Tele2, Telia eller 3 i Sthlm?

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date
Hade tidigare Telia och höll på att bli galen på att datanätet blev totalt överbelastat varje morgon och eftermiddag när folk var på väg till/från jobbet (Huddinge <--> Stureplan). Det var i princip omöjligt att över huvud taget surfa eller använda datatjänster. Nu har jag bytt till Tre och det är som natt och dag.

Däremot upplever jag mottagningen inomhus när det gäller vanlig taltrafik som generellt bättre med mitt tidigare Telia-abb.

Relevant googlad info: Tele2 och Telias gemensamma 3G-nät heter Sweden 3G. Byggs av Svenska UMTS AB
Dvs det är bara två alternativ att välja på, dvs Telia/Tele2 eller Tre - vad gällande det fysiska nätet.

Relevant googlad info: Tele2 och Telias gemensamma 3G-nät heter Sweden 3G. Byggs av Svenska UMTS AB
Dvs det är bara två alternativ att välja på, dvs Telia/Tele2 eller Tre - vad gällande det fysiska nätet.

Vad gäller 3G så delar dom samma nät ja. Dock är det inte samma GSM nät om man befinner sig utanför 3G täckning. Vilket man faktiskt gör även inne i Stockholm.
Det som jag upplever som underligt är att jag kör Telia och flickvännen kör Tele 2 och jag har bättre täckning på 3G än hon har.
Min egen upplevelse efter att ha testat olika operatörer är att det är ganska stor skillnad. 3 är som ett lotteri. Tele 2 lägger av titt som tätt och verkar ha ganska stora problem med handover mellan master och mellan GSM/3G. När jag körde med Tele2 så tappade jag konstant samtal så fort jag förflyttade mig. Som exempel så lärde jag mig relativt snabbt att det inte var någon ide att försöka prata i telefon när jag passerade vissa ställen. Det bröts i 100% av fallen när jag passerade Karolinska. Flickvännen upplever samma problem.

Min egen högst personliga åsikt efter att ha testat i stort sett alla operatörer är att det inte finns något alternativ till Telia. Övriga funkar bara om man uteslutande befinner sig inne i stan och inte förflyttar sig under samtal.

Vad gäller 3G så delar dom samma nät ja. Dock är det inte samma GSM nät om man befinner sig utanför 3G täckning. Vilket man faktiskt gör även inne i Stockholm.
Det som jag upplever som underligt är att jag kör Telia och flickvännen kör Tele 2 och jag har bättre täckning på 3G än hon har.
Min egen upplevelse efter att ha testat olika operatörer är att det är ganska stor skillnad. 3 är som ett lotteri. Tele 2 lägger av titt som tätt och verkar ha ganska stora problem med handover mellan master och mellan GSM/3G. När jag körde med Tele2 så tappade jag konstant samtal så fort jag förflyttade mig. Som exempel så lärde jag mig relativt snabbt att det inte var någon ide att försöka prata i telefon när jag passerade vissa ställen. Det bröts i 100% av fallen när jag passerade Karolinska. Flickvännen upplever samma problem.

Min egen högst personliga åsikt efter att ha testat i stort sett alla operatörer är att det inte finns något alternativ till Telia. Övriga funkar bara om man uteslutande befinner sig inne i stan och inte förflyttar sig under samtal.
Det skiljer ju ganska mycket mellan olika mobiler, hur den som håller i mobilen stör signalen osv också. Radiovågor är ju rätt komplexa prylar som inte alls riktigt gör som man vill :gnissla

Men helt klart är Tele2 värdelöst, vi har det på jobbet och det funkar sällan som det ska.

Jag hade Telia, men böt till Telenor förra året, och är grymt nöjd med bytet :tummenupp Jag var lite rädd för att det skulle funka sämre ute i obyggden, men jag har hitintills inte haft några problem. Största problemet är att mobilen vill hänga kvar i 3G-nätet lite för länge när mottagningen är usel, istället för att gå över till GSM som ofta har full mottagning. Men det går ju att tvinga när man är i tvivelaktiga områden.

Det skiljer ju ganska mycket mellan olika mobiler, hur den som håller i mobilen stör signalen osv också. Radiovågor är ju rätt komplexa prylar som inte alls riktigt gör som man vill :gnissla

Men helt klart är Tele2 värdelöst, vi har det på jobbet och det funkar sällan som det ska.

Jag hade Telia, men böt till Telenor förra året, och är grymt nöjd med bytet :tummenupp Jag var lite rädd för att det skulle funka sämre ute i obyggden, men jag har hitintills inte haft några problem. Största problemet är att mobilen vill hänga kvar i 3G-nätet lite för länge när mottagningen är usel, istället för att gå över till GSM som ofta har full mottagning. Men det går ju att tvinga när man är i tvivelaktiga områden.

Visst är det så. Det skiljer en hel del mellan olika mobiler. Min nuvarande är en iPhone 4 och dom är inte kända för att vara världsbäst på signalbehandlingen. Men problemen med Tele2 delade jag med samtliga på mitt förra jobb då vi hade dom som leverantör och det var många olika fabrikat på mobilerna och alla hade ungefär samma problem.

Det underligaste problemet jag varit med om någonsin var att kombinationen TeleNor och vissa Ericsson mobiler gjorde att telefonen svarade själv utan en enda signal om man hade ett trådbundet headset anslutet. Något jobbigt om det hände när man satt i möte med en kund om sekretessbelagda uppgifter och en annan kund ringde.
Det hände inte med andra mobiler och inte om man hade en annan operatör eller om man inte hade headset anslutet. Detta hände även om man ställt in att telefonen inte skulle svara automatiskt.

Vad gäller täckningen ute på landsbygden så är det ju visserligen så att Telia är överlägset bäst på täckning i obygden. Vid vårat sommarställe funkar inget annat än Telia ens till att ringa ett vanligt röstsamtal. Men det finns ju platser där exempelvis Telenor funkar bättre då alla ju har brister i täckningen. Så det enda egentligen säkra alternativet att veta om en viss operatör fungerar för en själv är ju att testa.

Vad gäller erferenheten av Telenor och Tele2 så baserar jag dom på två tidigare arbetsgivare där den ena hade Telenor och den andra hade Tele2. Där bytte båda företagen operatör i sina centrala avtal då mängden klagomål från medarbetare på icke fungerande telefonitjänster var så stor att det inte var hållbart. På det ena företaget där vi hade Telenor var det till och med en del kunder som beklagade sig för att deras kontaktpersoner var svåra att få tag på då dom inte hade täckning på många av som ställen dom befann sig i tjänsten.

Min kollega kan inte smsa sin make från sitt arbetsrum. Andra personer går bra, men ska hon messa maken får hon gå in i vårt rum. Säger hon iaf.

Mina $.5:
Hemma i min lägenhet hade jag skitdålig täckning med Comviq (som väl är Tele2?), men blev klockrent med byte till Telia. Sen bytte jag jobb igen och fick Tele2 och nu funkar det bra över hela stan så vitt jag märkt.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park