Tappat trean på min cbr1000rr -08

hessburger

hesu
Gick med
28 Jul 2016
Ort
BBQ Village
Hoj
2008 honda cbr1000rr x2
har tappat trean på min cbr1000rr -08 har någon info hur man kommer åt växellådan..... det blir säker ta ner motor ? Har någon manual på detta ?
 
Last edited:
har tappat trean på min cbr1000rr -08 har någon info hur man kommer åt växellådan..... det blir säker ta ner motor ? Har någon manual på detta ?
Verkar vara lite halvvanligt problem på 2008-2017 verkar det som.
kolla Haynes verkstadshanbok.
 
Servicemanualen hittar man i en länk på forat för 1000rr
 
Ska du komma åt växellådan behöver du ta ut motorn, sedan vända den upp och ned så du kan ta av sumpkåpan. Sedan behöver du ta av kopplingskåpan och ta ut kopplingen (hela) även korgen då den driver oljepumpskedjan som även den med oljepumpen måste plockas av (görs underifrån). Vattenpumpen kan behövas plockas av också, sedan ett par oljeledningar till oljegallerierna. Sedan kan du dela på blocket, var noga med att skruva ut varje bult korrekt, alltså inte bara dra ut en efter en med en mutterdragare. När du gjort detta kommer du kunna ta av "botten" delen av blocket, var noga med att inte låta vevlagerna som kan fastna i blocket, flyga iväg då dom kan ta skada samt du vill gärna ha tillbaka dom på samma platser. Nu kommer du åt växellådan och kan kontrollera och byta det som behövs. För att få ihop den gör du samma sak fast baklänges. Nya packningar och nya sträckbultar till blocket (10st som sitter längsmed vevaxeln), monteringspasta/olja på slitytor som vevlagren.

Jag hade rekommenderat en Haynes manual då där finns en hel del detaljer som är viktiga att få till, t.ex momentdragningar, i vilken ordning blockets bultar ska lossas, samt spännas osv. (249:-)

Har du inte gjort det förut så hör med en vän som varit inne och grävt i motorer innan, så du kan stilla nervositeten. Lycka till.
 
Har inte Honda 1000 kasettlåda som man tar ur åt sida?
mao kan man göra det på plats i hojen….
en bok är ändock en förutsättning för ett ingrepp
 
Gjorde detta förra året på min R1 racer. Knackade ljud på 3:ans växel som visade sig vara en avslagen kugg på övre drevstocken. Lyfte ner oljetråget och kunde se felet.
Beställde en beg låda på E-bay, lyfte ur motorn o lämnade bort den till en bekant som är duktig motormek.
Plockade ihop det bästa av de delar som fanns, vill minnas att han bytte några drev utöver de som var trasiga pga att ingreppen började bli slitna och någon av gafflarna.
Sen i med rovan igen o allt frid o fröjd.
Men kul vette fan om det var.. ☹️ ?
 
Det där är ganska allvarligt, finns risk för små metal spån/flisor åkt runt i motorn. Jag hade gått igenom hela för att vara säker på att allt lirar. Hellre det än stå längs vägen en dag. Byt även oljefilter, samt rengör oljepickupens filter (den konstiga långa plasttratten som sticker ut ur oljepumpen och ner i sumpen).

Min största undran är hur i hel*ete detta ens kunnat ske? :va
 
Min största undran är hur i hel*ete detta ens kunnat ske? :va
Orsakerna kan vara lika många som antalet stafylokocker på en burgares bröd från Donken.

Tillverkningsfel? Q, isn't that a Bond thing?
Slitage? Annat drevs kugge har rymt och splittat treans.
Slangning mha koppling på treans växel?
Nedväxling från fyran till trean utan koppling.
 
Nu är det ju inte bara ktm som tillverkar motorer så billigt som möjligt. Även honda äger fabriker i Kina som tillverkar saker så billigt som möjligt.

Och i detta fallet verkar det ju vara/hända då o då om ägaren tar ut det som finns i effekt ur motorn.

Nör det finns starkare eftermarknad/pirat drev att köpa pga mängden rasade växellådor är det absolut ett konstruktions fel alternativt ett fabrikationsfel.

Fabrikationsfel borde falla bort då detta felet finns på ett antal årsmodeller alternativt att Honda nu mera har en obefintlig kvalitetskontroll om man gämför med den kvalitén Hondas motorer har haft.

Så ett konstruktionsfel borde detta vara. Finns det en recal på detta hos honda?

Har honda någon goodwill garanti på detta då det inte är något nytt fenomen.

Gämför med när Suzuki gick ut o bytte alla broms pumpar world wide på samtliga gsxr1000/750r på 10 årsmodeller. Enda landet som bråkade var Sverige med KGK som importör av Suzuki men detta löste ju Suzuki genom att Europa importören av Suzuki slog KGK på fingrarna och förklarade att KGK skall hålla käften o göra som dom blivit tillsagda.

Varför nämna Suzuki o KGK? Jo KGK som är erkänt lika bögiga att ha o göra med som KTM äger Honda agenturen också.

Bästa är nog att kolla med Europa agenturen om sådan finns om ev recal på detta drevras.
 
Överväg köpa en bättre begagnad motor. Årsmodell 2008 var väl inte helt felfri och jag misstänker att motor/växellåda fått ett ganska stort antal uppdateringar.
Min Fireblade 2009 har numera en fräsch 2015 motor som gått 800 mil när jag köpte den för ca 25kkr från England.
Mycket pengar, men värdet på hojen ökade nog 10kkr, dessutom köpte en kille den rasade motorn för typ 5000kr.
En renovering med nya delar är ju inte heller helt gratis.
Lycka till i alla fall!
 
Ja ny är det delat och jag ser att man behöver treas växel 33T och självklar andrasidan M3/4 växel 22/24T kugghjulena .
Kanske någon som har hela växellådan ??
Ja det är ner växling med koppling , det är så man man piskar gammalt maskin på banan
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top