Taxiregler?

• Thread starter Thread starter Smagatusk
  • Start date Start date

Smagatusk

Guest
En sak inträffade i igår, som aldrig hänt mig tidigare. Var ute i Malmö, och trött som en savannlöpare i fötterna efter en lååång krogrunda skulle jag ta taxi hem. Brukar bli en nota på 300-350 spänn cirka. Kom till taxistationen där jag kom från andra hållet, så att säga, så den första taxin jag kom till var den som kom senast till platsen. Det var en lite äldre Volvo = fullkomligt ointressant. Nästa i kön var en Merca E-klass, fjolårets mogell +- nå´t år. "Här ska åkas bekvämt, tamefan", tänkte jag och hoppade in. Chauffören frågade vart jag skulle och började knappa in i pengaräknaren. Då kom det en snubbe, öppnade bildörren, tog tag i armen och sa att jag var tvungen att ta den taxin som stod främst i kön. Aningen ställd,:confused: gick jag faktiskt ur taxin, men när jag kom upp på trottoaren så såg jag att det var nå´n jävla Opel av nå´t slag! Då blev jag förbannad. "Vem är du som beordrar mig vilken taxi jag ska ta?" Han förklarade för mig att så´na är reglerna. Det blev en viss diskussion på sandlådenivå, eftersom han inte fattade att JAG tar vilken taxi JAG vill när det MINA pengar det betalas med. Då säger han till mig att då får jag inte ta nå´n taxi alls! Nu blir jag riktigt förbannad!:mad: Dels för att den lille jävla kolsäcken står och dirigerar mig vilken taxi jag ska ta, och sen säger att jag inte får ta nå´n alls! Jag ruskar om honom lite grann och säger "vill du att jag ska åka med din polare får han fan skaffa sig en Mercejävel!":kulspruta Sen hoppade jag in i taxin igen och bad honom köra därifrån. Fort som fan. Kan jag visa mig i Malmö igen eller har jag maffian efter mig? Förekommer detta i andra städer?

Last edited:
som kund får du väl välja vilken bil du vill.

jag har gjort likadant, någon gnällde en 1 sekund tror jag.

Last edited:
Här i Umeå slogs taxi-chaffisarna med varandra om någon som inte stod först i kön plockade en kund.

Samma sak där, som kund har man rätt att välja bil/chaufför som man vill och dom chaufförer som slåss är dom som har sunkiga skitbilar.

Här i Umeå slogs taxi-chaffisarna med varandra om någon som inte stod först i kön plockade en kund.

Samma sak där, som kund har man rätt att välja bil/chaufför som man vill och dom chaufförer som slåss är dom som har sunkiga skitbilar.

Men vad var det jävla ägg som ville dra ut mig ur bilen. Nå´n jävla samordnare?!

Sen avregleringen är det väl fritt fram för kunden att själv välja den bil han vill.

I Finland som fortfarande är hårt reglerat så tar förste man i kön första bilen i kön. Men där spelar det mindre roll då den hårda regleringen ser till att alla taxi håller bra standard och prissättningen hålls på rätt nivå.

Sen vad det gäller bråkande taxichauförrer så var det något år sedan jag hörde på radion att några taxichauförer slogs med yxor ute på Terminal 5 på Arlanda.

Jag brukar alltid ta en taxi som står långt bak i ledet, mest i ren protest för att flertalet taxiförare är idioter och tar ockerpriser!

Du får ta vilket bolag du vill, men om det är flera bilar från samma bolag, bör/ska du ta den längst fram. Den som inte står främst kommer ändå att hänvisa dig till hans kollega (dvs från samma bolag) längre fram, sån är kutymen. Men om det är från olika bolag har de inte med att göra vem du väljer att åka med.

Du får ta vilket bolag du vill, men om det är flera bilar från samma bolag, bör/ska du ta den längst fram. Den som inte står främst kommer ändå att hänvisa dig till hans kollega (dvs från samma bolag) längre fram, sån är kutymen. Men om det är från olika bolag har de inte med att göra vem du väljer att åka med.

Om bilen längst fram är en rishög som luktar vitlök/curry då?
Om föraren ser ut som Juha Valjakalja?
Jag väljer precis vilken bil/förare jag vill och vilket bolag jag vill.

Det var bara i forna ryssland man var tvungen att ta kålhuvudet som låg längst fram även om det var ruttet.

Transportarbetar-förbundet (för övrigt världens sämsta fack-förening) har haft samordnare ute vid bla Arlanda och andra större mötesplatser där det har förekommit regelrätta slagsmål om kunderna.
Det var inte en samordnare du råkade ut för då dessa inte attackerar kunderna på detta viset utan försöker upprätthålla ordningen chaufförer emellan. Han var helt enkelt en idiot som trodde att han kunde göra som han ville, du skulle gett honom en dansk skalle och sen åkt därifrån.

Var likadant när jag skulle åka taxi från Lund förra veckan. Går fram till första bilen från mitt håll och frågar vad han ska ha för att köra dit ja ska, men han säger att jag inte får åka med honom, utan att jag måst ta bilen som e längst fram..och den jäveln tar typ 1/3 mer..så jag går tillbaka till den första, men han säger att nej, han får inte ta kunder om man inte är längst fram i kön.
Jag blir smått irriterad, går gatan och ringer till en bil i mittens central och ber dem skicka en bil till korsningen på andra sidan, och vipps så börjar en bil tränga sig ut och plockar upp mig mitt framför ögonen på dem på andra sidan, som ser lagom glada ut. :)

Det mest logiska eftersom samma bolag ofta använder sig av samma bilar. Håller helt med.

Det var bara i forna ryssland man var tvungen att ta kålhuvudet som låg längst fram även om det var ruttet.
Håller helt med där också! Nu har jag snart inte fler hela rutor i glashuset jag sitter i. Fan!:huvet

Last edited:
Körde själv taxi förut. O de är helt sjukt hur en del förare beter sig.
Är de samma bolag så brukar föraren hänvisa till bilen längst fram. Men de är alltid kunden som bestämmer vilken bil han vill ha. Så ta du den bil du vill.

Men är likadant här hemma med ett av bolagen som finns i stan. Fattar inte hur de kan få hålla på med ett service yrke.
Blev själv jagad av en taxi från ett annat bolag genom hela stan bara för att kunden inte ville åka med deras bolag. Sen när jag stanna bilen o skulle släppa av kunden så kom den jävla föraren o slet tag i kunden o krävde att han skulle betala hans taxi med. Då blev jag helt skogstokig o de blev mer eller mindre slagsmål mellan oss. Tjejen som åkte med mig blev helt livrädd när idioten kommer o sliter ut henne från taxin. Så kände mig nästan tvungen att försvara den lilla flicketösen.
Den andra taxi föraren blev senare dömd för hot mot både mig o kunden.

Ett tips är väl att inte gå efter bilen utan leta hellre efter en chaufför som ser vettig ut. Då får du säkert en bättre resa.

Jag brukar alltid ta en taxi som står långt bak i ledet, mest i ren protest för att flertalet taxiförare är idioter och tar ockerpriser!

Jasså tar chaufförerna egna priser? enligt lag måste prisinfo sitta på bilarna där tim/sträck priset redovisas som bestämts av bolaget. Men visst, vi säger väl att det är chaufförernas fel och gnäller på dom..

(idioterna som jobbar skift och har ut 10k i grundlön.)

Nu vet jag inte hur det var förr eller nuförtiden med bilarna i umeå, men jag vet inte om det finns så många rishögar som luktar skit och har förare som du är rädd för. Jag såg inte nåt sånt ialf.

Sen att det finns ett kösystem inom taxi är ganska självklart, hur hade ni tänkt att det skulle se ut annars? Men visst har man rätten att välja bil själv, stod jag trea i kön och nån ville åka med just mig så drog jag, efter att ha hänvisat till kösystemet.

Last edited:
Sen att det finns ett kösystem inom taxi är ganska självklart, hur hade ni tänkt att det skulle se ut annars? Men visst har man rätten att välja bil själv, stod jag trea i kön och nån ville åka med just mig så drog jag, efter att ha hänvisat till kösystemet.

Är väl jämförbart med vilket flygbolag man tar när man ska utomlands? Ger väl fan i vem som har mest platser eller vem som var mest ledig först. Jag köper biljetter till de som har mest benutrymme,

Måste man handla i den närmaste kvartersbutuiken eller är det okej att välja den butik man själv tycker? :va

Ja, ni kan dra dåliga paraleller med flygbolag och kvartetsbutiker hur länge ni vill, och ha svårt för att läsa att det är ok att ta, vilken bil man vill.

MEN, det underlättar om man har ett kösystem, som i incheckningen till flyget eller i kön till matkassan, för hur hade det annars sett ut som tidigare sagt?
Det hade varit ett jävla krig och bråk om vem som är först, och ni hade aldrig fått en bil för bilarna hade åkt till en annan zon med fler körningar och trängt sig först och stulit kunder.

Och visst, när vi ändå pratar om att "bestämma själv och skita i allt annat".. man kanske skulle avskaffa beställningssystemet, "vi tar vilka kunder vi själv vill".
Sen kanske vi skulle börja avfärda kunder som luktar illa, snackar skit, är apfulla osv och verkligen börja ge idioterna en knogmacka efter betalningen.

Preskiberingstiden på detta brukar vara 100år..

Nä visa du dig de bits inte så hårt:tungan

Last edited:
MEN, det underlättar om man har ett kösystem, som i incheckningen till flyget eller i kön till matkassan, för hur hade det annars sett ut som tidigare sagt?

I incheckningen till flyget är det kunder som köar till en näringsidkare, i raden med taxibilar är det en kö med näringsidkare som köar efter kunder.

Det är en stor skilldnad.

Text som försvarar att taxichaufför ska få bete sig hur dom vill.

Är du på riktigt lr?:3freak

Jag åker i vilken taxibil jag vill. Med vilken förare jag vill. Du kan väl inte på allvar försvara hur taxichaufförerna har betett sig i dom exempel som ges?
Efter att ha åkt en Mercedes E-klass, nyare modell, hos Taxi kurir vet jag nu att inte bara bolaget är viktigt. Totalt värdelös taxiresa!

Är man taxichaufför och vill ha kunder:
Håll dig med en bil av senaste årsmodellen. Kanske högst 2-3 år gammal.
Håll bilen i ett fräscht skick. Den ska vara ren och välstädad med fräscha klisterlappar.
Håll dig själv fräsch. Välstruken skjorta och rena kläder är en självklarhet. Undvik starka parfymer. Undvik helst parfymer helt.
Var trevlig och lyhörd! Vill kunden prata - prata. Vill kunden sitta tyst - Var tyst.
Hälsa, öppna dörren och var artig.

Det är ett SERVICEYRKE!!
Kan eller vill man inte ge en bra service - Hitta ett annat jobb!:mattias

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back