Tappat körlusten!

mini_pe

Bärgarinnan som tappat körglädjen
Gick med
26 Sep 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Ninja 250r
Jag flyttade från västkusten till nyköping hösten -10, och lät min ninja 250 stå och vila på västkusten, så hämtade jag hojen för någon månad sen, men när jag skulle ut på en liten korttur ett kort tag efter det så fanns ingen körlust!
Det vanliga adrenalinet och nästan kravet på hastighet, ständiga utmanandet av kurvtagningar m.m. fanns inte där... Inget...:huvet

I vanliga fall skulle jag inte bry mig om att de va kallt, eller att kroppen ömmade lite av ovana efter vintern och att tekniken inte riktigt hängde med såhär på våren, Men det enda jag kände va den starka vågen av omotivation som sköljde över mig, ovilja att utmana, nästan som om jag blivit rädd...:confused:

Så jag väntade lite, tog en tur nån vecka senare, samma sak...
Varför kommer det nu? och varför just jag? Jag har aldrig varit rädd, tävlingsinstingt ligger i ryggmärgen sen barnsben!

Så jag tänkte, om nån här har någon medicin mot detta? tips eller råd? eller kanske nån som bor i närheten av nyköping och har lust att ta en tur nån dag? :)

Mhv, Pernilla!
 

mini_pe

Bärgarinnan som tappat körglädjen
Gick med
26 Sep 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Ninja 250r
Du har helt enkelt tröttnat på din ninja 250. Skaffa en hoj med mer pulver :tummenupp

Nej hojen gillar jag fortfarande... tänkte ha den ett år till iaf, om jag mot all förmodan skulle blivit rädd så är väl inte mer hk botemedlet?? Måste bara hitta jädrar anammat igen!! :banana
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det är precis likadant för mig.. Det är för att man blir uttråkad.. "Bulten" här i sthlm t ex är kul 2-3 gånger på vårkanten, men då är det mest för att träffa folk efter vintern.

Sen blir det bara samma grej om och om igen.. samma folk, man snackar om samma saker, hamnar på exakt samma ställe.. den enda skillnaden är att den där traktorn man alltid hamnar bakom är på olika ställen varje gång. Lite "Deliverance" över hela grejen faktiskt.. och efter ett tag så är inget förutom bankörningen kul..

MEN lösningen är att prova något "nytt" , åk någon annanstans än din vanliga repa.. ge dig ut på nya äventyr.. åk där du aldrig åkt tidigare osv.. och framförallt, åk bana bana och mer bana.. där finns det ju faktiskt en "poäng" med att pressa lite..

"Rutin" suger och får en att vilja sälja hojen och lägga ner hela skiten.. men omväxling kan faktiskt tända intresset igen.
 
Last edited:

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Vissa dagar när jag ger mig ut kan jag bli sur som fan för jag kör som en kratta. Ta det lungt stanna till tänk över vad du har lärt dig och utmanna dig själv. Va extra koncentrerad på vart du skall sätta blicken och kör en svår kurva några gånger. För varje gång sätter du målet att göra det lite bättre.

Ett annat alternativ är att köra långt. Efter ett tag kommer rädslan eller osäkerheten släppa. Samma effekt som att bli fartblind.

Runt Nyköping finns det massa fina vägar. Hör med Road-Ragge han kan alla bra vägar i Sörmland.

//Dafe
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Lät inte alls kul det där... :(
Jag vet inte vad jag ska direkt ge för tips men kanske att prova en annan hoj eller en annan körning, som tex motard eller cross kanske skulle kunna ge adrenalinet lite fart? :)
Annars kanske det bara är en tillfällig svacka?, att du är stressad i privatlivet och kanske inte slappnar av på samma sätt och att det även påverkar din fritid..?
Hur man mår annars kan spöka även i hur man uppfattar tex hojåka och annant i livet.

Jag jobbade jättemycket förra sommaren och hade massor av stress över mej, så när jag kom hem orkade jag typ bara vila och sova.. Hojåka blev det knappt av för jag orkaade inte ens med det efter all jobb, lusten var bortblåst, tröttheten tog över.
Men oroa dej inte, när jag stressade ner och vilade lite kom lusten och "kraften" tillbaka och det enda jag vill nu är att åka hoj, men har ingen nu! :D
Snacka om livets ironi!! :gnissla:D

Jag lovar, snart är du på G igen, ge det lite tid bara! :hojsmilie
 
Last edited:

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Nu har inte jag kört hoj så länge och jag tror inte körlusten kommer tryta på bra länge..

Men jag har märkt att när man ibland får för sig att ta en tur ensam direkt efter jobbet så kommer man på hojen åker 200meter men då finns inte det här suget man kände tidigare på dagen eller tidigare i veckan då vädret inte varit så bra.
Men om jag ev får frågan från en kompis eller rent av hakar på en samåkning är det helt omvänt med betydligt mer idéer på vägval och roande åkning.
Som många redan tidigare skrivit så tror jag på en bandag av något slag.. SMC kanske?
Kan det vara så att det hjälper även för dig? :)

Att köra själv är aldrig så kul :tuttar

Ja ja.. du fattar säkert vad jag menar.. :D

//Danne
 
Last edited:

pm922

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
2007 Yamaha FZ6-S2
Jag hade hoj för flera år sen och åkte mycket, varje dag till och från jobbet (6mil tor) och en hel del nöje, sen kom en period i livet med villa och småbarn och ekonomi och tiden fanns inte. Nu har jag större barn och en stadig ekonomi och nu står det en helt ny hoj i garaget. Konstigt nog så var suget större innan jag köpte igen. Nu står den mest där. Jag har dock beslutat mig för att den får stå där, den kostar inte mycket pengar där den står och när andan faller på så åker jag. Blir det 15 mil på en sommar så är det ok och blir det 300 så blir det.
 

Gatman

Who the heck is Batman?
Gick med
25 Apr 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Gatpod ZX6R edition
Tja ba!

Kolla in Nyköpingstråden, ett härligt gäng med olika variationer på hastighet.

Det brukar nästan alltid finnas någon som är sugen på en sväng, kolla in tråden å skicka ut en fråga om suget finns.
 

mini_pe

Bärgarinnan som tappat körglädjen
Gick med
26 Sep 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Ninja 250r
Grejen är ju att jag har ju inte bott här så länge, så jag har inte en enda "hojpolare" och jag har inte ens hittat en favoritväg, än mindre tröttnat på nån..
Men det jobbiga är att när jag försöker motivera mig själv att åka så uppstår frågan -varför? Jo för att det är kul borde mitt svar vara, och så borde jag åka minst 7 mil för att köpa en äcklig korv med bröd och sen hem igen.
Istället skiter jag i det och åker hem och spenderar resten av kvällen att dega framför en film eller 3 och sen somnar jag....
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Igår kom jag på att jag inte kört hoj på en vecka p.g.a jobb och pissväder så jag tänkte att jag "måste" ut och köra. Efter två mil kurviga vägar körde jag hem. Hittade inte flytet. Det var bara jobbigt och inget kul alls.

Idag var det kul.

TS har bara haft en dålig dag. Prova igen.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Jag hade hoj för flera år sen och åkte mycket, varje dag till och från jobbet (6mil tor) och en hel del nöje, sen kom en period i livet med villa och småbarn och ekonomi och tiden fanns inte. Nu har jag större barn och en stadig ekonomi och nu står det en helt ny hoj i garaget. Konstigt nog så var suget större innan jag köpte igen. Nu står den mest där. Jag har dock beslutat mig för att den får stå där, den kostar inte mycket pengar där den står och när andan faller på så åker jag. Blir det 15 mil på en sommar så är det ok och blir det 300 så blir det.
Bra trådstart. Annorlunda och intressant ämne.

Känner igen mig i din beskrivning, pm922. Visserligen kör jag nog mer än du, men att längtan och fantasin överträffar upplevelserna bakom det verkligen styret, det känner jag verkligen igen. Det kräver engagemang för att utveckla sig som motorcyklist.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Har konstigt nog inte heller något jättesug för stunden för gatkörning, då skulle det vara goa vägar & gott väder som exempelvis norra Borneo eller södra Australien om jag skulle känna rejält för det igen - eller möjligtvis bana som jag då aldrig har kört. Mkt i det ligger säkert att man inte behöver tänka på alla andra fordon, hus, ungar, katter & fan & hans moster utan bara hur jag snabbast ska ta mig fram:)
 

nerus

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2008, Suzuki B-king
Har du testat att inte köra ensam? Jag skulle inte få för mig att köra själv känns det som, vet inte varför, inte så roligt..
 

mini_pe

Bärgarinnan som tappat körglädjen
Gick med
26 Sep 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Ninja 250r
Har du testat att inte köra ensam? Jag skulle inte få för mig att köra själv känns det som, vet inte varför, inte så roligt..

Innan har jag nästan bara kört själv, då är det ingen som sinkar mig och så får jag inte prestationsångest om jag är för långsam... men visst är det 10 ggr roligare att köra med nån!! Men som sagt som nyinflyttat känner jag inte en kotte, men jag jobbar på de! längtar tillbaks till adrenalinet!! :yoparty
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top