tappar fäste

Qwerty skrev:
Varför? Det va ju sanningen.

Vilket, att han skrev att det är en idiot grej att vilja minska på farten eller byta spår i en kurva ifall något oförväntat dyker upp?

Ja jag vet inte hur du reagerar men jag vill gärna få ner farten i fall man t.ex. plötsligt upptäcker grus i en kurva.. hur är det med dig? Gör du en sådan "idiot" grej att vilja minska på farten ifall du plötsligt upptäcker grus i en kurva? Min första reaktion är att släppa på gasen iaf...

skruvis skrev:
Ja jag vet inte hur du reagerar men jag vill gärna få ner farten i fall man t.ex. plötsligt upptäcker grus i en kurva.. hur är det med dig? Gör du en sådan "idiot" grej att vilja minska på farten ifall du plötsligt upptäcker grus i en kurva? Min första reaktion är att släppa på gasen iaf...

Nu menade jag hans ålder. Inget annat.

Men som försvar på dina frågor så svarar jag. Jag kör alltid med sånna marginaler att det går att byta spår i kurvorna. Om inte så vet jag att kurvan är fri från hinder.
Vid fullt nerlägg är det lite bökigare, oftast så är det bara att släppa gasen och hoppas att arslet stannar kvar pga motorbromsen. Lite släpp får man räkna med i sånna situvationer. När och om jag upptäcker grus så byter jag spår till innerfil och chansar på att räta upp maskinen lite över gruset, för att senare toksvänga för att klara böjen, nu sker inte dessa saker särskillt ofta men det har hänt. Oftast finns det ett grusfritt spår.

skruvis skrev:
Så då slår du inte av på gasen ifall det plötsligt dyker upp ett hinder eller något annat oförväntat eller dyl. i kurvan eller vid vägkanten? :3freak

Fortfarande är det skillnad på "slå av " och växla eller bromsa i en kurva...eller ? :va

tassen skrev:
Med tanke på att det finns "intressanta " sk hojåkare så kanske man lackar ur på en del som verkar leva i en egen värld av trafik anarki och fullständig respektlöshet för andra och sitt eget välbefinande.
Ironi och lite glimt i ögat tål vissa inte , men själva sprider dom liknande omkring sig.
Ingen nämnd ingen glömd.
Jag lägger ner att svara på hur ni gör, men gnäll inte när ni kört av, blivit plockade av farbror blå, eller bara gråter en skvätt när inte oljetryckslampan slocknar..
Puss å kram, kör som nu brukar.... :lol
om en del inte tål ironi, så verkar det som att en del inte tål att ifrågasättas....

tassen skrev:
Med tanke på att det finns "intressanta " sk hojåkare så kanske man lackar ur på en del som verkar leva i en egen värld av trafik anarki och fullständig respektlöshet för andra och sitt eget välbefinande.
Ironi och lite glimt i ögat tål vissa inte , men själva sprider dom liknande omkring sig.
Ingen nämnd ingen glömd.
Jag lägger ner att svara på hur ni gör, men gnäll inte när ni kört av, blivit plockade av farbror blå, eller bara gråter en skvätt när inte oljetryckslampan slocknar..
Puss å kram, kör som nu brukar.... :lol

menar du att du bara växlar när du håller en spikrak linje? jag brukar dra ut ur kurvan och växla när jag rätar upp. perfekt exempel, kurvan ut start målrakan på G-åsen. där ligger jag på 2:an mosar ut fullt och petar i trean innan man är ute på rakan. vilket innebär att man har visst nerlägg. självklart växlar jag inte när fotpinnen rispar i marken i ejes kurva.

tassen skrev:
Fortfarande är det skillnad på "slå av " och växla eller bromsa i en kurva...eller ? :va

Jo det är klart... kan iofs. hända att man antingen får bromsa eller växla i en kurva... om något panikartat inträffar & man kanske bedömer att det är enda utvägen, men risken att det går snett ökar.

Det som skulle vara intressant och roligt att läsa är om tassen skulle kunna
skriva lite om kurvtagning när han varit intruktör i alla herrans år och vända
den här tråden till något positivt. Eller någon annan med motsvarande
erfarenhet. Jag har försökt att lägga ner min hoj och det är fan inte det
lättaste. Man blir rädd när det börjar luta lite väl mycket och man börjar
spänna sig. Sen vet jag inte riktigt vilken växel jag ska ha i heller men jag
gissar på att en ganska låg växel är bra i mitt fall så att hojen svarar om
man vill justera något och så man kan gasa sig ur svängen. Och hur är det
bästa att bromsa om man måste göra det? Jag ska prova lite till men det
är nog dags för en SMC kurs för mig för det är sån jävla skillnad att lära
sig hojen på bana mot på gatan.

Hyperdrive skrev:
jag rekomnederar verkligen att köra bana, säkrare att prova där, men se till att inte ifrågasätta fel instruktör då. för han kan ha kört hoj sen du sket i sandlådan :hihi

crashtestdummy skrev:
jag rekomnederar verkligen att köra bana, säkrare att prova där, men se till att inte ifrågasätta fel instruktör då. för han kan ha kört hoj sen du sket i sandlådan :hihi
hähähä :rofl

crashtestdummy skrev:
jump.gif

Hyperdrive skrev:

Med risk för att bli missförstådd, ett gott råd, lyssna inte på goda råd.

Anmäl dig till en banåkar helg, eller liknande. Där får du intruktörsledd och säker körning precis på den nivån du själv vill ha.

Alla dina frågor om körning, bromsning, kursändring och inställning av din fjädring kan du få där. Ha en riktigt kul o säker sommar. :tummenupp

crashtestdummy skrev:
om en del inte tål ironi, så verkar det som att en del inte tål att ifrågasättas....

God morgon, hade inte tid att svara på allt igår, brist på :tuttar gör en lite irriterad ibland, Sorry att det gick ut över en del som inte förstod vad jag menade.

det framgår inte hur länge du kört hoj, om du syftar på bankörning eller ute i trafiken.

I körskolan visar det sig att det inte lärs ut vad som händer med en hoj om man bromsar i en kurva under nedlägg....ok.?

Den reser sig normalt rakt upp och sedan fortsätter rakt fram i tangentens riktning.....rakt ner i krondiket..

Vet man om det, så styrman emot, bromsar lika mycket med fram och bakbroms, med en enorm känslai fingrar och fot, kopplat till ryggmärgen...

Inget man rekomenderar, men i en nödsituation kan det vara nödigt.

Ok, bankörning en helt annan sak. Då är det oftare att det är problem med fjädrings setup, både fram å bak.

Där finns det en hel vetenskap, olika för olika hojar. kolla först att hjullager, styrlager och svinglager inte är glappa...

Sen är det det där med dämpning, på både tryck å retur. Utgå från normal inställning fram å bak. Sen provar ni att justera EN sak i taget.

Hinner inte mer nu, ut på jobb...

crashtestdummy skrev:
menar du att du bara växlar när du håller en spikrak linje? jag brukar dra ut ur kurvan och växla när jag rätar upp. perfekt exempel, kurvan ut start målrakan på G-åsen. där ligger jag på 2:an mosar ut fullt och petar i trean innan man är ute på rakan. vilket innebär att man har visst nerlägg. självklart växlar jag inte när fotpinnen rispar i marken i ejes kurva.

Ja, nu snackar vi banåkning, sällan det finns rullgrus, katter och bilar där å då.. :Bugar

Ja, jag har kört bana, åxå...och kurvan med tre radier på Gåsen där växlar man upp, helt rätt.

Så där kör jag åxå, det är ur skolboken, men det var inte det du frågade från början...sorry om jag missförstod dig.

tassen skrev:
Ja, nu snackar vi banåkning, sällan det finns rullgrus, katter och bilar där å då.. :Bugar

Ja, jag har kört bana, åxå...och kurvan med tre radier på Gåsen där växlar man upp, helt rätt.

Så där kör jag åxå, det är ur skolboken, men det var inte det du frågade från början...sorry om jag missförstod dig.

Jag menade gatåkning från början men tog Gåsen som exempel på att man kan växla och krångla i kurvor. där av katter och rullgrus.
visst måste man kunna minska på gasen utan att bakhjulet ställer till det för mig, så jag misstänkte att någon inställning på fjädringen var galen, och det var DET som var frågan från början.

tassen skrev:
God morgon, hade inte tid att svara på allt igår, brist på :tuttar gör en lite irriterad ibland, Sorry att det gick ut över en del som inte förstod vad jag menade.

...

en av de bättre anledningarna till att vara sur. så jag godtar din ursäkt :hihi

Låter onekligen som något strul med din hoj...
På min brukar det inte vara några problem att släppa av lite på gasen i kurvorna, det brukar sällan/aldrig leda till att jag tappar fästet bak...
Har iofs inte testat att "tok" slå av vid nedlägg i kurva men att ändra på läget på gasen brukar inte vara något problem... :)
När jag provade din hoj tyckte jag däremot att den kändes rätt mjuk fram, iaf mjukare än min... :va
Kändes lite skumt att slå av på gasen i böj med din när jag tänker efter men jag tyckte det det kom framifrån som att den blev väldigt tung/neg men vad vet jag...
Är ju ingen expert på fjädring precis... :)

raukroland skrev:
Låter onekligen som något strul med din hoj...
På min brukar det inte vara några problem att släppa av lite på gasen i kurvorna, det brukar sällan/aldrig leda till att jag tappar fästet bak...
Har iofs inte testat att "tok" slå av vid nedlägg i kurva men att ändra på läget på gasen brukar inte vara något problem... :)
När jag provade din hoj tyckte jag däremot att den kändes rätt mjuk fram, iaf mjukare än min... :va
Kändes lite skumt att slå av på gasen i böj med din när jag tänker efter men jag tyckte det det kom framifrån som att den blev väldigt tung/neg men vad vet jag...
Är ju ingen expert på fjädring precis... :)
får försöka att styva upp den lite fram först då kanske, har också upplevt den som lite nigande, och niger den fram så lyfter det ju rimligtvis i bak. :wiggle

crashtestdummy skrev:
får försöka att styva upp den lite fram först då kanske, har också upplevt den som lite nigande, och niger den fram så lyfter det ju rimligtvis i bak. :wiggle

Hmm...

Det är nog inte så att hela bakhjulet lättar bara för att gaffeln sjunker ihop mycket...
Men det du skulle kunna göra är ju att mäta upp vilket häng du har dvs från det att framgaffel/bakdämpare är helt avlastade till när dom är ihoptryckta när du sitter på...

En kompis med en ZX9a -98 har 32mm fram och 10 mm bak i häng...

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back