Tappar oljetryck när motoroljan blir varm ?

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Som frågan lyder så tappar jag oljetryck när motoroljan blir varm, någon som kan förklara detta betendet ?

Motorn e en kawasaki zx10 89a nyrenoverad.

Kan köra ca 5-6 km utan problem o motorn låter bra, men fort motoroljan blitt lite varm så knackar motorn, allt över 3000varv e o utersluta låter som motorn ska trilla i bitar :huvet men upp till max 2800varv går de köra utan minsta knack, men fort oljan inte har nått max värme så går de varva utan problem under körning över 8000varv utan minsta ljud ur motorn.

Oljetrycket visar på 1200varv när motorn e kall 3kg o sen stiger oljetrycket allteftersom man ökar varvet :) 7kg vid 5500varv där oljetrycksmätarn slår i botten.

oljetryckslampan slocknar på 800varv på tomgång.

När motorn blitt varm så lyser oljetryckslampan upp till 1200-1400varv innan den slocknar.

Oljetrycker visar 1.5 kg upp till 2500varv innan den börjar öka, måste upp till 5000varv innan den visar ens 3kg. så därför kör jag på max upp till 2000varv när den blitt varm för allt över 3000varv låter de förjävligt :huvet

Glömnde nämna någrasaker till vist som kan vara bra o veta, efter oljan blitt varm när motorn låter illa o jag tömer ut motoroljan så e den som vatten.

Kanske borde prova en tjockare olja som tål mera värme ?

Last edited:
Varm olja som "vatten":
Ja, det är fullständigt normalt. Skulle den vara tjockare blir inte oljeflödet tillräckligt bra och lagren kyls inte som dom ska.
Men... det kan vara svårt att med ögat avgöra hur tjock oljan egentligen är.
Det kan bli en förbättring av att byta olja, men rasslar det av tusan så är det nog att bita i det sura äpplet och kolla över vevlager och sådant.

Mats

Hm. detlåter som lagerknack de. Har du slipat om veven? Fått rätt öd på lagren?

Låter som det är något på veven som inten stämmer iallafall. Kolv bultas knackr brukar inte tappa oljetryck .

Det är nog bara att riva igen.

Hm. detlåter som lagerknack de. Har du slipat om veven? Fått rätt öd på lagren?

Låter som det är något på veven som inten stämmer iallafall. Kolv bultas knackr brukar inte tappa oljetryck .

Det är nog bara att riva igen.

Ja de låter som vevstakarna glappar när oljan blitt varm, men när den e kall knackar de ingen stanns :va

Ja veven e omslipad på 4ans vevstaks tapp, när jag monterade så va de inget glapp någonstanns o allt gick runt lätt :)

Jo brukar vara så att man får riva sakerna fort man fått ihop dom :huvet någon som har en 1100cc vev med vevstakar/kolvar/cylinderad liggandes?

Last edited:
Bara omslipad på en tapp??? Säkert fel vevlager. Väldans svår att känna om det glappar vid montering. Man lägger ju alltid olja på lager o vevaxel så filmen blir ganska tjock.Känner man glapp då så är det stort.

DET går INTE att laga hojvevar inte slipa heller för det finns inga lager

All försök att försöka spruta , svetsa eller lägga på på annat vis slutar ALLTID i haveri

Tro mig jag har nog averkat ett 40 tal vevaxlar genom åren

Kan dock hålla med att oljetrycket vid varm motor borde kunna vara högre på tomgång

Motul 300V competition 20/ 50 oljan är dock den jag tycker håller sig bäst

Jag har rivit motorn i monekyler igen :( samma sak som sist, 4ans vevstakslager va kört, va tillplattat o bara gled runt på vevaxseln, men 1-3an vevstackslager e inte minsta repa på :)

Jag får la leta reda på tills jag hittar en vev med vevstakar o cylinderad på 1100cc o slänga på min om jag inte hittar en 1000vev med vevstakar. men funderar o plocka ut 4ans vevstake o pluga oljetilförseln på 4ans vevstakstapp på veven så länge så har man något o köra med så länge så har jag ju 3 cylindrar så länge, alltid något med 750cc i stället för 1000cc.

Undra bara hur belasningarna kommer bli med bara 3 vevstakar ? någon som provat o köra med 3 kolvar i stället för 4 på en 4 cylindrig motor ?

Jag har rivit motorn i monekyler igen :( samma sak som sist, 4ans vevstakslager va kört, va tillplattat o bara gled runt på vevaxseln, men 1-3an vevstackslager e inte minsta repa på :)

Jag får la leta reda på tills jag hittar en vev med vevstakar o cylinderad på 1100cc o slänga på min om jag inte hittar en 1000vev med vevstakar. men funderar o plocka ut 4ans vevstake o pluga oljetilförseln på 4ans vevstakstapp på veven så länge så har man något o köra med så länge så har jag ju 3 cylindrar så länge, alltid något med 750cc i stället för 1000cc.

Undra bara hur belasningarna kommer bli med bara 3 vevstakar ? någon som provat o köra med 3 kolvar i stället för 4 på en 4 cylindrig motor ?

Köp en motor på en mc-skrot, en 3-cyl fyra är ingen hit.

Köp en motor på en mc-skrot, en 3-cyl fyra är ingen hit.

Hittar ingen motor på 1000-1100cc som jag kan plocka delar av ju i rätt prisklass :(

Fattar de så klart okså att de e ingen hitt med 3cylindrar om man har ca 140-180hk i motorn, tappar ju många kusar på att ta bort 1 cylinder, men jag undrar hur belasningarna i motorn kommer bli med bara 3 vevstakar i stället för 4 på en 4cylindrig motor ? kan ju hålla några mil eller hålla hur länge som hälst.

Kanske montera ihop den o bara köra i test syfte :yoparty

Kommer garanterat varva över 9900varv så de e ju bra o veta innan man slänger ihop den igen hur belastningarna kommer bli.

Så nu har man hittat en 1100cc cylinderad med kolvar o vevstakar, men med krokig vev :huvet

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti