Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hinkas skrev:
Slurken skrev:Har den samma sexiga ljud som en WV lupo tro??
Silwer skrev:Hejdlöst ful var den iaf.
Sen tror jag inte på förbrukningen om de ska använda sig av den högre trimmningsgraden.
Silwer skrev:Hejdlöst ful var den iaf.
Sen tror jag inte på förbrukningen om de ska använda sig av den högre trimmningsgraden.
Skulle tro att de höjer turbotrycket för att få ur motorn 40 hk till, inte fasen får du ut det på annat sätt.Mikey skrev:Varför inte?
Blir inte alla motarer effektivare efter mappning/chippning![]()
Silwer skrev:Skulle tro att de höjer turbotrycket för att få ur motorn 40 hk till, inte fasen får du ut det på annat sätt.
Du menar att ur 1200cc på 80hk så räcker det att ändra bara tändningen så får du 50% mer effekt?Hinkas skrev:Njaee, det höjer inte turbotrycket något. Både brorsan och farsan har chippat sina dieselbilar och fått ut bra mycket mera vrid och ca 20-40hk extra, utan att röra turbon. Vrider man däremot upp turbo trycket också så lär det bli en jäkla skjuts på grejerna.
Silwer skrev:Du menar att ur 1200cc på 80hk så räcker det att ändra bara tändningen så får du 50% mer effekt?
Skitsnack säger jag varför skulle de ens bry sig om att ha tändningen så fruktansvärt felinställd från början.
Jag är inte arg ellerHinkas skrev:Mycket möjligt att jag har helt fel och att det faktiskt är så att genom en chippning så höjs laddtrycket.
Sedan vet jag ju inte hur dessa gör när dom "chippar" heller, mycket möjligt att dom skruvar lite på wastegaten för att höjja trycket lite.
Så ursäkta mig om jag pratade för fort och för mycket![]()
Silwer skrev:Jag är inte arg eller
Det mesta styrs genom kontrollboxen på en bil idag, även turbotryck kan vara begränsat där, sen måste givetvis grejorna i övrigt klara av en tryckökning med, men jag antar att de flesta har en liten marginal iaf.
Jo men ändå begripligt eftersom turbotrycket är så avgörande för effekten.Hinkas skrev:Att det är stora skillnader mellan sugmotor och turbo motor vet jag. Skulle jag chippa min stackars lilla bmw så får jag 12hk (max). Chippar jag en turbo motor av samma storlek så ger det ca 30hk och lika mycket mer i nm. Orättvist tycker ju jag då :/
Silwer skrev:Jo men ändå begripligt eftersom turbotrycket är så avgörande för effekten.
Men de får ju släppa på lite mer sås med samtidigt.
Sen säger ju egentligen igent att de menade 0.16l/mil i 70 knyck på den hojen, det går ju att mappa den så den är snål på låga varv.
Men man kan misstänka att supersnålversionen är den med 80hk.
Struntsamma jag hoppas inte på dieselmotorer i hojarna, de låter inte roligt![]()
Silwer skrev:Du menar att ur 1200cc på 80hk så räcker det att ändra bara tändningen så får du 50% mer effekt?
Skitsnack säger jag varför skulle de ens bry sig om att ha tändningen så fruktansvärt felinställd från början.
De bilar med turbo som man "chippar" höjer man förstås trycket på det är därför de kan få såna vinster, prova chippa en sugmotor, det ger effektskillnader i nivå med att slänga på ett slipon på hojen ungefär.
Du hittar liksom inte 40 hk extra hemma i Honda civicen.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |