Team Åhlens Rajsing skjuter motorn

Min kompis mt5a lagade jag i går. avgasröret var igentäpt och ingen olja men det fattade inte vi fören det värme nöp i 30 :confused: som tur var det jag som körde så jag lyckades undervika krach. sedan losnade kolven efter nån minut så det var tur :tummenupp . så det blev bara att åka o fixa olja och riva motor o kolla att allt var helt o de va de nu kör vi 5% oljeblandning så den blir smörjd ordentligt och så har vi fixat så att den är tät för det var den inte inan.

min fråga e.

denna mt5a är trimmad så den e svintark på höga varv och varvar som en jäkla räcer hur ska vi få den att varva på lägre varvtal för den e svag på låga varv.

//Niklas

Nikel skrev:

denna mt5a är trimmad så den e svintark på höga varv och varvar som en jäkla räcer hur ska vi få den att varva på lägre varvtal för den e svag på låga varv.

//Niklas

Hur ni ska få den att varva på låga varv?? gasa!!! =)

små motorer brukar inte vara starka på låga varv, de måste varvas för att man ska få ut nån effekt.

iommi skrev:
Hur ni ska få den att varva på låga varv?? gasa!!! =)

små motorer brukar inte vara starka på låga varv, de måste varvas för att man ska få ut nån effekt.

min går som en tracktor på låga varv så vist kan små motorer vara starka på låga varv.

någon annan som har några knäppa svar, behåll dom.

GSXR1100R skrev:
Tur att Metallgutten bara hann få i trean, spektakulär bakhjulslåsning i 70 blås, så j-a nära att klota, tack vare Metallis sinnesnärvaro så blev det ingen vurpa.

Tvåtakt är :crash

Testade samma sak i ca: 170 istället. INTE kul. Speciellt inte motorrenoveringen som följer.

Nikel skrev:
min går som en tracktor på låga varv så vist kan små motorer vara starka på låga varv.

någon annan som har några knäppa svar, behåll dom.

stark som en traktor? En klart subjektiv bedömning skulle jag gissa på. Allt är väl relativt...

iommi skrev:
stark som en traktor? En klart subjektiv bedömning skulle jag gissa på. Allt är väl relativt...

jaja men den är stark i alla fall. mt5an är jätte slö på låga o mellan varv, sen när den börjar varva så är den hur stark som helst

Nikel skrev:
jaja men den är stark i alla fall. mt5an är jätte slö på låga o mellan varv, sen när den börjar varva så är den hur stark som helst

Du ska nog se att både DT och MT har likadan effektkurva med samma trimm!

Det kan väl ha ihop med hur förhållandet mellan diameter och slaglängd i cylidern. En kortslagig motor blir väl mer varvillig än en med längre slag. och så blir den med längre slag starkare vid lägre varv. Men nu är jag ute på tunn is..
Är det nån skillnad på slaglängden på de motorerna?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT