Teknisk idiot behöver mobiltips

Problemet med kombon mp3 spelare / mobil, är ju att mobildelen stör ljudkavliteten i mp3delen. Så bäst ljud får du genom att ha två olika apparater.

Om du tycker att du kan leva med detta så tycker jag att du skall se till att skaffa en mobil som har en vanlig hörlursutgång så du kan lätt byta hörlurar.

Sen är det väl smaksak vilken telefon man gillar.

Jag efterfrågade just MP3 i första inlägget. :7peta

Stämmer det för övrigt att det mediokert ljud i mobiltelefoner med MP3? Trodde t.ex. att Sony ansträngde sig för att få bra ljud i dem man kallar för Walkman.

Huruvida man kan kalla ljudet mediokert vill jag inte uttala mig om. Det varierar för mycket från telefon till telefon för att man ska kunna säga något sådant rent generellt. Dock kan jag säga att det alltid är lite sämre ljud i en mp3-mobil än i en dedikerad mp3-spelare. Ljudkretsarna i en mobil är helt enkelt inte riktigt lika bra som ljudkretsarna i en ren mp3-spelare. Men där är skillnaden ganska liten. Elektronik är billigt. Den större skillnaden ligger i lurarna. Där är skillnaden ganska stor då högtalarelement som låter bra tyvärr kostar lite mer och det går att spara ganska mycket i produktionskostnad på den punkten.

En mp3-mobil duger nog för dom allra flesta. Det du kan få byta ut är lurarna för dom som brukar följa med är ofta väldigt sunkiga.

Jag kan tillägga att jag inte anser att jag har tillräckligt behov av att gå omkring och lyssna på musik för att kunna motivera mig till en mp3-spelare. Detta trots att jag är prylgalen och lite av en audiofil. Bilstereo och ljudanläggning hemma räcker ganska långt.
De få tillfällen jag vill använda det har jag en walkmanmobil och en blåtandsheadset med stereo. Det duger för min lyssning och ger ett tillräckligt bra ljud för att vara riktigt njutbart. Trots att det enligt tester ger dålig ljudkvalitet. Jag sitter sällan i tysta rum när jag lyssnar. Det gör jag på tåg, bussar eller utomhus. Då är det så mycket ljud runtomkring att de små bristerna i ljudet faktiskt inte märks särskilt mycket.

Det blev en sådan här för 1535 kr utan abonemang. Frågan är hur jag ansluter mina egna hörlurar i vanligt 3,5 mm uttag.

Edit: En lustig grej är att priset var 1895 kr när jag var inne hos Elgiganten och fick den förevisad av en försäljare. När jag 30 min senare kollar priset på deras sajt, så är det 1535 kr - och man kan välja att betala/hämta i butiken där priset är 1895.

:3freak

Bifogat

• W350_see_the_product_large_1.png
    W350_see_the_product_large_1.png
    76.7 KB · Visningar: 60
Last edited:
Tyvärr är det nog så.

Skulle vara enklare att välja som konsument om tillverkarna uppgav i specen hur många bitrate den klarar.

Hörlurarna som medföljer telefonen, är mer lr mindre ett skämt. Är väl inte tänkt att lyssna på muik i första hand med...

Bitrate säger inte hela sanningen.
Dom flesta mobiltelefoner som säljs nu som har inbyggd mp3-spelare klarar åtminstone upp till 256 kbit/s. Det ska inte en lekman kunna skilja från en CD.
Bristen ligger till stor del i lurarna eftersom högtalarelement som låter bra (särskilt små) kostar pengar. Sen ligger en viss del av problemet i att ljudkretsarna i en mobiltelefon inte i första hand är konstruerade för optimal musiklyssning och dessutom ofta har kraftiga begränsningar i uteffekt och beräkningsprestanda för att uppnå bra standbytider. Det spelar ingen roll hur många kbit man stoppar in där. Ljudet ut kan aldrig bli bättre än vad ljudkretsen mäktar med att åstadkomma rent dynamiskt i alla fall.

Som jämförelse. En 160 kbit mp3 på min hemstereo låter mycket bättre än samma låt i mobiltelefonen. Ljudkretsarna där är helt enkelt oerhört mycket bättre.

Problemet med kombon mp3 spelare / mobil, är ju att mobildelen stör ljudkavliteten i mp3delen. Så bäst ljud får du genom att ha två olika apparater.

Om du tycker att du kan leva med detta så tycker jag att du skall se till att skaffa en mobil som har en vanlig hörlursutgång så du kan lätt byta hörlurar.

Sen är det väl smaksak vilken telefon man gillar.

Visst får man bättre ljud. Men det sker på bekostnad av att man får dubbelt så många sladdar att trassla med i fickorna och dessutom missar man poängen att om man har en musikmobil så kommer man att höra ringsignalen när man lyssnar på musik och kan med en enkel knapptryckning välja att ta emot samtalet. Separata enheter innebär att du kan glömma att du lyckas svara i telefonen eftersom telefonsvararen har tagit samtalet långt innan du lyckats upptäcka att det ringer, tagit av dig hörlurarna till din mp3, lirkat fram headseten till telefonen, stoppat den i örat och svarat.

Jag hyser inga tvivel om att iPhone är bäst. Men jag tycker den är för dyr och tror att den är för ömtålig.

Dom försöker bara lura dig. Iphone är inte bäst. Den är snygg, flashig och frän men ingalunda bäst. Den är som dom flesta andra saker som klarar av att göra en massa olika saker. Den kan göra många olika saker men ingen av dom riktigt bra. Iphone har till exempel inget 3G så värdesätter man det kan man direkt utesluta den ur resonemanget.

Last edited:
iPhone är en tegelsten. Byxorna blir skeva och man får snedbelastad rygg om man har den i fickan som vanligt folk. :tummenner

Hur kan man rekommendera iphone i dagsläget?

De behöver låsas upp, kameran är värdelös, de klarar inte 3G, du kan inte skicka mms, du kan inte skicka filer via bluetooth, du kan inte byta till en egen ringsignal (utan crack), att kopiera kontakter från/till SIM går inte osv.

Visst, de är coola, snygga och eftertraktade. Men de är ju helt värdelösa.

Last edited:
Kör på en S/E K850 där har en bra mobil. Dessutom en kamera som slår det mesta.

Driver du med mig? Det är den i särklass MEST buggiga telefonen jag någonsin rört. och det är inget måndagsex. dom är sådana. totalt osynkad kamera. går inte höja o sänka volymen utan o starta om telen imellanåt. o alltmänt dum i huvet.:huvet

Driver du med mig? Det är den i särklass MEST buggiga telefonen jag någonsin rört. och det är inget måndagsex. dom är sådana. totalt osynkad kamera. går inte höja o sänka volymen utan o starta om telen imellanåt. o alltmänt dum i huvet.:huvet

Om alla nu var sånna varför fungerade min då?

Av alla K850 jag sålt så har då inte merparten blivit reklamerade. Kanske runt 10% felmarginal men det är ju näst intill standard i branschen (bortsett från Samsung som ligger lägre).

Sony-ericsson håller inte, riktigt kass kvalitet. Har haft en N73 ME ett tag nu, väldigt bra, både ljud och kamera. Köp ordentliga lurar bara.

Woow! Coolt att detta Nokia/SE krig fortfara´nde utspelar sig :) Själv sålde jag precis min Iphone efter att ha haft den i 2 månader och varit helt nöjd. Till i helgen då tangentlåset hände sig och jag blev tvungen att återställa den till ny... att råka ut för detta ledde till att jag sålde den. Som telefon betraktat så var den... hmm inte bra. MMS fungerade knapphändigt med 3:eparts aplikationer vilket va lite jobbigt. Att inte kunna kopiera telenr man sparat i anteckninar eller almenacka är ret åt h...vte... Men MP3funktionen är grymt bra och gränssnittet får en att häpnas var gång.

SE har jag testat några av men funderar nu starkt på en N95... tyvärr är den lite i tjockaste laget om man skall ha den innanför skinnstället (jag vet jag har kört med P990 och man får revbenen upptryckta i armhålan efter ett tag.

Slutiliga lösningen verkar inte riktigt finnas... det finns ingen "bra" Mobil/MP3 det finns bara bättre och sämre kompromisser.

Iphone kommer länge vinna på gränssnittet i telefonen och enkelheten och snabbheten i att kopiera över musik och film.

Hoppas dock du blir nöjd med den telefon du nu inhandlat.

SE/Nokia Vem vinner? Jag tror det blir Iphone Gen.2 :D

Jag har en Sony Ericsson k750i. Bästa mobil jag någonsin köpt.
Nu är den ett relik om man jämför med vad som finns o handla nu.

Har skaffat bättre hörlurar och köpt till ett större minne bara.

Är ägare av en SE W850 sen 1½år tillbaka och är hur nöjd som helst med den. Lyssnat mkt på musik med den, helt underbart ljud enligt mig med dom medföljande hörlurarna. Grym bas! :tummenupp

Buhu ingen förstår mig! Jag början kanske bli en Applenörd som inte ser något annat än det jag ser. Jag skulle kunna svara på allt men jag orkar inte. Visst den har en del "brister" men den är fortfarande bättre än allt annat på marknaden. I alla fall enligt allt jag testat.

Buhu ingen förstår mig! Jag början kanske bli en Applenörd som inte ser något annat än det jag ser. Jag skulle kunna svara på allt men jag orkar inte. Visst den har en del "brister" men den är fortfarande bättre än allt annat på marknaden. I alla fall enligt allt jag testat.

Det kan nog vara så, för det verkar vara ett jävla meck med Iphonen jämfört med deras konkurenter som faktiskt fungerar direkt ur kartong, Iphonen prisdumpas ju just nu för att det ska komma en som är bättre.

Blocket är fullt med annonser på lätt begade Iphones som folk har tröttnat på.

Den är snyggast, det kan jag hålla med om, men där slutar dess fördelar i mina ögon.

Tacka vet jag en gammal hederlig SE w810... Klår lätt P1, w950, w880 mm när det gäller musik och musikspelare.

Nokia 3310 med en separat mp3? :fakta

Det handlar om vad man värdesätter. Tänkt på att du blir tvungen att ladda telefonen hela tiden då mp3 slukar massor. Själv känns batteritiden på mobilen väldigt viktigt så separat är den enda för mig.

Just det... det var ju inte mig det handlade om...

Det blev en sådan här för 1535 kr utan abonemang. Frågan är hur jag ansluter mina egna hörlurar i vanligt 3,5 mm uttag.

Edit: En lustig grej är att priset var 1895 kr när jag var inne hos Elgiganten och fick den förevisad av en försäljare. När jag 30 min senare kollar priset på deras sajt, så är det 1535 kr - och man kan välja att betala/hämta i butiken där priset är 1895.

:3freak
För att ansluta dina 3,5mm lurar så måste du köpa ett annat head set där man kan göra just det. en del Sony Ericsson såldes med det förut men jag vete tusan om de finns separat.

För att ansluta dina 3,5mm lurar så måste du köpa ett annat head set där man kan göra just det. en del Sony Ericsson såldes med det förut men jag vete tusan om de finns separat.
Det medföljde en adapter som sitter mellan telefonen och de medföljande lurarna (som har 3,5 mm-kontakt). Men på adapterns sladd sitter en mikrofon vilket gör att det hela blir för trassligt/krångligt. Vill bara ha ett 3,5 mm-uttag. Vilka kan sälja det tro?

:va

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...