Tar du varmt eller kallt vatten när de ändå ska kokas?

Vad ska vatten som ska kokas ha för tempratur?

• Antal röstningar
    0
För att ha råd med min hobby använder jag naturligtvis varmvatten. Spar busmycket el.

Förutom till kaffe som är heligt.

Husliga tips för ungkarlar:

Skall man göra jordgubbstårta är en äggskivare perfekt till jordgubbarna.

Köp en extra korg till diskmaskinen. Lyft ur hela korgen med innehåll. Ta ur den och fyll på den andra i maskinen. Slipp allt plocka i och ur.

Sätt en trasa för allt du öppnat i motorn på köksbordet. Snabbmakaroner är inte bra för prestandan!

juha01 skrev:
I vacuum så kan man tydligen få vatten att koka redan vid rumstemperatur.

:D
Det har jag gjort på en lab. Hur jäkla skumt som helst, att ta i en glasbägare med vatten som nyss kokat... och den är kall (rumstempererad).
Fick lite ont i hjärnan då, för den var helt inställd på att om man tar i vatten som kokat är det varmt. Förresten så fick handen och armen lite skäll med, för den levererade fel information. :rolleyes: :hihi

Eller: Varför man skall ha med tryckkokare om man tänker hålla till på hög höjd ett tag.

Mark skrev:
ja, om du nu ska koka upp vatten. Tappar du då upp varmvatten ,som en del säger är farligt, för att de ska lösa upp metaller ur vattenrören) eller kallvattten som tar längre tid att koka upp?

Motivera gärna...

ok,, skratta inte för mycket nu!,
jag skulle laga snabbmakaroner på jobbet, kom på en skitbra ide,, jag tar kokande varmt vatten direkt från kaffeapparaten(igentligen till Te), och slängde ner snabbmakaronerna i det.. skitsmart, tänkte jag tills alla undrade om jag inte hade flickvän som kunde lära mig att laga riktig mat :fatta! :rofl

Äh, vaddå? Har ni aldrig kollat i köket hos en pizzeria någon gång? :zpy

mb skrev:
Tungmetallers effekter på hälsan är välbelagda. Att de ofta förekommer rikligt i gamla kåkar med kopparrör är också välkänt. Ring miljökontoret om du vill ha siffror.
"De"? Är väl bara koppar som det handlar om. Och även om koppar är farligt så är min teori att mängden koppar i vattnet aldrig når skadliga värden i ett normalhus. Dessutom är ju koppar en av de snällare tungmetallerna, faktiskt ett viktigt spårämne.
tobbeviking skrev:
Du glömmer hur länge det varma vattnet har stått stilla i din varmvattenberedare som INTE är av RF och har en värmepatron som inte heller den är gjord av annat än vanlig svartplåt.
Finns säkert RF beredare men inget jag sett iaf.
Har man bytt offeranoder i luftvattenpumpar eller patroner i elberedare så förtär man inte varmvatten.
Men frågan är HUR mkt tungmetaller man får i sig om man förtär varmvatten, inte speciellt mkt gissar jag.
Däremot så finns det bakterier som trivs gött i det avsvalnande vattnet, har man desutom dåligt flås i beredaren så är risken för legionärsjukan ganska stor.
Dom bakterierna trivs väl bäst om man har under 65grader vid tappstället om jag inte har helt galet för mig.
Men som sagt, jag skiter nog i tungmetaller, det är synen av insidan på en beredare som får mig att avstå.
Btw, jag dricker inte från toan heller bara för att vattnet är klart där :tungan
//Tobbe inlaw :hihi
Även om man har vanlig plåt i varmvattenberedarna så är det lungt. Järn är inte speciellt farligt. Angående bakterier så trivs de inte så bra i de stora temperaturvariationer som råder i en varmvattenberedare. Lägg till att vattnet är klorerat/syresatt och att du har ett flöde på det, så decimerar detta ytterligare bakteriemängden.

Wunder skrev:
Även om man har vanlig plåt i varmvattenberedarna så är det lungt. Järn är inte speciellt farligt. Angående bakterier så trivs de inte så bra i de stora temperaturvariationer som råder i en varmvattenberedare. Lägg till att vattnet är klorerat/syresatt och att du har ett flöde på det, så decimerar detta ytterligare bakteriemängden.
Jo det har du helt klart rätt i, men det gör inte en varmvattenberedare mysigare på insidan för det :zpy
Förövrigt så har jag den starka övertygelsen om att man inte förkortar sitt liv mer med varmvatten än tex tobak, brännvin, bensinångor eller oljan man får i sig när man mekar och stoppar in en paj under läppen :D
Men visst finns det en större risk att få i sig ngt olämpligt om man använder varmt kranvatten än kallt.
Frågan är bara hur mkt större risken är, skulle gissa att det rör sig om mikroskopiska siffror :tungan
//Tobbe

fyller lite skållhett vatten i grytan och resten i vatten kokaren sen häller jag över det i grytan, går ju myyyyycket snabbare...

Det är farligt att andas också... syre är jätte giftigt

Ja, jag brukar laga mat i brödrosten, och vatten kokarn och det, gjorde fiskpinnar i torsdags i brödrosten, funkar utmärkt, sen igår så gjorde jag snabb makaroner i vattenkokarn...:tungan

Mark skrev:
ja, om du nu ska koka upp vatten. Tappar du då upp varmvatten ,som en del säger är farligt, för att de ska lösa upp metaller ur vattenrören) eller kallvattten som tar längre tid att koka upp?

Motivera gärna...

Ähum.. koka upp ett par liter vatten åt gången, är bara att värma upp när du senare behöver det.

(ja, ja men kunde inte bara låta bli!)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...