Teknisk litteratur om hojar

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag såg Alatalo, tror jag det var, tipsa om boken "Motorcycle Design and Technology" för ett tag sedan, och väntar fortfarande på att posten ska lyckas leverera den. Men undrar om det finns några mer böcker om de tekniska aspekterna av hojar som har god verkshöjd, gärna om fjädring och inställning därav, geometri och annat.
DVS inte körteknik.

Nåt sånt här du är ute efter?
IMG_0334.JPG
IMG_0333.JPG
IMG_0332.JPG

Mina tre "grundtips" är "Motorcycle Design and Technology" av Gaetano Cocco, "Motorcycle Handling and Chassis Design" av Tony Foale samt "Motorcycle Tuning - Chassis" av John Robinsson. Förmodligen i den ordningen också. Alla täcker de grundläggande kunskaperna, men Cocco's bok är mest up to date och mest korrekt om man ska vara petig.

Den som behöver överkurs och har minst ingenjörsnivå på matematikkunskaperna kommer att uppskatta "Motorcycle Dynamics" av Vittore Cossalter. Cossalter är motorcykelvärldens Milliken och snudd på samtliga ingenjörer hos Ducati och Aprilia har haft honom som lärare i någon kurs på universitetet. Hans bok används som kursmaterial hos de italienska och engelska universitet som erbjuder utbildning inriktad mot motorsport. Dock väldigt tung om matematikkunskaperna saknas.

För den som vill veta mer om fysiken bakom vilket fordon som helst finns betydligt fler böcker inom bilvärlden. Vill man ha den mest tunglästa och korrekta boken så är det fortfarande "Race Car Vehicle Dynamics" av bröderna Milliken som gäller.

Funderade idag på att skapa en sån här tråd, men det slapp jag nu ju :tummenupp

Alatalo, täcker "Motorcycle Dynamics" det som de tidigare tre böckerna du nämnde går igenom fast på ett mer avancerat sätt? Borde man läsa någon av de lättare böckerna först? Målet med läsningen är att få tillräckligt med kunskaper för att nån gång framöver kunna bygga en egen sportigare hoj från scratch :gnissla

Gaetano Cocco's och Vittore Cossalter's böcker täcker i princip samma områden. Mitt intryck är dock att Cocco beskriver samtliga områden mer generellt och med väldigt enkel matematik medans Cossalter ger djupare beskrivningar av den bakomliggande fysiken med fullständig härledning av matematiska ekvationer. Mitt intryck är precis det som står i marknadsföringen till respektive bok - Cocco's bok är gjord för den vanlige motorcyklisten som vill veta mer medans Cossalter's bok är kursmaterial på universitet.

Cossalter's bok är utan tvekan den djupare (bättre...?) boken, men utan grundläggande kunskaper och utan ingenjörsmässiga matematikkunskaper kan den nog bli väldigt tung att läsa.

Motorcycle Handling and Chassis Design verkar vara slut i lager, hittade en ny på amazon för 1200 USD. :D På hans egen hemsida kan man beställa den sm PDF istället, vilket var mer sansade 50 USD eller nåt sånt. :hihi

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8