Tapetsering?

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Ska få min nya lägenhet i morgon, och det första jag ska göra är att tapetsera om :tummenupp

Det jag undrar över är ifall det finns några knep för att få bort gammal tapet på ett bra och smidigt sätt?

//mvh falken

tjena falken! ja jobbar som målare/mattläggare o min fråga är vad är det för tapet? o varför envisas folk med att riva ner allt? det blir ju bara merjobb!! räcker det inte o spackla skarv? om det är en slät tapet det vill säga! är det struktur kanske det räcker att bred/skrapspackla!!

Är det många gamla lager eller? Vad är det för tapet?

Ingen expert men måste du ta ner den gamla tapeten? Slipa ner alla skarver och andra ojämnheter sen spacka och slipa igen. Men vill du ta ner tapeten finns det några knep, antingen trubbigt stenåldersvåld slita, dra och skrapa bort med spackelspaden eller så finns det jätte fina "ångmaskiner" som fuktar upp limmet och tapeterna nästan rullar ner av sig självt.

skär upp dom gamlatapetskarvarna med tapetkniv/rakblad, spackla, slipa sen är det bara att tapetsera...

Jäklar vad svaren kom snabbt, kanon!
Ska försöka svara i tur och ordning :)

The Stig: Sorry, trodde jag var i OT-forumet.

Naken: Hmm.. har funderat på det, funkar det bra är det ju värt ett försök!

Strokey: Är det den gamla eller nya du menar? Anledningen till att jag vill ha bort dom gamla tapeterna, är för att den förra lägenhetsinnehavaren hade katt och jag vill för allt i världen att det inte ska kännas ett dugg.

NSB33: Tror det är 2 lager..

SimmPsi: Ångmaskin lät jäkligt värt! :)

Tack för alla snabba svar! Underbart att man kan få hjälp om allt på forumet!

smeta en sväng tapetklister på och hänga plast ovanpå, låt sitta nån timma o riv ner skiten sen utan större bekymmer.

Ångmaskin från Black&Decker finns för en femhundring hos Classe. Den är också utmärkt för att få bort dekaler på hojar, bilar, båtar osv.

Eftersom tapeterna som redan fanns hemma hos mig bubblade sig på flera ställen så fort jag försökte spackla, så tog jag ner dem gamla med hjälp av en liten skumgummi-roller med vatten som lätt gick att arbeta med.

Jag provade först spruta, men det blev för söligt.
Med roller arbetade jag in fukten i de gamla tapeterna och kunde enkelt få loss resterna med spackel.
Fick på det här viset ner samtliga tapeter, även orginaltapeten (som det såg ut att vara, tidigt 70-tal).

Sen var det enkelt att grunda för att få upp de nya.

Men som föregående har sagt, behöver du inte ta ner dem, så låt de gamla sitta, för det är ett skitgöra oavsett metod.

Om du ska ha hojen i det rummet som du skall renovera så är det helt klart MC-relaterat ;)

Eller om du ska ha nya tapeter med MC-motiv på. Finns många hål i SH-lagen!!

Lycka till och hör gärna av dig om du har frågor som berör kompostering.

Om du ska ha hojen i det rummet som du skall renovera så är det helt klart MC-relaterat ;)

Eller om du ska ha nya tapeter med MC-motiv på. Finns många hål i SH-lagen!!

Lycka till och hör gärna av dig om du har frågor som berör kompostering.

Självklart ska bladen få stå varmt! :tummenupp

Tack för alla tips, och kom gärna med fler :)

finns nån sort hyvel med utbytbar rakblad som man hyvlar bort skarvarna. Enkelt, bra resultat och snabb metod.

du hittar denna hyvel på bauhaus

Du kan spackla skarvarna och sen grundmåla allt med en spärrgrund. Då kommer inga katt-allergener igenom.

Men om du har tänkt att bo i lägenheten ett tag så rekommenderas att riva ner de gamla tapeterna. Resultatet brukar bli så mycket bättre och det känns skönt att veta att man gjort det "ordentligt".

B&D ångmaskin funkar bra, även att limma väggen och plasta funkar mycket bra. Men räkna med en heldag jobb bara att få ner tapeterna. Grundmåla eller limgrunda väggen innan du tapetserar, Tapeterna sitter så mycket bättre på en grundad yta än på spackel eller skiva.

Måla ev. lister, tak och smygar innan du tapetserar

För det första, kolla hur bra den gamla tapeten sitter. Köp det billigaste tapetlimmet du hittar och rolla(mycket lim på rollern) alla väggar med detta. Om det inte bubblar sig, skär/slipa bort gamla skarvar och tapetsera.

Om detta inte fungerar kan du prova en anna grej.
Köp tapetväck(dyrt), finns hos välsorterade färgbutiker. Kladda på detta på kvällen, lägg över tunn plast, dvs kleta fast det på väggen. På morgonen ska tapeten lossa förhållandevis lätt. ( Kan ev. funka att göra likadant med tapetlim, blanda då i lite mer vatten för att det inte ska torka så fort.)

Funkar för mig :tummenupp

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...