att ha granskat den upptäcker vi att de har försökt debitera nästan 2000:- för mycket. Hur man än räknar på fakturan så går det inte komma fram till den summan de anger. Siffrorna är alltså helt tagna ur luften.

De har samtliga gånger sett sina misstag efter påpekanden men inte verkat tycka att det är en särskilt stor grej. När jag gav min syn på saken efter att det hänt flertalet gånger fick jag ett ytterst kallt mottagande.

Det är föga troligt att jag, min sambo och min kompis alla har råkat ut för detta och ingen annan. Jag undrar hur mycket pengar de gör sig på de som faktiskt bara betalar sina fakturor utan vidare eftertanke. Bara i våra fall rör det sig om flera tusen kronor.

Är det fler som har råkat ut för detta?

När jag sade upp mitt mobilabonnemang 8 månader innan bindningstiden gått ut tyckte de att jag skulle betala för extratjänsterna som fria sms och surf(som inte har någon bindningstid) för all resterande tid.

Personen jag pratade med dumförklarade mig i princip och tyckte att det måste jag väl fatta...
Fick skicka ett brev till deras bla bla avdelning sen fick jag hem en korrigerad faktura på slutbeloppet.

Har haft samma visa varenda gång man ändrat el tecknat nytt
abonnemang hos dem och blivit lovad vissa priser så får man
alltid tillbringa ett par timmar i telefon för reda ut det,
visserligen är dem medgörliga och krediterar utan problem
men dem drar nog in några kronor per år på dem som inte märker det
då deras fakturor är i klass med elbolagen..........

:död

Jag har en dust med Felia just nu angående att de har tagit för mycket betalt.
Jag tecknade deras paket med tv-telefon-internet och ville endast veta den exakta månadsavgiften med allt inräknat, inget annat.
Fick då till svar att det skulle kosta 538:-/månad. Det gjorde det. I ungefär 2 månader.
Sedan dök det upp en avgift för kort/kryptering. Jag ringde och förklarade att de kunde de glömma och de strök det. Ytterligare 4 månader senare dök det upp igen.
Jag ringde och frågade vad de sysslade men och förklarade att det där var inget jag skulle betala. De hänvisade till någon finstilt text men jag sa att det inte gällde mig och vips så fick jag 1000:- i kredit.

Nu fick jag brev där det står att de höjer månadsavgiften på tv-paketet från 99:- till 129:-/månad. Även kort/kryptering höjs.
De påstår att de har rätt att göra så medan jag påstår att deras säljare dyrt och heligt försäkrade mig om att detta var det priset som skulle gälla i 24 månader.

Jag återkommer när deras chef har ringt mig då jag har krävt detta och att ingen annan ska handha ärendet och mina fakturor är låsta tillsvidare= jag betalar inte en krona förrän jag har på papper att det är 538:-/månad som gäller.

Så ja, de sysslar med sidoverksamheter, de rövknullar sina kunder. Det spelar ingen roll om det är 20:- eller 2000:-, mig får de inte ett ruttet öre mer än vad jag har för avsikt att betala och det är 538:-/månad och inget annat.

De skickade även en faktura när teknikern hade varit ut och kopplat in det i nya huset. 1800:-. Den betalade jag inte med förklaringen att det inte var mitt fel att de inte har koll på vad som går att koppla in osv. De köpte det verkar det som för jag har inte fått något krav 12 månader senare...

Jag har en dust med Felia just nu angående att de har tagit för mycket betalt.
Jag tecknade deras paket med tv-telefon-internet och ville endast veta den exakta månadsavgiften med allt inräknat, inget annat.
Fick då till svar att det skulle kosta 538:-/månad. Det gjorde det. I ungefär 2 månader.
Sedan dök det upp en avgift för kort/kryptering. Jag ringde och förklarade att de kunde de glömma och de strök det. Ytterligare 4 månader senare dök det upp igen.
Jag ringde och frågade vad de sysslade men och förklarade att det där var inget jag skulle betala. De hänvisade till någon finstilt text men jag sa att det inte gällde mig och vips så fick jag 1000:- i kredit.

Nu fick jag brev där det står att de höjer månadsavgiften på tv-paketet från 99:- till 129:-/månad. Även kort/kryptering höjs.
De påstår att de har rätt att göra så medan jag påstår att deras säljare dyrt och heligt försäkrade mig om att detta var det priset som skulle gälla i 24 månader.

Jag återkommer när deras chef har ringt mig då jag har krävt detta och att ingen annan ska handha ärendet och mina fakturor är låsta tillsvidare= jag betalar inte en krona förrän jag har på papper att det är 538:-/månad som gäller.

Så ja, de sysslar med sidoverksamheter, de rövknullar sina kunder. Det spelar ingen roll om det är 20:- eller 2000:-, mig får de inte ett ruttet öre mer än vad jag har för avsikt att betala och det är 538:-/månad och inget annat.

De skickade även en faktura när teknikern hade varit ut och kopplat in det i nya huset. 1800:-. Den betalade jag inte med förklaringen att det inte var mitt fel att de inte har koll på vad som går att koppla in osv. De köpte det verkar det som för jag har inte fått något krav 12 månader senare...
Även jag har deras paket med internet/tv/telefoni. Egentligen ville jag bara ha internet men då sambon ville ha telefonin och tv:n därför inte skulle kosta någonting extra gick jag med på att ta hela paketet.

Den där påhittade krypteringsavgiften har jag också varit i strid med dem om så fort den dök upp. De hänvisade givetvis till det finstilta i avtalet och där kände jag att kampen var förlorad angående det. Jag borde ha insett att man var tvungen att läsa igenom allt och inte tro på deras ord.

Nu försöker jag bli av med tv:n helt då tjänsten förändrats till det sämre i den mån att jag anser det ligga till grund för uppsägning. Det försvåras dock av att de inte rör vid sådant över annat än telefon.

En bra strategi för dem med tanke på att det är ett helt projekt att få kontakt med dem via deras kundtjänst. Senast tog mitt ärende en dryg timme med väntetider och kopplande fram och tillbaka. Känns märkligt att det ska behöva vara så när det inte tillåts några väntetider överhuvudtaget när jag kontaktar dem i tjänsten.

Vänta bara tills ni testat 3 och deras tjänster....

Deras tjänster har visserligen fungerat bra, men en av deras säljare tecknade mig för ett förlängt abonnemang (mot ett visst antal fria månader) som hade dubbla bindningstiden mot vad han uppgav till mig. Visserligen så löste det sig men jag var tvungen att skriva brev (i pappersform, sjukt störigt) för att få dem att bryta abonnemanget i förtid. Känns så jävla oseriöst att det inte är sant, men det är kanske så det funkar när man är telesäljare...

Den där påhittade krypteringsavgiften har jag också varit i strid med dem om så fort den dök upp. De hänvisade givetvis till det finstilta i avtalet och där kände jag att kampen var förlorad angående det. Jag borde ha insett att man var tvungen att läsa igenom allt och inte tro på deras ord.

Ja, de hänvisar hela tiden till det finstilta. Jag kläckte ur mig att jag minsann inte fick ta del av detta över telefon och att jag faktiskt inte hade möjlighet att ta del av deras hemskickade papper så att jag kunde utnyttja den 14 dagar långa ångerrätten. Om det var det som hjälpte eller om det har mer att göra med att jag kan snacka omkull de flesta telefonisterna vet jag inte.
Hittills har jag gått "plus" på mitt abonnemang i och med deras kreditering på fakturorna för att kompensera för mitt missnöje men det ska bli kul att få höra vad någon högre upp har att säga om det.

Dessutom brukar jag inleda samtalet med att härja på dem för att de har en väntetid på 45 minuter och att jag minsann vill ha betalt för den tiden. Det har jag givetvis inte fått, ännu :D

Det kostar stora pengar att byta logga. På något sätt måste de ju bekosta det.

Det är väl ingen NY sidoverksamhet?
Telia har väl alltid försökt rövknulla och lura sina kunder?

Oj... Dags att börja granska mina mobilfakturor från telia då, så här efter 10 år...

Det är märkligt att det aldrig blir fel åt det andra hållet så att det gynnar kunden...

Som jag skrev i en annan teliatråd när nån påpekade att Telia var så bra med kundtjänst o allt var det nu var.

"Såvida de inte säljer dig ett ungdomsabbonemang men tar betalt för en vuxen när du är 19 år, eller när de tar betalt både i butik och på första räkningen, eller när de kopplar in ditt abonemang i fel lägenhet och du ändå åker på att betala flyttavgift trots löften att så naturligtvis inte ska ske + förseningsavgift naturligtvis. Eller ett ADSL abonemang som fungerade sämre och långsammare än ett uppringt dito.

Nu är det iofs några år sen, men när det gäller sånt här är jag långsint, må de brinna i helvetet."

Som om de skulle vara unikt för just Telia att folk har problem, tror inte de finns nån operatör som har gnälliga kunder/folk som känner sig lurade/blåsta. De måste vara en dröm operatör i så fall... :D

Idag fick jag ett samtal från någon som utgav sig för att vara högre uppsatt än personalen i kundtjänst.
Han hänvisade till avtalet där det står att de hade rätt att höja månadsavgiften och att de hade varit mycket tillmötesgående genom att ge mig mer rabatt än vad som var nödvändigt.
Han frågade om jag var nöjd med det svaret och jag sa då att han kunde be någon ännu högre upp kontakta mig senast onsdag annars avslutar jag allt som har med dem att göra och avslutar även firmatelefon som jag inte ens har hos dem :D

Så det visar sig om någon hör av sig innan onsdag....

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti