TDI motorcykel

TM skrev:
Jag vet inte om du missuppfattad mitt inlägg, jag menar alltså inte att en diesels effektiva varvtalsregister ligger mellan 0-2.000rpm. Snarare omfånget av det effektiva varvtalsregistret som givetvis börjar högre upp (t ex från 2.000-4.000rpm), det är avsevärt kortare på en diesel (även moderna TDI-motorer) än en bensinmotor. De dieselbilar jag har kört (moderna 1,9 chippad & ocippad & 2,5 TDI) har inte haft någon vidare spännvidd på det effektiva varvtalet.

Jag tänker på Common Rail dieslar, tror Wv's "nya" kom 03, det är vad jag menar med nya iofs ;)

Testa en Merca cdi, du har effekt från 2000-5000 rpm

Nexor skrev:
Alltså en diesels "korta" register vägs upp av att växellådan är anpassad för det och dessutom det fruktansvärda vridet vid dessa varv. Att en audi TDI dessutom skulle ha ett effektivt register mellan 1,5-2k varv är ren lögn. Turbon hinner inte ens gå in då! Jag har kört VW 1.9D, 1,9TDI och 2,5TDI och jag kan säga att det inte finns många "svenssonbilar" som drar en chippad 1,9TDI! Man har effekt kvar en bra bit över 4kvarv.

Instämmer, jag hade 153,8hk 322nm i min Tdi,

Den hade register 1850-4700rm/p.

Helt OK alternativ för oss med farmartank :)

Marcin_go skrev:
Nu glömer vi en liten sak här! Diesel följer priset på bensin, när bensinen blir dyrare höjs samtidigt priset på dieseln. Så om bensinen kostar 20kr/l kommer dieselpriset ligga strax under.

Vi glömer oxå att diesel är inte någon hållbar "framtidsdriftmedel", därför är det kanske inte så smart att spendera pengar på utvecklingen av något som kommer att bytas ut mot t.ex. vätgas.

Tack för mig! :näsblod
Nej, jag skrev allt det redan från början, så det glömdes inte alls bort.

Hojen kan säkert passa för de med twinhojar, de är ju vana med karraktären hehe.

korvgubbe skrev:
...skulle väl låta ungefär som vilken Ducce med torrkoppling som helst! :hihi

:rofl

Hoppas inte min twin låter lika dant......

EDIT: Jag menar, jag tycker inte den låter som en diesel IAF...

Last edited:
stranglefoot skrev:
Rapsolja är ju en förnyelsebar energikälla... går att köra med i en dieselmotor!

JO tack, råkade tanka det i min jobbarbil :näsblod . Den funkade dock bra på denna kletiga sörjan :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT