Tappat körkortet, ut på halkbanan igen?

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Blev av med körkortet två dagar innan prövotiden gått ut :):huvet:gnissla:brinnerup:smasha

Det jag undrar över är om jag måste gå om halkbanekursen eller om det räcker med uppkörning och teori? Pratar om b-körkort nu alltså... uppkörningen för mc som var dagen efter jag tappade kortet fick ställas in.
 

Dominator-Rocks

Guest
Ingen aning men köp en lott! Du har förbrukat din otur.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Ingen aning men köp en lott! Du har förbrukat din otur.
Tro mig det finns inget som heter förbrukat sin otur...

Svaret på frågan är ja, vi hade en sån snubbe när jag gjorde halkan om jag inte minns fel, vi tävlade i vem som kunde plåga bilarna och vem som kom upp i högstfart på bromsprovet :hihi
Anmärkningsvärt är att vi hade kortare bromssträcka på våra 140+ än en kärring hade på sina 87kmh :3freak Har förståt sen att jag hade en jävla tur med vilken bana och lärare jag hade som lät en köra så fort på torrbromsen
 

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
VA? DU SKOJAR?

Satan så jobbigt i så fall :huvet
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Han är från norrland här kör man runt halva året på nederbörden så det är inte lika spännande att få halka runt på en gummibana lite...
Än mindre anledning till att whina och tycka att "Satan så jobbigt i så fall ", om det nu inte är pga av avståndet till banan förstås:rolleyes:
 

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Haha

Visst, sist var det vinter när jag var ut på halkan och kan väl bli en upplevelse att få prova på skidcar eller om det nu är halkplåtar man använder på sommaren men det kostar så mycket pengar och är oftast ruskigt fullbokat när man försöker privat. Sen har jag rätt många mil till närmsta, finns ingen där jag bor vad jag vet.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Du måste dessutom göra "riskettan". Riskutbildningen är numera uppdelad i två moment, risk1=teoretisk kurs i ca 3-4 timmar om alkohol/droger/trötthet/osv, risk2="halkan".

Körkortslagen 3 kap §4:
"4 a § Förarprov för att få förarbehörigheten A, A1 eller B får avläggas endast om sökanden har genomgått en utbildning om sådan körning som är förenad med risker (riskutbildning).
En genomförd riskutbildning får tillgodoräknas under viss tid, dock längst till dess att körkort med den förarbehörighet som utbildningen avsett har utfärdats. Lag (2008:550)."

M.a.o. - så fort man klarat körkortet är riskutbildningen förverkad.
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Du måste dessutom göra "riskettan". Riskutbildningen är numera uppdelad i två moment, risk1=teoretisk kurs i ca 3-4 timmar om alkohol/droger/trötthet/osv, risk2="halkan".

Körkortslagen 3 kap §4:
"4 a § Förarprov för att få förarbehörigheten A, A1 eller B får avläggas endast om sökanden har genomgått en utbildning om sådan körning som är förenad med risker (riskutbildning).
En genomförd riskutbildning får tillgodoräknas under viss tid, dock längst till dess att körkort med den förarbehörighet som utbildningen avsett har utfärdats. Lag (2008:550)."

M.a.o. - så fort man klarat körkortet är riskutbildningen förverkad.

Jag "slapp" (någon som kan uttala sig om det är något vettigt?) det där ganska precis. Är livrädd för att bli av med kortet :näsblod
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Är detta nåt nytt? För de gånger jag har blivit av med körkortet inom prövotiden(tre gånger) så har jag INTE behövt gör om halkkörningen, endast teori och uppkörning. Dock var detta tio år sen så det kan givetvis ha ändrats.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Är detta nåt nytt? För de gånger jag har blivit av med körkortet inom prövotiden(tre gånger) så har jag INTE behövt gör om halkkörningen, endast teori och uppkörning. Dock var detta tio år sen så det kan givetvis ha ändrats.
Shit hur mycket poliser har ni i vimmerby jag va nära att bli av med mitt 2 dagar efter men sen såg jag inte en polis på resten av prövotiden :3freak
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Jag "slapp" (någon som kan uttala sig om det är något vettigt?) det där ganska precis. Är livrädd för att bli av med kortet :näsblod

Måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du menar. Vad slapp du och vad vill du veta om det är vettigt?
 

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Oskarström/Halmstad
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
klart du får göra om halkbanan, du har ju inget som helst körkort nu bara att börja om från noll :(
Sen kan jag roa dig lite med, för b-kort har det införts en ny riskutbildning nu även kallad riskettan den innebär att du ska sitta och lyssna på en moraltant som ungefär får sagt att det är farligt att dricka och köra bil på ca 3-4h..
Jag lovar att riskettan suger
 

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Är detta nåt nytt? För de gånger jag har blivit av med körkortet inom prövotiden(tre gånger) så har jag INTE behövt gör om halkkörningen, endast teori och uppkörning. Dock var detta tio år sen så det kan givetvis ha ändrats.

3 gånger? Nu känns allt mycket bättre igen... här ligger man i lä! :tummenupp

Japp, äckelriskettan måste jag väl göra också nu.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top