Z1000 -77 går bara på 3 cylindrar

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Håller på att hjälpa farsan med hans kawa z1000 -77, den går bara på 3 cylindrar.
-nya stift
-den har gnista
-det finns komp
-rengjorda förgasare
-flottörhöjd är ställd, tidigare flödade den från förgasaren på den cylindern som inte går

Stiftet blir blött, så lite soppa kommer fram i alla fall.
Vad mer kan det vara? Känns fortfarande bränsle-relaterat, men vet inte vad man mer kan göra?
 
Har du gnista på stiftet?

Du har väl två tändspolar, den ena går till cylinder 1 & 4, den andra till 2 & 3.
Kolla tändkablarna, du kan "flytta felet" till en annan cylinder med att swappa kablarna mellan 1&4 eller 2&3.
Och sura stift kan rengöras med BrakeClean.
 
Har du gnista på stiftet?

Du har väl två tändspolar, den ena går till cylinder 1 & 4, den andra till 2 & 3.
Kolla tändkablarna, du kan "flytta felet" till en annan cylinder med att swappa kablarna mellan 1&4 eller 2&3.
Och sura stift kan rengöras med BrakeClean.
Gnista finns på stiftet, ja. Ska kolla avståndet med bladmått också.
kan prova byta tändkablar mellan 1 & 4 för att se om det får igång 1:an. Det är 1:an som inte går.
 
Har den "metallbleck" på tändhattarna? Var ett vanligt fel på 70-tals hojar och även mina, då Sukor. Man får gnista när man kollar men ger problem när stiftet väl är på plats.
 
-flottörhöjd är ställd, tidigare flödade den från förgasaren på den cylindern som inte går

Stiftet blir blött, så lite soppa kommer fram i alla fall.
Den kanske fortfarande får för mycket soppa, läckande flottörnål/säte.

Byt stift till något av de gamla. Alltid bra att spara de gamla för felsökning.
Det är inte längre en garanti att nya stift funkar 100 procent vid alla varvtal.
Man kan låta stiftet sitta kvar men ta ett femte stift och kolla knista när motorn går.
Att kapa 10-15 mm av tändkabeln vid tändhatten är en klassiker. Oxid...

Om du stänger av kranen och tömmer flottörhusen och kör med startgas i luftburken, går den på alla fyra? Alternativt endast startgas i ettans förgasare om han har separata luftfilter.

Jag byter alltid skruvarna tillflottörhuset till insex. Då går det att ta loss det utan att behöva riva ur förgasarraden. Kolla om den läcker när du trycker upp flottören.
 
Den kanske fortfarande får för mycket soppa, läckande flottörnål/säte.

Byt stift till något av de gamla. Alltid bra att spara de gamla för felsökning.
Det är inte längre en garanti att nya stift funkar 100 procent vid alla varvtal.
Man kan låta stiftet sitta kvar men ta ett femte stift och kolla knista när motorn går.
Att kapa 10-15 mm av tändkabeln vid tändhatten är en klassiker. Oxid...

Om du stänger av kranen och tömmer flottörhusen och kör med startgas i luftburken, går den på alla fyra? Alternativt endast startgas i ettans förgasare om han har separata luftfilter.

Jag byter alltid skruvarna tillflottörhuset till insex. Då går det att ta loss det utan att behöva riva ur förgasarraden. Kolla om den läcker när du trycker upp flottören.
Ska prova att byta stift.
Tändkablar är nya, spolar och hattar också.
Den har separata luftfilter, ska prova med startgas.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top