TDC (Top Dead Centre) Honda 600RR??

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Honda CBR 600RR, 2006

Ska göra en förmodligen väldigt enkel manöver som vill att jag ställer motorn i TDC. Däremot behöver jag inte öppna toppen, vilket gör att jag inte riktigt vet hur jag vet när motorn är i TDC.

Enl. vad jag förstått finns markeringar innanför den där kåpan på högersidan som ska stå T mot streck. Min fråga är om den "indikatorn" är utväxlad på något sätt, eller om den snurrar som vevaxeln?

Om den går med vevaxeln så kommer ju det där T:et att vara "rätt" 2 ggr på ett varv för kammarna, vilket enl. min logik bör göra att det är press på knockarna vid det ena T:et, vilket är vad jag vill undvika.

Nån som har koll på Honda månne?

Du har ju en markering på varje kamaxel som brukar ställas kant-i-kant med anläggningsytan till ventilkåpan, enkelt uttryckt.
Förstod jag dig rätt?

Du har ju en markering på varje kamaxel som brukar ställas kant-i-kant med anläggningsytan till ventilkåpan, enkelt uttryckt.
Förstod jag dig rätt?

Njaej..

På CBR:en finns ett externt kontrollhjul bakom en "lucka" som markerar vevaxelns läge. Markeringarna på kammarna är ju ganska intuitivt, och ska man inte lyfta kedjan (typ ventilkoll) räcker det väl med att med ögat se att inte knockarna ligger på nånstans.

Nu ska jag (förhoppningsvis) inte lyfta ventilkåpan, och jag vet att det ska gå att TDC:a den iaf. Men osäker på hur.

Njaej..

På CBR:en finns ett externt kontrollhjul bakom en "lucka" som markerar vevaxelns läge. Markeringarna på kammarna är ju ganska intuitivt, och ska man inte lyfta kedjan (typ ventilkoll) räcker det väl med att med ögat se att inte knockarna ligger på nånstans.

Nu ska jag (förhoppningsvis) inte lyfta ventilkåpan, och jag vet att det ska gå att TDC:a den iaf. Men osäker på hur.
Ok, vilar min väska.

Innanför luckan har du vevaxeln som du snurrar på.
På denna sitter indikationen på vart TDC är och detta är vi överrens om.
Du vrider veven direkt utan utväxling, kammarna däremot går med halva farten så på ett vevaxelvarv snurrar kammarna ett halvt varv.
Så ena gången du är i TDC för ettans cylinder så står nockarna utåt på ettan och inåt på 4ans cyl och tvärt om.

Så ska du tex byta kamkedjesträckare räcker det med att du står i TDC lossar sträckaren och monterar den nya.

HAJJARUUU? :)

Använt T-stifthålet för att fastställa att du är du är i topp och inte ett varv fel.

Innanför luckan har du vevaxeln som du snurrar på.
På denna sitter indikationen på vart TDC är och detta är vi överrens om.
Du vrider veven direkt utan utväxling, kammarna däremot går med halva farten så på ett vevaxelvarv snurrar kammarna ett halvt varv.
Så ena gången du är i TDC för ettans cylinder så står nockarna utåt på ettan och inåt på 4ans cyl och tvärt om.

Så ska du tex byta kamkedjesträckare räcker det med att du står i TDC lossar sträckaren och monterar den nya.

HAJJARUUU? :)

Har jag sagt att jag älskar dig idag?

Jag har fattat hur kammarna står när det är "rätt". Men hade ingen aning om hur de stod när det var tvärtomrätt. :)

Använt T-stifthålet för att fastställa att du är du är i topp och inte ett varv fel.

K-Kid hade rätt, så det räcker för mig idag.

Men av ren nyfikenhet, va?

Menar du att lätta tändstiftet och känna efter vilken som är i topp? Då måste jag ändå riva allt tjitt ovanför för att komma åt, vilket jag inte orkar ha tid med den här gången. Men tack, :tummenupp

K-Kid hade rätt, så det räcker för mig idag.

Men av ren nyfikenhet, va?

Menar du att lätta tändstiftet och känna efter vilken som är i topp? Då måste jag ändå riva allt tjitt ovanför för att komma åt, vilket jag inte orkar ha tid med den här gången. Men tack, :tummenupp

Kör på! Genvägar är ofta senvägar, dock.

Ska bara byta spännaren, och ser jag rätt (K-Kid kanske kan bekräfta) så siitter ett "bläck" ovanför kammarna som håller kedjan på plats. Men vill säkra att saker inte "snäpper till" så kedjan kan rappa över nån kugg eller nåt satyg.

Känns onödigt att hålla på och lyfta allt för att komma åt uppifrån när det inte ens är därifrån själva "manövern" ska göras. Men ja, jag håller med.

Ställer du den i TDC så ligger kammarna i "dödläge" och drar inte i kedjan, det ligger också ett bläck uppe på kamdreven som förhindrar att det hoppar där.
Montera kamkedjesträckaren och dra ut spärren som sitter i mittenhålet när bultarna är ordentligt dragna.
Det ska inte spännas åt något manuellt i sträckaren, BIG NO NO!
Dra sedan runt motorn för hand minst 2 varv för att försäkra dig om att allt går fritt som det ska innan du trycker på startknappen.

BRumm!

*/ ?>
Nyheter
Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Back