Tappat trean på min cbr1000rr -08

hessburger

hesu
Gick med
28 Jul 2016
Ort
BBQ Village
Hoj
2008 honda cbr1000rr x2
har tappat trean på min cbr1000rr -08 har någon info hur man kommer åt växellådan..... det blir säker ta ner motor ? Har någon manual på detta ?
 
Last edited:
Nu är det ju inte bara ktm som tillverkar motorer så billigt som möjligt. Även honda äger fabriker i Kina som tillverkar saker så billigt som möjligt.

Och i detta fallet verkar det ju vara/hända då o då om ägaren tar ut det som finns i effekt ur motorn.

Nör det finns starkare eftermarknad/pirat drev att köpa pga mängden rasade växellådor är det absolut ett konstruktions fel alternativt ett fabrikationsfel.

Fabrikationsfel borde falla bort då detta felet finns på ett antal årsmodeller alternativt att Honda nu mera har en obefintlig kvalitetskontroll om man gämför med den kvalitén Hondas motorer har haft.

Så ett konstruktionsfel borde detta vara. Finns det en recal på detta hos honda?

Har honda någon goodwill garanti på detta då det inte är något nytt fenomen.

Gämför med när Suzuki gick ut o bytte alla broms pumpar world wide på samtliga gsxr1000/750r på 10 årsmodeller. Enda landet som bråkade var Sverige med KGK som importör av Suzuki men detta löste ju Suzuki genom att Europa importören av Suzuki slog KGK på fingrarna och förklarade att KGK skall hålla käften o göra som dom blivit tillsagda.

Varför nämna Suzuki o KGK? Jo KGK som är erkänt lika bögiga att ha o göra med som KTM äger Honda agenturen också.

Bästa är nog att kolla med Europa agenturen om sådan finns om ev recal på detta drevras.

Samtidigt, Suzuki DR650SE har ett problem med att treans växel rasar ihop, likt TS bild, med varierande katastrofala resultat. Dock inget som Suzuki åtgärdat då det sker även på nya maskiner (modellen säljs fortfarande i USA).
 
hittade tillslut alla delar

Nu ska man bara hitta tid igen till resten
Tydligen inget okänt. Köpte du detta eller låter du bli att gasa på bana?
2008-2017 Honda CBR1000RR Replacement 3rd Output Gear 33T
Image Coming Soon

We have manufactured a stronger 3rd output gear to replace the Achilles Heel of the standard CBR1000RR gearbox. Known for shedding its teeth, the standard gear can cause a costly repair bill. This replacement gear has been made from high grade certified motorsport steel and we have been able to strengthen the design.
A necessary upgrade if you are taking a Blade onto the race track.



 
Ja delarna är på väg och billigt är det inte men att köra hoj på banan är ju sjukt kul så man kan inte låta bli ... men är ju så långsam på banan att skulle man tro att det är tillverknings fel på treans växel när det rasar så
Nu är det bara att vänta delarna kanske får man det ihop i år:rolleyes:
 
Ja delarna är på väg och billigt är det inte men att köra hoj på banan är ju sjukt kul så man kan inte låta bli ... men är ju så långsam på banan att skulle man tro att det är tillverknings fel på treans växel när det rasar så
Nu är det bara att vänta delarna kanske får man det ihop i år:rolleyes:
Man skulle kunna tänka sig att Honda förstärkte drevet när det upptäcktes men det verkar inte vara fallet. :va
Första vackra Daytonan hade ett lättborrat drev till fyran. Klarade inte belastning vid hårdkörning, bara bankörning sa Triumph, men det åtgärdades så det är bara tidiga från 97´ som har det problemet.
Fast Triumph bytte heller inte det utan kostnad...
 
Stort Tack till MW-Racing och alla andra ! Har nu kollat resten av motorn så det är iordning men väntar delar till växellådan fortvarande.... Nova Racings starkare trea är slutsåld kanske kommer det senare jaja ...
 
Var i kontakt med nova i början på veckan om custom tillverkade prim drev o vattenpump drev, skickade ritning till dom o högupplösta bilder fick några frågor om förenklingar.

Sedan ett tack för visat intresse, och tystnad?
Normalt beteende från nova? Vet att det tar en stund även i cadcam att göra ett drev typ ett par timmar.
 
Detta tror jag hände polaren på hans nyinköpta 08 från en handlare. Men han fick det genom garantin från handlaren (hur handlaren i sin tur fixade det vet jag ej).

resultatet blev iaf en (ny?) -16 motor och en hoj som går perfekt.
 
Svårt att veta om Honda gjort något, men troligen har man gjort lite grand.
Lite större radier, annat material eller annan värmebehandling/härdning syns ju inte. Oftast samma artikelnummer om det är bakåtkomptibelt.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top