Tar du varmt eller kallt vatten när de ändå ska kokas?

Vad ska vatten som ska kokas ha för tempratur?

• Antal röstningar
    0
Fler kökstips

Samtliga testade av mig:

1. Blodpuddingskivor i brödrosten funkar bra. De blir varma men får ingen vidare stekyta.

2. Man kan hänga ner calamaresringar (på en gaffel tex) i brödrosten

3. Smörgåsgrillen är kung. Testa att köpa smördeg i affären. I med mer smör, några skivor äpple, kanel och socker. Blir fin-fin paj !

Har provat anat också, men utan framgång.
Vore coolt att köra ner några köttbitar i brödrosten, men den skulle nog bli lite muggig efter det.

Mark skrev:
Kan du inte bara skicka ner snabbmakaronerna i vattenkokaren då? :)

Makaroner :va Äter inte sånt skit :zpy

MB, du ska itne vara en sån viktigpetter :7peta Det du andas in genom näsan på väg ut till bilen är betydligt farligare. Sen dör vår generation ändå av hjärnskador pga all strålning, så då kan vi ändå förgifta oss litegrann men samtidigt slippa vänta på vattnet....

stony skrev:
Slå i lite salt så kokar vattnet snabbare :mattias

Och så flyttar du till någon lämplig bergstopp på en 8500 meters höjd så kokar det redan vid 70 grader celcius!! UTAN salt!

I vacuum så kan man tydligen få vatten att koka redan vid rumstemperatur.

Klart man tar varmt, går ju mycket snabbare att värma upp då.

Att det skulle vara skadligt tror jag inte på förrän jag sett en vetenskaplig undersökning som fastslår detta.

Det som påstås vara farligt är oftast joniskt Koppar som lakas ur vattenrör gjorda just av Koppar. Den räknas till tungmetallerna och är inte direkt bra för hälsan.
Mängden metalljoner i vattnet är troligtvis försumbar eftersom det i de flesta delar av Sverige är så hårt vatten att man har problem med kalkavlagringar i rören snarare än att vattnet löser ut metalljoner ur rören, så som sker med surt vatten. Det är ju som vi alla vet vattnets pH som till största delen avgör dess förmåga att lösa upp metaller ur rören.

Tänk sedan såhär, den enda tid vattnet har att "jämvikta" (kemisk jämvikt) metalljoner med rören är när vattnet står stilla, vilket det oftast bara gör på natten. På den tiden hinner också varmvattnet oftast kallna, och man spolar bort det "kalla varmvattnet som stått i rören" på morgonen i väntan på det "varma varmvattnet".
Under dagen är det så pass mycket flöde att en given mängd varmvatten aldrig befinner sej i rören någon längre tid, och hinner således inte "jämvikta".

Angående varmvattenberedaren är väl den gjord av rostfritt stål och borde inte avge något alls till vattnet.

Utifrån detta sluter jag mej till att varmvatten är ofarligt i matlagning, åtminstone tills en vetenskaplig undersökning bevisar motsatsen.

Kallt såklart. Varmvatten från kranen gör att snabbmakaronerna smakar ännu sämre än vad de normalt gör.
Sen har man också induktionsspis med powerboost som gör att 1L vatten tar 55 sek att koka upp :yoparty

Wunder skrev:
Utifrån detta sluter jag mej till att varmvatten är ofarligt i matlagning, åtminstone tills en vetenskaplig undersökning bevisar motsatsen.
Tungmetallers effekter på hälsan är välbelagda. Att de ofta förekommer rikligt i gamla kåkar med kopparrör är också välkänt. Ring miljökontoret om du vill ha siffror.

Känns som det kvittar; bör väl inte vara farligare än att diska med hett kranvatten eller duscha med hett kranvatten osv... Blir man sjuk av det så är man klen i övrigt och borde vara paranoid för det mesta...

morlock skrev:
Känns som det kvittar; bör väl inte vara farligare än att diska med hett kranvatten eller duscha med hett kranvatten osv... Blir man sjuk av det så är man klen i övrigt och borde vara paranoid för det mesta...

Du förstår alltså inte skillnaden mellan att dricka det och duscha i det? :va

KawaChris skrev:
Du förstår alltså inte skillnaden mellan att dricka det och duscha i det? :va
Självklart, men vattnet kommer in i kroppen på många sätt. Om du diskar i hett kranvatten, har du då inte det där "farliga" ämnena på allt porslin och bestick som du sedan stoppa i munnen. Om du duschar, får du då inte de där "farliga" ämnena i t ex ögona?

Jag tycker det är en struntsak att lipa över. Det är värre att gå efter en väg och andas in diverse avgaser. Du får säkert i dig mer "metaller" av en tur på stan än om du dricker varmt kranvatten.

Många som lipar över varmt kranvatten röker säkert och super varannan helg, sånt som tär på kroppen sju gånger värre. Hycklare.

EDIT: När jag tänker efter så använder jag bara kallt vatten när jag lagar mat.

Last edited:
Wunder skrev:
Klart man tar varmt, går ju mycket snabbare att värma upp då.

Att det skulle vara skadligt tror jag inte på förrän jag sett en vetenskaplig undersökning som fastslår detta.

Det som påstås vara farligt är oftast joniskt Koppar som lakas ur vattenrör gjorda just av Koppar. Den räknas till tungmetallerna och är inte direkt bra för hälsan.
Mängden metalljoner i vattnet är troligtvis försumbar eftersom det i de flesta delar av Sverige är så hårt vatten att man har problem med kalkavlagringar i rören snarare än att vattnet löser ut metalljoner ur rören, så som sker med surt vatten. Det är ju som vi alla vet vattnets pH som till största delen avgör dess förmåga att lösa upp metaller ur rören.

Tänk sedan såhär, den enda tid vattnet har att "jämvikta" (kemisk jämvikt) metalljoner med rören är när vattnet står stilla, vilket det oftast bara gör på natten. På den tiden hinner också varmvattnet oftast kallna, och man spolar bort det "kalla varmvattnet som stått i rören" på morgonen i väntan på det "varma varmvattnet".
Under dagen är det så pass mycket flöde att en given mängd varmvatten aldrig befinner sej i rören någon längre tid, och hinner således inte "jämvikta".

Angående varmvattenberedaren är väl den gjord av rostfritt stål och borde inte avge något alls till vattnet.

Du glömmer hur länge det varma vattnet har stått stilla i din varmvattenberedare som INTE är av RF och har en värmepatron som inte heller den är gjord av annat än vanlig svartplåt.
Finns säkert RF beredare men inget jag sett iaf.
Har man bytt offeranoder i luftvattenpumpar eller patroner i elberedare så förtär man inte varmvatten.
Men frågan är HUR mkt tungmetaller man får i sig om man förtär varmvatten, inte speciellt mkt gissar jag.
Däremot så finns det bakterier som trivs gött i det avsvalnande vattnet, har man desutom dåligt flås i beredaren så är risken för legionärsjukan ganska stor.
Dom bakterierna trivs väl bäst om man har under 65grader vid tappstället om jag inte har helt galet för mig.
Men som sagt, jag skiter nog i tungmetaller, det är synen av insidan på en beredare som får mig att avstå.
Btw, jag dricker inte från toan heller bara för att vattnet är klart där :tungan
//Tobbe inlaw :hihi

ingen som kokar makaronerna i vattenkokarn?, eller kör hamburgarna i brödrosten?, eller blod pudingen?, själv så kokar man makaronera i vattenkokarn, hamburgarna i brörosten, samma sak med fisk pinnarna...

Trötter skrev:
ingen som kokar makaronerna i vattenkokarn?, eller kör hamburgarna i brödrosten?, eller blod pudingen?, själv så kokar man makaronera i vattenkokarn, hamburgarna i brörosten, samma sak med fisk pinnarna...
Singel :rolleyes:

morlock skrev:
Självklart, men vattnet kommer in i kroppen på många sätt. Om du diskar i hett kranvatten, har du då inte det där "farliga" ämnena på allt porslin och bestick som du sedan stoppa i munnen. Om du duschar, får du då inte de där "farliga" ämnena i t ex ögona?
Jag antar att du fått olja på fingrarna någon gång när du har mekat. Men skulle du kunna tänka dig att dricka motorolja?

Jag använder kallt vatten när jag lagar mat. Inte av någon speciell anledning, det har bara alltid blivit så.

Esquire skrev:
Jag antar att du fått olja på fingrarna någon gång när du har mekat. Men skulle du kunna tänka dig att dricka motorolja?
Jaja, sak samma. Men det där är ungefär som att säga, "Grisarna lever och rullar sig i skit hela dagarna... skulle du kunna tänka dig att äta en gris?"
:D

hållundan skrev:
Härligt att du löser världsproblem, eller funderingar iaf Mark.

Jag kör alltid med så varmt det bara går... Orka vänta på kallt vatten... Tid är pengar. (Fast jag har inte bråttom)

:rolleyes:

Kan det vara så att du har hört låten "Genväg till framgång" av Förstörda För Livet? Man kan skriva som du gjorde ändå, men det finns en liten möjlighet

Trötter: Gör du verkligen det? :hoppskrat

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP