Telia suger getpung än en gång...

Lartes skrev:
Det kanske är din uppfattning, men jag är helt övertygad om att det finns folk i Sverige som har raka motsatta uppfattningen.
Tyvärr så är det ingen uppfattning utan fakta. Så ser det ut idag.

brinckis skrev:
Tyvärr så är det ingen uppfattning utan fakta. Så ser det ut idag.

Vänta nu, jag förstår inte riktigt vad du menar.
Du menar alltså att du säger att det är fakta att alla tycker om Telia & ingen tycker om nån av konkurenterna?

brinckis skrev:
Jag sa inget om att det var billigare, eller hur. Jag sa att servicen är sämre för de som inte har telia. Om du har annan operatör och anmäler ett fel. Om felet inte ligger utanför din bostad, dvs inne i din lgh eller hus så kommer bara teknikern tacka för sig. Om du sen tagit ledigt för jobb för att få telefonen lagad är det synd om dig. Teknikern får inte åtgärda felet utan att få en ny arbetsordet på det. Visst är det bra med olika aktörer på marknaden. Bättre pris men sämre kvalite.
¨

Ett lysande exempel på Skanovas totala avsaknad av servicekänsla för sina kunder (=Du och din teleoperatör).

Lartes skrev:
Det är dåligt, tycker jag, och Telia ska självklart ersätta sina kunder. Jag tycker att 1,5mån lite drygt utan telefoni SKA resultera i ersättning, inte att det ska finnas möjlighet att kalla någonting för goodwill i detta läget.

Telia ersätter ju sina kunder!! Va tjafsar du om? Kunderna får ju över 3000 kr, visst detta betalas inte ut i kontanter men det är väl heller inte så ofta det sker vid de här summorna, om man tittar inom andra områden menar jag.

josefiine skrev:
Telia ersätter ju sina kunder!! Va tjafsar du om? Kunderna får ju över 3000 kr, visst detta betalas inte ut i kontanter men det är väl heller inte så ofta det sker vid de här summorna, om man tittar inom andra områden menar jag.

Utbetalning i kontanter, dom lär ju inte "försvinna" i posten!!

Lartes skrev:
Vänta nu, jag förstår inte riktigt vad du menar.
Du menar alltså att du säger att det är fakta att alla tycker om Telia & ingen tycker om nån av konkurenterna?
servicen talar jag om ... har skrivit det klart och tydligt. läs om läs rätt!

t-rex skrev:
¨

Ett lysande exempel på Skanovas totala avsaknad av servicekänsla för sina kunder (=Du och din teleoperatör).
Vad vet du om min servicekänsla? Jag talar bara om hur det är i riktiga livet och du, jag jobbar varken på Telia eller Skanova.

t-rex skrev:
Hörru, utveckla nu PTS.

Du klagade på de höga fasta kostnaderna. Hänvisade till PTS, för att utveckla; Post och TeleStyrelsen. De håller hake på Telia. Men om nu Telia är sån skit så gå över till en annan operatör!! Ingen som tvingar dej att va kvar! Priset skiljer väl typ 6:- /mån eller nåt. Värdefulla 72:-/året.
Alla har väl olika åsikter om det här och prioriterar olika saker. Och vi lever ju i ett fritt land, så gör som du vill.

Är ganska säker på att de andra operatörerna inte hade fixat det här med storm-ersättning bättre heller för den delen.

josefiine skrev:
Du klagade på de höga fasta kostnaderna. Hänvisade till PTS, för att utveckla; Post och TeleStyrelsen. De håller hake på Telia. Men om nu Telia är sån skit så gå över till en annan operatör!! Ingen som tvingar dej att va kvar! Priset skiljer väl typ 6:- /mån eller nåt. Värdefulla 72:-/året.
Alla har väl olika åsikter om det här och prioriterar olika saker. Och vi lever ju i ett fritt land, så gör som du vill.

Är ganska säker på att de andra operatörerna inte hade fixat det här med storm-ersättning bättre heller för den delen.

Jag har bra koll på vad PTS står för, tack så mycket. Och jag har en annan operatör, naturligtvis.

Vad har PTS för hållhake på Telia?

Bara en tanke. Om nu inte Telia äger nätet utan bara hyr in sig av Skanova (som är ett fristående företag), rätt? Borde inte Skanova vara "ersättningsskyldig" och inte Telia. Telias tjänster har fungerat hela tiden, de som inte har haft telefon har kunnat koppla in sig på den nerfallna tråden och ringa. Det är nätet som inte fungerat. Eller köper Telia upp ansvaret på nätet när de har kunder där? Hur blir det då om det är olika operatörer i samma kabel? Vem bär ansvaret?

brinckis skrev:
Bara en tanke. Om nu inte Telia äger nätet utan bara hyr in sig av Skanova (som är ett fristående företag), rätt? Borde inte Skanova vara "ersättningsskyldig" och inte Telia. Telias tjänster har fungerat hela tiden, de som inte har haft telefon har kunnat koppla in sig på den nerfallna tråden och ringa. Det är nätet som inte fungerat. Eller köper Telia upp ansvaret på nätet när de har kunder där? Hur blir det då om det är olika operatörer i samma kabel? Vem bär ansvaret?

Skanova är inte ett fristående företag. Det är en bifirma till TeliaSonera, ett varumärke, ungefär som Coca-Cola.

t-rex skrev:
Ehh, va? Priserna har mer än halverats, vi har en ADSL-marknad som börjar röra sig åt rätt håll och till och med mobilpriserna börjar bli konkurrenskraftiga.

Det största felet med avregleringen är att det inte avreglerats tillräckligt. Att Skanova inte lades ut utanför Teliasfären är orsaken till att vi forfarande betalar höga fasta avgifter för våra telefoner, och orsaken till att utbyggnaden av ADSL har gått betydligt långsammare än vad som var möjligt.

Givetvis är konkurrens jättebra, när jag jobbade på telia för nåt år sen tyckte jag att de hade väldigt konstiga idéer om prissättning och annat, de har dock bättrat sig väsentligt sen dess. Utan konkurrens hade det knappast hänt.

Håller också med ang Skanova, det borde ha blivit ett statligt verk eller liknande för att undvika snedvriden konkurrens. Dock är det så att utbyggnaden knappast gått fortare om Skanova drivits av en privat aktör. Kanske hade en del spetstekniker implementerats tidigare men det är faktiskt Telia som står för den största andelen av utbyggnad i stationer. Tittar du var Bostream/BBB har byggt ut så är det nästan undantagslöst i Sveriges 15 största städer pga av det lönsamheten är mycket sämre för en DSLAM i en station med få anslutna abbonenter. Telia ägs dock fortfarande till 51% av svenska staten och de som majoritetsägare vill ju att även glesbygden ska få tillgång till bredband även om det inte är det bästa rent företagsekomnomiskt.

De flesta andra operatörer (alla?) hyr in sig på Skanovas DSLAM:ar och kan därför erbjuda ADSL på samma ställen som Telia utan att investera en krona på stationerna. Den investeringskostnaden är också nåt att ta med i ekvationen när man tycker att Telia (som i det Telia som vänder sig mot slutkunder) betalar för lite för access till utbyggda stationer. Sen ifall Telia betalar mindre än konkurrenterna till moderbolaget är nånting som de flesta här (alla?) bara kan spekulera i.

t-rex skrev:
Jag har bra koll på vad PTS står för, tack så mycket. Och jag har en annan operatör, naturligtvis.

Vad har PTS för hållhake på Telia?

Telia får inte sänka hur sm helst för att då kan de slå ut andra operatörer på marknaden. Har med att göra med att Telia fortf är störst. Men om du nu har koll på PTS så behöver vi ju inte ta det mer här. Och du har en annan operatör, så vad rör Telias ersättningar dej?

josefiine skrev:

Bahh är du majoritetsägare i Telia eller jobbar du bara tillsammans med de andra snorkiga telefonlyftarna ("kundtjänst"). Eller kan det vara så att du just precis har kommit hem från en föreläsning i Handelsrättslig översiktskurs, där en 25 öres jurist som misslyckades som företagsjurist föreläser för er servicemännsikor. :huvet

Coola Ola skrev:
Givetvis är konkurrens jättebra, när jag jobbade på telia för nåt år sen tyckte jag att de hade väldigt konstiga idéer om prissättning och annat, de har dock bättrat sig väsentligt sen dess. Utan konkurrens hade det knappast hänt.

Håller också med ang Skanova, det borde ha blivit ett statligt verk eller liknande för att undvika snedvriden konkurrens. Dock är det så att utbyggnaden knappast gått fortare om Skanova drivits av en privat aktör. Kanske hade en del spetstekniker implementerats tidigare men det är faktiskt Telia som står för den största andelen av utbyggnad i stationer. Tittar du var Bostream/BBB har byggt ut så är det nästan undantagslöst i Sveriges 15 största städer pga av det lönsamheten är mycket sämre för en DSLAM i en station med få anslutna abbonenter. Telia ägs dock fortfarande till 51% av svenska staten och de som majoritetsägare vill ju att även glesbygden ska få tillgång till bredband även om det inte är det bästa rent företagsekomnomiskt.

De flesta andra operatörer (alla?) hyr in sig på Skanovas DSLAM:ar och kan därför erbjuda ADSL på samma ställen som Telia utan att investera en krona på stationerna. Den investeringskostnaden är också nåt att ta med i ekvationen när man tycker att Telia (som i det Telia som vänder sig mot slutkunder) betalar för lite för access till utbyggda stationer. Sen ifall Telia betalar mindre än konkurrenterna till moderbolaget är nånting som de flesta här (alla?) bara kan spekulera i.

Problemet börjar innan detta, med LLUB-förordningen som inte blev den succé som avsågs. Detta kommer sig av den prissättnings strategi som skanova respektive dåvarande e-bolaget hade till operatör respektive slutkund.

Det är först på senare tid operatörer börjat bygga egna stationer. Och visst, Skanovas infrastruktur kostar pengar, men dessa pengar är egentligen inte Telias, det är något som Telia har kunnat bygga upp i en skyddad position och att använda det för att sedan försvara sig på en konkurrensutsatt marknad luktar imho lite illa.

Angående nivån på prispressen så är det mesta från PTS hemlighetsstämplat, men man kan räkna baklänges litegrann om man har tillräckligt många handlingar. En leverantör hade, under år 99-00, strax under 30 kr/månad och kund att täcka kundtjänst, marknadsföring o dyl.

Detta var marginalen som lämnades mellan Skanovas grossistpris och det pris som Telia själva satte som marknadspris genom e-bolaget.

josefiine skrev:
Telia får inte sänka hur sm helst för att då kan de slå ut andra operatörer på marknaden. Har med att göra med att Telia fortf är störst. Men om du nu har koll på PTS så behöver vi ju inte ta det mer här. Och du har en annan operatör, så vad rör Telias ersättningar dej?

Ok, vi tar det i rätt ordning;

Problemet är Telia, och Telias dominans på grossistmarknaden. De kan alltså sätta låga konsumentpriser eftersom de kan finansiera detta med att ta in vinsten i grossistledet.

Det är det PTS har synpunkter på, inget annat.

Den föreslagna ersättningsmodellen ligger helt i linje med Telias övriga strategi för att hålla övriga operatörer ute.

Maxxi skrev:
Bahh är du majoritetsägare i Telia eller jobbar du bara tillsammans med de andra snorkiga telefonlyftarna ("kundtjänst"). Eller kan det vara så att du just precis har kommit hem från en föreläsning i Handelsrättslig översiktskurs, där en 25 öres jurist som misslyckades som företagsjurist föreläser för er servicemännsikor. :huvet

Är en snorkig lyftare!! :tummenupp Den där översiktskursen lät trevlig, du verkar veta mycket om den.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman