TDI motorcykel

Silwer skrev:
Hejdlöst ful var den iaf.
Sen tror jag inte på förbrukningen om de ska använda sig av den högre trimmningsgraden.

Vi kan väl dra till med 0.25l/milen då :tungan
Det är ju en himla massa procent ökning, och oftast när man chiptrimmar en disel så drar den ju mindre på låga varv men skjuter på mer när man varvar ur.
Men hur sexigt skulle det vara att gasa upp den på slangen också kommer det ett stort svart rökmoln? :3freak

Silwer skrev:
Skulle tro att de höjer turbotrycket för att få ur motorn 40 hk till, inte fasen får du ut det på annat sätt.

Njaee, det höjer inte turbotrycket något. Både brorsan och farsan har chippat sina dieselbilar och fått ut bra mycket mera vrid och ca 20-40hk extra, utan att röra turbon. Vrider man däremot upp turbo trycket också så lär det bli en jäkla skjuts på grejerna.

Hinkas skrev:
Njaee, det höjer inte turbotrycket något. Både brorsan och farsan har chippat sina dieselbilar och fått ut bra mycket mera vrid och ca 20-40hk extra, utan att röra turbon. Vrider man däremot upp turbo trycket också så lär det bli en jäkla skjuts på grejerna.
Du menar att ur 1200cc på 80hk så räcker det att ändra bara tändningen så får du 50% mer effekt?
Skitsnack säger jag varför skulle de ens bry sig om att ha tändningen så fruktansvärt felinställd från början.

De bilar med turbo som man "chippar" höjer man förstås trycket på det är därför de kan få såna vinster, prova chippa en sugmotor, det ger effektskillnader i nivå med att slänga på ett slipon på hojen ungefär.

Du hittar liksom inte 40 hk extra hemma i Honda civicen.

Silwer skrev:
Du menar att ur 1200cc på 80hk så räcker det att ändra bara tändningen så får du 50% mer effekt?
Skitsnack säger jag varför skulle de ens bry sig om att ha tändningen så fruktansvärt felinställd från början.

Mycket möjligt att jag har helt fel och att det faktiskt är så att genom en chippning så höjs laddtrycket.
Sedan vet jag ju inte hur dessa gör när dom "chippar" heller, mycket möjligt att dom skruvar lite på wastegaten för att höjja trycket lite.
Så ursäkta mig om jag pratade för fort och för mycket :rolleyes:

Hinkas skrev:
Mycket möjligt att jag har helt fel och att det faktiskt är så att genom en chippning så höjs laddtrycket.
Sedan vet jag ju inte hur dessa gör när dom "chippar" heller, mycket möjligt att dom skruvar lite på wastegaten för att höjja trycket lite.
Så ursäkta mig om jag pratade för fort och för mycket :rolleyes:
Jag är inte arg eller:lol

Det mesta styrs genom kontrollboxen på en bil idag, även turbotryck kan vara begränsat där, sen måste givetvis grejorna i övrigt klara av en tryckökning med, men jag antar att de flesta har en liten marginal iaf.

Att det är stora skillnader mellan sugmotor och turbo motor vet jag. Skulle jag chippa min stackars lilla bmw så får jag 12hk (max). Chippar jag en turbo motor av samma storlek så ger det ca 30hk och lika mycket mer i nm. Orättvist tycker ju jag då :/

Silwer skrev:
Jag är inte arg eller:lol

Det mesta styrs genom kontrollboxen på en bil idag, även turbotryck kan vara begränsat där, sen måste givetvis grejorna i övrigt klara av en tryckökning med, men jag antar att de flesta har en liten marginal iaf.

Sedan är det ju lite petigare med diesel bilar och turbo också eftersom att kompet oftast är mycket högre och du inte får något vakum för dump eller liknande, även om det finns "öppna dumpar" även till diesel bilar, men jag tror dom sköts mekaniskt istället för med luft tryck.
Att du kan plocka ur mycket mer än det där som dom anger på sidan tror jag inte är några som helst problem. Troligtvis kan du få 160hk 400nm+ med ganska små medel på en sådan maskin. Turbo är ju ganska lätt trimmat, även om det är lite värre med diesel :rolleyes:

Hinkas skrev:
Att det är stora skillnader mellan sugmotor och turbo motor vet jag. Skulle jag chippa min stackars lilla bmw så får jag 12hk (max). Chippar jag en turbo motor av samma storlek så ger det ca 30hk och lika mycket mer i nm. Orättvist tycker ju jag då :/
Jo men ändå begripligt eftersom turbotrycket är så avgörande för effekten.
Men de får ju släppa på lite mer sås med samtidigt.

Sen säger ju egentligen igent att de menade 0.16l/mil i 70 knyck på den hojen, det går ju att mappa den så den är snål på låga varv.
Men man kan misstänka att supersnålversionen är den med 80hk.

Struntsamma jag hoppas inte på dieselmotorer i hojarna, de låter inte roligt:lol

Silwer skrev:
Jo men ändå begripligt eftersom turbotrycket är så avgörande för effekten.
Men de får ju släppa på lite mer sås med samtidigt.

Sen säger ju egentligen igent att de menade 0.16l/mil i 70 knyck på den hojen, det går ju att mappa den så den är snål på låga varv.
Men man kan misstänka att supersnålversionen är den med 80hk.

Struntsamma jag hoppas inte på dieselmotorer i hojarna, de låter inte roligt:lol

Neeh, men en dag står man där när bensinen går på uppemot 20kr litern, och då skulle man nog mycket helre åka på en diesel, hur spännande det än låter :3freak .
Jag skulle då kunna tänka mig att åka på en diesel, bara för att vara udde :hihi Sedan tycker jag att den såg lite häftig ut faktiskt, såg lite ducce inspirerad ut :tungan

Silwer skrev:

De bilar med turbo som man "chippar" höjer man förstås trycket på det är därför de kan få såna vinster, prova chippa en sugmotor, det ger effektskillnader i nivå med att slänga på ett slipon på hojen ungefär.

Du hittar liksom inte 40 hk extra hemma i Honda civicen.

eHum nu va de ju en diesel som diskuterades hehe

Å vist är de så att det är trycket man höjer

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey