Tankens storlek

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Åbo
Hoj
ingen...
Tjeena.
Har en FZ6 med en tankstorlek på 19,4l som inkluderar en reservtank på 3,6l.

När jag tankar genast då reservtankslampan börjar lysa får jag i bara lite på 14l.
Tankar alltid enda upp till korken.

Som max har jag kört 5mil (sammanlagt 31mil) efter att reservtankslampan börjat lysa och då fick jag i den endast 16,6l.
Det är som om jag skulle kunna köra en god bit över 10mil på reserven.

Beror detta på hur man kör då tanken börjar bli tom eller är det verkligen så här "stora" kast? Hur fungerar sensorn för reservtankslampan?

//Johan
 
Sensorn brukar var ett NTC-motstånd som ligger i serie med reservlampan som man driver med 12V.
När motståndet ligger i bensinen håller NTC-motståndet samma temp som den, när nivån sjunker under NTC-motståndet blir det varmare och resistansen sjunker vilket får lampan att lysa.

Enkelt och smart. :D
 
Får man verkligen i bensin i alla 19,4 liter? Kan det inte vara så att "tankvolymen" är räknad inklusive luftfickan som bildas längst upp eftersom tanklocket går ner en bit (ca 5cm) i tanken. Jag ska ha runt 18 liter men får som mest i 13,5 (dock inte torrkörd då men ser nästintill ut så...)
 
Kan bra vara så jaa.
Är det flera som aldrig får i så mycket soppa som tillverkaren påstår att tanken är stor?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top