Tappade oljefiltret när jag höll i det.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Jag tappade det från ca. en meter på bron när jag kom hem och skulle öppna dörren. 1 cm. buckla på kartongens hörn men hittar inga skador på själva filtret. Första gången jag skakade det tyckte jag mig höra ett lågt kort klick men det kanske var cellofanet. Nu är det knäpptyst. Hört att om ventilen skadats kan motorn försvinna i ett rosa svampmoln. Vågar jag sätta dit det? *Noja* *Noja*.

För att stilla sinnet så köp ett nytt. De kostar ju bara någon hundring och det är billigare än en ny motor.

(Och jag trodde när jag klickade på denna tråd att jag skulle få läsa om någon som tappat oljefiltret på hojen medans han körde den... :cautious: )

Last edited:
Vad kostar ett nytt filter?
Hur mycket är din sinnesfrid värd?

Bara du har svaret.

Edit:

Jag har visserligen inte läst hela tråden...

Last edited:
18 mil TR, Låter som billigast beställa ett oljefilter från Addemoto.
Om du inte har allt för långt till utlämningstället.

...låt det gamla filtret sitta kvar tills du nojat färdigt och köpt ett nytt filter de skickat som "princessan på ärten".

Jag brukar såga isär filter och kolla hur mycket metallspån de fångat. De är så kraftigt gjorda i övertrycksventilen mm så de är bara montera. Motorns vibrationer är 7 reser värre för filtret än en tappning från 1m.

Skruva dit skiten bara. Det är väl inget kristallfilter du köpt? :)

Uppenbarligen har ju kartongen absorberat hela stöten också. Jag skulle montera, och jag är nojjig.

Trodde att det här skulle handla om att du tappade oljefilter under mc-färd, det hade varit en riktigt spännande läsning.

Med tanke på hur transportbolagen behandlar kartonger märkta "Ömtåligt" "Sensitive goods" "Fragile, handle with care" så har jag svårt att tänka mig att ett fall från en meter är det värsta ett oljefilter har råkat ut för innan montering.

Trodde att det här skulle handla om att du tappade oljefilter under mc-färd, det hade varit en riktigt spännande läsning.
ganska sällan man håller i ett oljefilter när man kör.... rubriken säger faktiskt - tappade oljefiltret när jag höll i det -

ganska sällan man håller i ett oljefilter när man kör.... rubriken säger faktiskt - tappade oljefiltret när jag höll i det -
Originalrubriken var "tappade oljefiltret" så det fanns ju en indikation att det faktiskt ramlat av hojen, jag skulle kanske varit tydligare.

Men hallå!! dom tillverkar inte oljefilter i butiken, det är kanske postmord som levererar dit med... :va

/A
Iofs, men jag föreställer mig att det kommer att antal paket inplastatde på en pall till butiken, inte ett enskilt litet paket som brevbäraren kastar hit och dit. Nä, jag tror jag tar chansen och skruvar dit det och blir sömnlös fram till nästa oljebyte.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman