Tar du varmt eller kallt vatten när de ändå ska kokas?

Vad ska vatten som ska kokas ha för tempratur?

• Antal röstningar
    0

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
ja, om du nu ska koka upp vatten. Tappar du då upp varmvatten ,som en del säger är farligt, för att de ska lösa upp metaller ur vattenrören) eller kallvattten som tar längre tid att koka upp?

Motivera gärna...

Beror på vad jag ska koka. Ska jag koka ägg, göra ett vattenbad eller sådant tar jag såklart varmt, men om det är något som tar smak tar jag kallt.

Härligt att du löser världsproblem, eller funderingar iaf Mark.

Jag kör alltid med så varmt det bara går... Orka vänta på kallt vatten... Tid är pengar. (Fast jag har inte bråttom)

:rolleyes:

hållundan skrev:
Härligt att du löser världsproblem, eller funderingar iaf Mark.

Jag kör alltid med så varmt det bara går... Orka vänta på kallt vatten... Tid är pengar. (Fast jag har inte bråttom)

:rolleyes:

Tack min gode vän.

Ja, ibland faller tanken på en. Jag har ofta bråttom när det ska lagas mat. Lagar ju mat för att man är hungirg och vem orkar då vänta!?
Nu har jag ju blivit övertalad av nån (hemkunskapsfröken?! :3freak ) att använda kallt vatten.

Kan man likaväl nyttja varmt så sparar det säkert flera sekunder av mitt lev framför spisen.

From. idag ska jag använda varmt. (om de nu inte kommer fram livsfarliga FAKTA om det)

Fler pollar om köket är nog på gång ska ni se ;)

Rasorblade skrev:
För att varmt vatten från kranen löser upp metaller från rören och som inte försvinner vid upphettning!!! :fakta
Erom farliga då?
Tar kroppen upp sånna metaller?

Tänk om dom bara rinner rakt genom kroppen...eller fastnar i snoppen... :va

Ähhh, det är inga tungmetaller direkt. Jag kör vattenkokaren (fyller den med varmt vatten) och sen ner i kastrullen när den är klar.

Dee_cati skrev:
Ähhh, det är inga tungmetaller direkt. Jag kör vattenkokaren (fyller den med varmt vatten) och sen ner i kastrullen när den är klar.
Kan du inte bara skicka ner snabbmakaronerna i vattenkokaren då? :)

Mark skrev:
Kan du inte bara skicka ner snabbmakaronerna i vattenkokaren då? :)
Studenttips är att köra snabbmakaronerna i kaffebryggarens melittafilter. Har aldrig testat dock. Kombinera med fiskpinnar, direkt från brödrosten.

hållundan skrev:
Studenttips är att köra snabbmakaronerna i kaffebryggarens melittafilter. Har aldrig testat dock. Kombinera med fiskpinnar, direkt från brödrosten.
Fiskpinnarna borde man kunna steka där kaffe"bringaren" skulle stått...så kan man ha nåt annat som fångar upp vattnet från makaronerna.

Mark skrev:
Fiskpinnarna borde man kunna steka där kaffe"bringaren" skulle stått...så kan man ha nåt annat som fångar upp vattnet från makaronerna.
Bara att spänna upp nått lämpligt, typ en plastpåse mellan köksskåpen, det ska nog gå. :)

kallt, tar ju tid å spola fram varmt, å det går endå så fort när man kör det i vattenkokarn.

Fan, jag har hört att det tom tar kortare tid att koka upp kallvatten än varmvatten... :va Nån som har lust att kolla det där hemma?

Metaller, skit samma. Tänk hur gojsigt det är på insidan av en varmvattenberedare, där vatten hållits varmt i tjugo år. Välj sedan mellan att låta ditt tevatten skvimpla runt där några timmar först eller få det illevererat från vattenverket.

Edit: Det finns kort sagt en orsak att varmvattnet oftast smakar räv.

Det fina i kråksången är att det som kommer ur kallvattenkranen är någorlunda fräscht från första ögonblicket det börjar rinna. Även om det inte är helt kallt så har det bara stått i rören en stund. Inte i beredaren sedan förra helgen...

Dee_cati skrev:
Ähhh, det är inga tungmetaller direkt.
Jo, precis vad det är. Att sätta i sig större mängder Cu-joner är inte nyttigt på något sätt.

Spolar alltid upp kallt vatten hemma.
När jag jobbade i restaurangkök så tog man dock alltid så varmt vatten som möjligt för att spara tid (vid uppkokning)...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT