TDC (Top Dead Centre) Honda 600RR??

Gjorde samma sak för nån månad sen & plocka ut spännaren för att främst känna så den va frisk & att alt fungera i den, hört en del att dom ger upp, men min va som ny, montera i skiten igen o starta upp henne o hon hoppa igång så snällt :rolleyes:

När vi ändå är inne på TDC snacket - måste ha uppfattat det rätt när jag säger att det finns två TDC (om man nu ska hitta tdc utan några markeringar). En i slutet av kompressionscykeln och sen en där kolven är längst upp efter avgascykeln och början av insugscykeln. Så man kan inte utesluta att man är på TDC bara för att kolven är längst upp, utan man skall också kolla ventilernas läge.

Om det nu är frågan om en Radfyra med jämn tändföljd, alltså inte en nyare R1, så spelar det ingen roll om man väljer TDC tändläge på 1:ans cylinder, eller TDC tändläge på 4:ans cylinder. Kamnockarna påverkas lika mycket av ventilfjädrarna oavsett läge i det här fallet man ska in och mecka med kedjespännaren.

På en encylindrig motor kan kamnockarna påverkas väldigt mycket av ventilfjädrarna, så att kamen vill snurra iväg av sig själv, om den står i fel läge. På en fyrcylindrig spelar det inte så stor roll, då det alltid är någon ventil som är på väg att öppnas och stängas.

När man justerar tändning där man inte har "Waste Fire" eller att man justerar kamaxlarna inställning, då är det viktigt att veta om man är på 1ans eller 4 anst tändläge. För all del när man justerar ventilerna, men då ser man ju om dom är öppna eller stängda.

Mats

Syftar mest på min Ducati, jag ska byta remmarna och då ska man kolla remspänningen för respektive rem när kolven är i TDC på respektive cylinder.

Men förstår precis vad du menar :)

Kan för att avsluta min del i detta tacka för hjälp och idiotförklaringarnas frånvaro.

Bytet var busenkelt när man bara visste vad som skulle göras. Vrida runt motorn gick lättare än jag trodde med nyckel på vevaxeln.

Det gjorde dessutom susen, missljudet är borta, även om det tickar lite om grenrören. Men det är ju inte hela världen.

Tack alles

Nyheter
Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort