Tanklock-strul

supersteel

supersteel
Gick med
11 Jun 2007
Ort
Där solen alltid lyser
Hoj
Baby blade 600RR Bana. Blade 1000RR gata
Hej
Min fru köpte en ny fz 600 -11. Nu får vi inte upp tanklocket . Det har blivit ärjat under locket i låset.Nyckeln går i men går ej att vrida. Hojjen står i garage när den inte är i bruk. Garantin har klart gått ut med ett par månader. Kontaktade mc försäljaren som tog kontakt med Yamaha ,men fick till svar att garantin gått ut. 3000 kr kostade ett nytt tanklock. Det gick kanske att ordna ett icke original lite billigare. Någon annan som haft detta problem?
Jag tyckte att Yamaha kunde ta detta som goodwill eftersom jag tycker att det måste vara ett tillverknings fel.
 

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Prova att smörja mycket och blås rent med tryckluft det kan lösa upp så pass att det går att få igång låset igen.
Mvh. Roffe.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det ska rätt mycket till för att låset ska ärga fast helt på bara tre år så det är inte konstigt att man inte tar det som goodwill. Man bör smörja låsen emellanåt. Men lite hjälp kan du väl få, prova att skruva loss de fästbultar som håller själva tanklocket, det brukar vara tre stycken även om det ser ut som om det är fler.
När du fått bort hela locket kan du plocka isär låset bakifrån och smörja upp det. Med nyckel bör det inte var några problem att få liv i det igen.
Det kan vara lite pilligt att få bort det från tanken då en låspigg håller fast det men det går.
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
En -11 som tanklocket kärvat ihop på? Som dessutom stått inomhus?
Nått fel är definitivt trasigt, köp kina om snål-jåparna på Yamaha inte fattar att det är skräp dom sålt->goodwill.

Med det sjuka påslaget som dom nordiska generalagenterna har lagt på så borde dom tamefanken bjuda till lite bättre..tacka vettja näthandel och import, det ska nog få dem på fall inom inte alltför avlägsen framtid.
 

supersteel

supersteel
Gick med
11 Jun 2007
Ort
Där solen alltid lyser
Hoj
Baby blade 600RR Bana. Blade 1000RR gata
Japp det blir Kina grejor. Det kan inte vara sämre än detta . Tanklock kass efter drygt 2 år . Kvalitet nej.
Har haft en del hojar aldrig varit med om detta.
 

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Har inte Yamaha 5års garanti, vet inte när dem införde det.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ta inte illa upp (men det gör du såklart) det hade jag gjort, men är det rätt nyckel?
Är nyckeln helt symmetrisk eller osymmetrisk, det finns det bara ett läge den ska sättas i
OCH sedan fungera?
(Låsen i tvättstugan hos mig accepterar nyckeln i två lägen med 180 grader emellan men bara ett läge är OK.)
Det kan underlätta vrida runt nyckeln om du först och samtidigt trycker tanklocket nedåt.
5-56, ett sprut varje dag är min vän i sådana här fall.
Kan ta några dagar men sedan har det nästan alltid löst sig för mig med 5-56.
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ibland fastnar låset till tanklocket på min lekhoj, ofta när den har stått ett tag. Jag tröttnade en gång och bankade/knackade/slog på låset (utan nyckeln i) och då släppte det. Det har funkat de gånger det har hänt. Testa på egen risk... :rolleyes:
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Vi hade exakt samma problem på en gixxer 750 - 00. Vi blåste rent, smorde men inget hjälpte.. efter 30 - 40 min så tröttnade vi och knakckade rätt hårt på själva låscylindern med en skruvmejsel och gummihammare. Vi tog såklart inte den spetsiga delen mot låset utan handtaget. Kan rekommendera att göra samma på din för ibland hänger själva låsmekanismen upp sig. Vi fick upp låset och efter vi hade smort upp allt så fungerar låset hur bra som helst igen!

Lycka till!!
 

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
efter 30 - 40 min så tröttnade vi och knakckade rätt hårt på själva låscylindern med en skruvmejsel och gummihammare.
Lycka till!!

Jag fick spendera halva söndagen på att lifta, låna bil, hyra släp och hämta en nästan torrkörd hoj 10 mil hemifrån. Allt p.g.a. ett ärgat tanklock som vägrade öppna sig!

Ikväll blir det fram med gummiklubban och då ska den jäveln få!

:hihi
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top