Telias nya sidoverksamhet - bluffakturor?

kanske man skulle börja kika på fakturorna då :rolleyes:

starta om boxen för ett tag sen och eft det är allt uppdaterat och bilden på tv 16:9 är som på tjocktv väldigt hög o smal.. är de telias fel?
spelar ingen roll vilket format jag ändrar till så är de tjocktvstandard???

Bra att folk tar striden med dem så att de inte kommer undan utan kamp. Jag hade dem för ett par år sedan och jag har aldrig varit med om sådan fräckhet. Bytte till dem för att de verkade ha bäst täckning i kombination med noll bindningstid.
Det ringde en varningsklocka redan under själva beställningen via nätet då man fick en krypande känsla av att de körde den klassiska skönmålande marknadsföringen där man väljer att inte nämna vissa detaljer och gör det oerhört svårt för den potentiella kunden att ta reda på den själv. Frustrerande och direkt vilseledande hemsida med avsikligen undanhållen information, åtminstone då.
Vad som sedan följde det kommande året var som ni beskrivit, ett stadigt flöde av nonsensfakturor som åt på ens tålamod så pass att man blev direkt anfådd av blotta åsynen av ett nyanlänt Telia-kuvert i brevlådan.

Vad jag önskar som kund är att min operatör skickar en faktura i månaden där de debiterar vad jag använt under den gångna tiden.
Enkelt, sade Bull. Men Telia tyckte annorlunda.
Att förstå vad de debiterat var i klass med att försöka lösa meningen med livet och universums samtliga mysterier. De debiterade dåtid, framtid, presumtiv nutid och parallella dimensioner på ett sätt som varken jag eller ens deras kundtjänst förstod något av. Lägre angivna kostnader än mitt tidigare abonnemang men ändå av någon anledning markant dyrare i månaden. Rent falsarium var vad det var, vilket också konkretiserades senare då jag bytt operatör men fortfarande fick räkningar en så lång tid efter bytet att det inte kunde finnas någon ursäkt.
Till slut fick jag dem att fara och flyga för gott.
Det måste vara kriminellt, vad de håller på med.

Bra att folk tar striden med dem så att de inte kommer undan utan kamp. Jag hade dem för ett par år sedan och jag har aldrig varit med om sådan fräckhet. Bytte till dem för att de verkade ha bäst täckning i kombination med noll bindningstid.
Det ringde en varningsklocka redan under själva beställningen via nätet då man fick en krypande känsla av att de körde den klassiska skönmålande marknadsföringen där man väljer att inte nämna vissa detaljer och gör det oerhört svårt för den potentiella kunden att ta reda på den själv. Frustrerande och direkt vilseledande hemsida med avsikligen undanhållen information, åtminstone då.
Vad som sedan följde det kommande året var som ni beskrivit, ett stadigt flöde av nonsensfakturor som åt på ens tålamod så pass att man blev direkt anfådd av blotta åsynen av ett nyanlänt Telia-kuvert i brevlådan.

Vad jag önskar som kund är att min operatör skickar en faktura i månaden där de debiterar vad jag använt under den gångna tiden.
Enkelt, sade Bull. Men Telia tyckte annorlunda.
Att förstå vad de debiterat var i klass med att försöka lösa meningen med livet och universums samtliga mysterier. De debiterade dåtid, framtid, presumtiv nutid och parallella dimensioner på ett sätt som varken jag eller ens deras kundtjänst förstod något av. Lägre angivna kostnader än mitt tidigare abonnemang men ändå av någon anledning markant dyrare i månaden. Rent falsarium var vad det var, vilket också konkretiserades senare då jag bytt operatör men fortfarande fick räkningar en så lång tid efter bytet att det inte kunde finnas någon ursäkt.
Till slut fick jag dem att fara och flyga för gott.
Det måste vara kriminellt, vad de håller på med.
Det du tar upp är nog nästan det som är mest irriterande. Det de trycker dit på sina fakturor är saker som de inte ens själva verkar veta vad det är. Siffrorna är inte några feluträkningar som man annars hade kunnat acceptera om det råkat hända någon enstaka gång. Alla kan göra misstag. Men i Telias fall rör det sig om att de bara slänger dit några siffror på måfå och hoppas på det bästa.

Läser man tex svaret som min kompis fick framstår det faktiskt som ganska komiskt:

Fråga: Hej. Jag har fått en slutfaktura på 4700kr vilket inte kan stämma. När jag pratade med er på telefon handlade det om ca 1800 med en administrationavgift på 250kr. Ni verkar ha gjort fel på översta punkten ang "Fast avgift resterande bindningstid" den fasta avgiften på mitt abonnemang är 49kr och bindningstiden cirka 7 månader. Således borde denna hamna på cirka 400kr.

Hej!
Tack för din förfrågan.
Det stämmer att vi har debiterat fel på den fasta avgiften. Slutfakturan för den fasta avgiften ska vara 412 kr istället för 2345 kr. Jag ber om ursäkt för det.

Jag har korrigerat din faktura med 1933 kr. Du kan betala in fakturan med beloppet 2767 kr istället.

Last edited:
Någon nämnde 3.

Jag försökte avsluta mitt abonnemang hos dem och fick en lång huvudvärk istället.

De var väldigt tillmötesgående i kundtjänst, jag hade sagt upp mitt abonnemang från ett visst datum och ändå kom där fakturor.
De var lika tillmötesgående när man ringde igen och fakturan makulerades omedelbart,
trodde man tills inkassokrav dök upp i brevlådan.

Detta hände två-tre gånger i följd tills jag började skriva ner
datum, tid, namn på kundtjänstmedarbetaren jag pratade med samt namn på dennes avdelning och även berätta detta för dom,
då fungerade helt plötsligt maskineriet smidigare,
jag bekräftade även med inkassobolaget att kravet dragits in samt begärde skriftlig bekräftelse från både dom och tre.
inkassobolaget skickade, tre gjorde inte.

allt var frid och fröjd tills där dök upp en ny faktura, lagom irriterad ringer jag upp men behåller lugnet och är trevlig, då är det en idiot jag får prata med som påstår att jag aldrig har sagt upp något abonnemang och aldrig har pratat med kundtjänst, han låter märkbart besvärad och kallar mig en lögnare som borde betala och dra åt helvete ungefär.

Slutar med att jag kräver gång på gång att få prata med hans chef då det helt plötsligt löser sig och han tar bort allt jag har med den satans firman att göra.

Aldrig mer.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...