Tappat körlusten!

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Jag har också känt samma sak till och från i några år nu faktiskt. Det har helt enkelt inte varit lika roligt att köra hoj som det var förr. Precis som redan nämnts så är nog ett sätt att få tillbaka suget att göra något annorlunda. Ta en långtur, planera en hojsemester, kör med lite nytt folk eller testa bana.

Sen gäller det givetvis att att få tiden att räcka till också. När det är fint väder finns det massvis med saker man vill göra och att köra hoj är bara en av dem. Gör man det inte får man lätt dåligt samvete och tvingar sig till att ta en sväng trots att lusten kanske inte riktigt finns där. Det blir helt enkelt lite ångestladdat att veta hur mycket pengar som försvinner till ingen nytta och då försöker man få valuta för dem.

Sen är det faktiskt inte hela världen att låta bli att ha hoj en säsong och vänta tills längtan efter att få sätta sig i sadeln kommer tillbaka. Det har jag själv funderat på många gånger men aldrig tagit steget. Det är ändå rätt kul att de står där i garaget när man väl känner för det.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det är precis likadant för mig.. Det är för att man blir uttråkad.. "Bulten" här i sthlm t ex är kul 2-3 gånger på vårkanten, men då är det mest för att träffa folk efter vintern.

Sen blir det bara samma grej om och om igen.. samma folk, man snackar om samma saker, hamnar på exakt samma ställe.. den enda skillnaden är att den där traktorn man alltid hamnar bakom är på olika ställen varje gång. Lite "Deliverance" över hela grejen faktiskt.. och efter ett tag så är inget förutom bankörningen kul..

Byt hoj säger jag. Jag har lånat sporthojar över helger och tröttnar redan efter några dagar. Visst har de pulver så man blir våt i brallan, men vaffan ska man ha det till när det inte finns nånstans att köra?

"Bulten". HUR kul är den lilla snutten egentligen. En sporthoj hör hemma på bana.

Köp en hoj som man kan ha kul på i lite lägre hastigheter. Kanske tom en hoj som inte skämmer ut sig på grus. Finns hur mycket vägar som helst att upptäcka, i synnerhet om man kan ta sig en timme bort från stan.
 

nerus

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2008, Suzuki B-king
Innan har jag nästan bara kört själv, då är det ingen som sinkar mig och så får jag inte prestationsångest om jag är för långsam... men visst är det 10 ggr roligare att köra med nån!! Men som sagt som nyinflyttat känner jag inte en kotte, men jag jobbar på de! längtar tillbaks till adrenalinet!! :yoparty

Hoppas du hitta någon att köra med, prestationsångest är inget att ha när man kör hoj, man har ju bara en ännu bättre anledning att ligga på, iaf om du känner de du kör med väl! Annars e de ju bara att skylla på hojen:p

Du får hitta någon som vill åka med bakpå annars, det funkar också! ;)
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Men om det nu inte är kul att köra hoj, åk ut och fiska eller nåt istället! Varför ska du öda tid på nåt som bara ger dig olust och obehag?

Skaffa en (till) hobby, jag kan tipsa om ett helt gäng som du troligen skulle uppskatta!

Hojåkning är, till syvende og sist, bara en hobby och intresset för sånt går i vågor. När det inte är kul så är det inte kul och då är det bara att låta det vara tråkigt. Ta nya tag när du känner för det istället.
 

succe

Hojtroll
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mumindalen
Hoj
Offroad
Tappat körlusten

Inget är som den första hojen.Minns 1988 min nya xt 600 stod i en bod och jag hade inte fått kortet ännu,fick be en vän skjutsa mig runt.Det var en magisk känsla när jag tog kortet minns att jag åkte 800 mil på några veckor åkte dygnet runt sov i skinnstället om nätterna.
Det var tider.Men har fortsatt åka och kan i bland känna att det inte blir som under smekmånaden (säsongen 88.Jag åker mkt själv och pendlar med hojen,då förenar man nytta med nöje och gör arbetsresan lite roligare.Det blir mindre kravlöst att det måste inte vara jätte kul varje gång och man vet vart man ska...Tar en extra sväng på vägen hem när det är soligt.Då kan det helt plötsligt den där speciella sköna hojkänslan komma.Tips gör en resa till ngn vän eller anhörig gärna en bit bort, så har du ett mål och du kommer att känna det underbara med mc åkning.Du är ju aldrig ensam på vägen.Det dyker upp många andra mc åkare att hejja på och många fina vägar att välja.Att åka själv kan vara skönt också!Du kan bestämma ditt eget tempo improvisera mera om vart du skall osv.Ps glöm inte att"Glädjen sitter inte i tingen utan hur man använder dem"
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
mitt sug för åkat kommer och går.. har inte alls sammabehov som förut.. men jag skulle aldrig sälja hojen för jag vet att jag kommer bli sugen igen som alla andra gånger man tappat så har de kommit tillbaka..
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Känn efter om du verkligen mår bra i övrigt. Jag har senaste månaden haft fullt upp med skolarbete och stress, så MCn blev allt tråkigare. Till råga på allt försvann solen, och hastighetsmätaren pajjade vilket ledde till att jag knappt kört något alls. Sista rundan tvingade jag mig ut för att köra så som jag tycker är spännande annars, följde efter en raggar-volvo 740 en hel mil(!) i hopp om ett litet dragrace eller liknande, men inte ens den ville köra snabbt. Var ju bara att köra om den i hopp om att han skulle göra något, men inte bet det heller. Jag körde istället hem, ställde hojen i garaget och gladdes åt att jag sparade in bensinpengar :va

Nu vill jag verkligen ut och köra, men väntar på delar från tyskland :huvet:huvet
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Har precis samma känsla... Var o besiktigade idag. Första turen det här året. Visst...det var kul...gick alldeles för fort med alldeles för få hjul i marken , men...tja...det var just bara kul.
Känner att jag "förstörde" för mig själv när man började åka utomlands på hoj. Innan var det själva mc-körningen det handlade om...nu är det mer upplevelsen. När man kommit hem från en utlandsresa o upplevt serpentiner o hissnande vyer , så suger det inte direkt att åka "favoritvägen" som man åkt 300 ggr / säsong de sista 20 åren:rolleyes:. Hojen blir bara stående......
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Som Starstriker skrev så kan du prova något nytt. Hojlusten kanske kommer tillbaka om några år. Om det inte ger dig något nu så finns det massor med andra saker att testa.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag sålde min hoj förra våren. Visst jag har kvar min gammla sjuhalva men den är i delar.
Jag hade året innan kört 40mil, varav 6 till och från besiktningen. Jag har helt enkelt inte haft tid, inga polare kör längre visst man träffar alltid nya men inte dom genuina som jag kännt hela livet.

Jag tar ett par sabbats år och tänker återkomma med en mera allround hoj, en som man kan ta en repa med på isen, köra i geggan åka till nya platser på. Men det blir när jag har tid innan dess så blir det bara fel.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
om jag mot all förmodan skulle blivit rädd så är väl inte mer hk botemedlet??

Nej, troligtvis inte.
Däremot är sannolikheten att du plötsligt skulle blivit dödsskraj utan att märka av det mikroskopiskt liten.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Segelflyg. Måste ju tänka på miljön :tummenupp

Trappar jag ner på bil och mc-intresse så kan jag nog tänka mig att lägga lite tid på flygintresset igen.

Jag höll på när jag var 15 år gammal. Går nog inte en sommar utan att jag tänker tanken att jag vill upp i luften igen. Underbar känsla att segelflyga :tummenupp

Tyvärr är det ingen verksamhet som sköter sig själv. Det är inte bara att åka dit och flyga och åka hem igen. Man måste vara där och ställa upp för klubben annars blir det inte många flygtimmar. Tar mycket tid i anspråk. Som allt annat här i livet måste man prioritera.
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Har precis samma känsla... Var o besiktigade idag. Första turen det här året. Visst...det var kul...gick alldeles för fort med alldeles för få hjul i marken , men...tja...det var just bara kul.
Känner att jag "förstörde" för mig själv när man började åka utomlands på hoj. Innan var det själva mc-körningen det handlade om...nu är det mer upplevelsen. När man kommit hem från en utlandsresa o upplevt serpentiner o hissnande vyer , så suger det inte direkt att åka "favoritvägen" som man åkt 300 ggr / säsong de sista 20 åren:rolleyes:. Hojen blir bara stående......

Det där känner jag igen. Jag försöker dock, mellan långresorna, hitta fina naturupplevelser och vyer hemomkring, och det finns absolut, det gäller bara att hitta det där utflyktsmålet/vägen/sevärdheten som är kul. Ofta finns det inte så långt hemifrån, det är bara det att man aldrig varit där för det ligger för nära.

De kamrater jag brukar köra med bor en bit bort (25-40 mil) och då blir det alltid så kul att träffa dem, och då är väl ärligt talat DET som är det roligaste. Mc-körningen blir bara en, men ack så trevlig, krydda vi har tillsammans. Typ.

Jag brukar säga att jag har tre intressen, fin natur, fina vägar och kartor. Dessa tre avnjuter jag i en vacker kombination genom hojåkandet :)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top