Tappad aluväska svart

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hej!

Deltagare på SMC Norrlandsgrus tappade sin vänster alulåda till sin XTZ1200 någonstans mellan Degerfors och Uppsala. Körde upp till Vindeln med hälften av packningen kvar men skulle såklart gärna få tillbaka den…

Någon som sett/hört något?

Svartelox, tror det är Yamaha original.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Får väl hoppas på att ingen krockat med den kontainern?

Den kommer fram det gjorde min sidokåpa efter någon vecka.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Borde man inte märka att en sån kliver av? :va Det är ju en ganska lång sträcka annars att kolla i diket på. Och vänster sida känns ju som att den kan ha haft intima möten med andra fordon...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Borde man inte märka att en sån kliver av? :va Det är ju en ganska lång sträcka annars att kolla i diket på. Och vänster sida känns ju som att den kan ha haft intima möten med andra fordon...
Man ja, hen nej.

Min gissning är att den klarade hela vägen fram till diket eller ännu längre alldeles på egen hand. För annars hade det nog stått nått i tidningen om upprörd bilförare.
Att ingen efter reagerade på att den klev av tyder på att föraren låg sist av MC-åkarna (om dom redan var en MC-karavan)
Och det är ju inte bara att den kliver av som när jag kliver av tåget på stationen. Den har klivit av i kanske 70 km/h / ~20 m/s och bör ju klarat rätt många meter på egen hand innan den bromsats in. 50 meter ?
Därför tippar jag att den parkerat i diket eller kanske tom ute på en åker eller en bit in i en skog.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kanske är en bra idé att tejpa sitt namn och telefonnummer någonstans på väskan...

Fast det är första gången jag hör talas om någon som tappat hela väskan, så det kanske inte är ett problem
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kanske är en bra idé att tejpa sitt namn och telefonnummer någonstans på väskan...

Fast det är första gången jag hör talas om någon som tappat hela väskan, så det kanske inte är ett problem
Ja det är bättre att tappa bort väskan än som fjren som kör rakt ned i en båt 4 meter ned när sidoväskan tar i o inte lossnar.

Fel den lossnar.

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Han körde själv från Degerfors till Umeå, inte erfaren, ny hoj. Märkte inget förrän han kom fram… Men den dyker förhoppningsvis upp!
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ja det är bättre att tappa bort väskan än som fjren som kör rakt ned i en båt 4 meter ned när sidoväskan tar i o inte lossnar.

Fel den lossnar.


Har skrattat åt videon många gånger.

Undrar hur samtalet till båtägaren lät?
"Hej din båt har varit inblandad i en trafikolycka. En kollision med en mc"

Är man inte van att köra med packväskor är det lätt att glömma bort att den är bredare bak än styret fram.
Drog själv in i en stor plåtport brevid en fullsatt uteservering i Prag när skulle parkera vid hotellet första resan med en super tenere
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har skrattat åt videon många gånger.

Undrar hur samtalet till båtägaren lät?
"Hej din båt har varit inblandad i en trafikolycka. En kollision med en mc"

Är man inte van att köra med packväskor är det lätt att glömma bort att den är bredare bak än styret fram.
Drog själv in i en stor plåtport brevid en fullsatt uteservering i Prag när skulle parkera vid hotellet första resan med en super tenere
Har för mig att jag såg nån intervju om det där, och både båtägaren och mcföraren hade viss humor om fadäsen. Och föraren var en fransman från Moto journal.

Edit: en kort artikel om händelsen:
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Han körde själv från Degerfors till Umeå, inte erfaren, ny hoj. Märkte inget förrän han kom fram… Men den dyker förhoppningsvis upp!

Om den inte dyker upp så måste det ju finnas högar av sådana i alla SH’are’s garage och någon av dessa borde väl passa…? Jag har sett massor med trådar om folk som byter packboxar själv.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om den inte dyker upp så måste det ju finnas högar av sådana i alla SH’are’s garage och någon av dessa borde väl passa…? Jag har sett massor med trådar om folk som byter packboxar själv.

Yamaha XTZ1200, ny.

Packväskor var nog rätt ord…
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Märkligt det där. Jag kollar i backspegeln då och då för att se att topboxen är med. Packväskorna sitter ihop med en bred rem över sadeln och under tält mm. Skulle något saknas skulle jag märka det varje gång jag kliver av för fika, handla eller tanka osv.

Hur kan man inte märka det? Ja ingen hjälp direkt men så märkligt.

Det kanske går att köpa en löst. Lärpengar men tråkigt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Märkligt det där. Jag kollar i backspegeln då och då för att se att topboxen är med. Packväskorna sitter ihop med en bred rem över sadeln och under tält mm. Skulle något saknas skulle jag märka det varje gång jag kliver av för fika, handla eller tanka osv.

Hur kan man inte märka det? Ja ingen hjälp direkt men så märkligt.

Det kanske går att köpa en löst. Lärpengar men tråkigt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
En del tankar utan att kliva av, men så är definitivt inte jag skapt.

Edit; mitt resonemang föll när jag läste på och såg att det inträffat på en sträcka av dryga 20 mil. Det kan han mycket väl ha betat av utan stopp.


2 gånger har folk tappat lådor framför mig. Gått bra, men så långt åkte de inte. GSen som blev av med toppboxen i en vänster i trakterna av Sunnemo, hamnade ett par tre meter ut i terrängen och används alltjämt. Något ärrad men fullt fungerande.
Lite omysigt när man ska parera dem bara.
Själv har jag fler än en gång kört med vinkande lock och nyckeln i. Mig veterligen inte blivit av med något än...
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
En gång för länge sedan…
Autobahn, trefiligt. Bilen framför tappar ljuddämparen. I början åker den i samma fart som vi. Sen byter den fil och saktar in. Vi med. Sen byter den alla filer igen. Vi inväntar tillfälle och kör om ljuddämparen.
Bilägaren märkte nog att han tappade ljuddämparen men vad göra? :) Han åkte vidare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Apropå tappade saker.
För ett par år sedan blev jag omkörd av ett tappat lastbilsdäck när jag åkte i en tunnel...

Jag såg ett collage av såna klipp på YouTube häromdagen.
Har du sett Kia'n som hoppar stavhopp över ett tappat hjul?
Fy fan, där fanns ingen tid att reagera.

Tappad Toppbox/Packväska låter ju inte så kul, speciellt inte på en gruppkörning med flera motorcyklister bakom...

 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top